Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Toyoty popsal dopad nuceného rozmachu elektromobilů, benziny a diesely jsou prý špatný cíl
20.9.2021 | Petr Miler
A nemluvil jen za sebe, hovořil jménem celé asociace japonských automobilek s přímou podporou šéfů Hondy či Yamahy. Ti všichni vidí, jaké dopady bude nesmyslné nařizování konkrétního způsobu pohonu aut nevyhnutelně mít.
V současném světě není obvyklé, aby se někdo z vedení významných automobilových firem stavěl proti snaze politiků nařídit konkrétní řešení pohonu nových aut v tom či onom termínu. Problémem přitom vůbec není to, že jde o elektromobily, úplně stejným nesmyslem by bylo nařizování jakéhokoli jiného pohonu - představte si, že byste od roku 2035 měli jezdit jen auty na naftu, plyn nebo klidně na šlapací pohon. Všechno je to hloupost. Každý ve svém životě potřebuje - a dokáže efektivně využít - něco trochu jiného a podle toho by každému měla být dána určitá volnost zvolit nejvhodnější řešení.
Je to podle nás velmi jednoduchý a logický princip podporovaný i největšími kapacitami v oboru, šéfové automobilek ale častěji dávají přednost striktně kontrolovanému tržnímu prostředí. Proč? Patrně proto, že je sice na jednu stranu omezuje, na tu druhou je ale současně chrání před vstupem nových konkurentů s novými nápady. Volný trh, na kterém je třeba se o každého kupce ptát, velkým a nepružným firmám zase tak moc nevyhovuje. Výjimky ovšem naštěstí existují a je nepochybně příjemným překvapením, že tou nejviditelnější je šéf úplně největší automobilky světa, Toyoty.
Proti nařízené elektromobilitě se postavil už několikrát a nejnověji to udělal na setkání asociace japonských automobilek, jímž je šéfem. Při vystoupení v boji za zdravý rozum byl přímo podporován řediteli Hondy, Yamahy nebo Isuzu ostře opřel do plánů japonské vlády, které mají velmi blízko k těm evropským. I země vycházejícího slunce by se ráda stala klimaticky neutrální do roku 2050 a z nějakého důvodu spatřuje zákaz prodeje spalovacích aut od roku 2030 jako jeden ze stavebních kamenů těchto s snah.
Toyoda ale varuje, že příliš horlivé zelené cíle prosazované japonskými úřady jsou neudržitelné a ve výsledku budou mít zničující dopad na japonské hospodářství. Ekonomická síla Japonska podle něj pramení z výroby, vynucený přechod na elektromobily by ale mohl podkopat japonskou průmyslovou základnu.
„Japonsko je zemí závislou na vývozu. Uhlíková neutralita se tedy v Japonsku rovná problému zaměstnanosti. Někteří politici říkají, že musíme udělat ze všech aut elektromobily, jinak se náš průmysl stane zastaralým. Ale nemyslím si, že to tak je. Abychom ochránili práci a život Japonců, je podle mě nezbytné sladit budoucnost s našimi dosavadními snahami,“ začal ještě diplomaticky Toyoda, postupně ale začal přitápět pod kotlem.
V Japonsku je dnes vyráběno okolo 10 milionů aut za rok, z nichž asi polovina končí na zahraničních trzích. Podle Toyodových propočtů bude i v roce 2030 zhruba 80 procent této produkce vybaveno spalovacími motory, neboť to je to, o co zákazníci budou stát. Pokud ale taková auta budou v Japonsku zakázána, domácí výrobce to postaví jen před dvě možnosti - těchto 8 milionů aut vyrábět jinde, nebo je nevyrábět vůbec.
„To znamená, že oněch více než 8 milionů aut by bylo pro Japonsko ztraceno a automobilový průmysl bude riskovat ztrátu většiny z 5,5 milionu pracovních míst, která vytváří. Pokud někdo bude tvrdit, že spalovací motory jsou zlo, nebudeme schopni vyrobit téměř žádné vozy,” říká dále Toyoda s tím, že cesta k uhlíkové neutralitě by měla být přizpůsobena podmínkám každé země - prostředky se mohou lišit, výsledek ale bude jeden - celkové snížení emisí oxidů uhlíku. Benzinové a dieselové motory jsou tak podle něj špatný cíl.
„Při dosahování uhlíkové neutrality je nepřítelem oxid uhličitý, ne vnitřní spalování. Ke snížení emisí oxidu uhličitého je nutné volit praktické a udržitelné prostředky, které respektují odlišné situace v různých zemích a regionech,” volá Toyoda po pestrosti. Cest je zkrátka řada a ke kýženému cíli povedou mnohem lépe než jen jedna z nich. Proč se najednou polovina světa zahleděla zrovna o bateriových elektrických aut, nám stejně jako šéfovi Toyoty uniká.

Šéf Toyoty dlouhodobě odmítá automobilovou sázku na jednu kartu, teď i rozvedl, co by měla za následek v případě Japonska. Foto: Toyota
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před hodinouNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Toto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 23 minutamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před hodinouDědic Fiatu s šéfem Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 2 hodinamiPrvní nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před 3 hodinamiBentley právě realizovalo největší objednávku ve své historii, jediný zákazník si najednou převzal 9 aut
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva