Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Volkswagenu říká, že už má z Tesly bolení hlavy
28.4.2020 | Petr Prokopec
Tesla se dostala do pozice, ve které je pro konkurenční automobilky obtížně rozlousknutelným oříškem. Paradoxně jen ona si může dovolit fungovat v hlubokých ztrátách a ani Herbert Diess neví, jak na ni.
Tesla je fenomén dnešní automobilové doby, o tom nemá smysl se přít. Člověk znalý pozadí ale není ohromován ani tak technikou či elektronikou Tesly, třebaže v obou ohledech je firma na výši. Tohle by konkurenti uměli zopakovat snadno, nakonec takové Porsche Taycan starší Model S v reálu překonává téměř ve všem, problém je v tom, že to nedokážou nabídnout za srovnatelné ceny.
Tesla ale nemá k dispozici žádná magická řešení, tohle plyne ze samotné podstaty existence a fungování firmy. Kombinací kouzla osobnosti, dobrých nápadů a odvážných vizí přitáhl Elon Musk pozornost investorů, kteří už přes 10 let drží nad vodou jinak silně ztrátovou firmu, jež by za jiných okolností neměla šanci přežít. Primárně jen díky rostoucí ceně akcií firma dál nejen žije, ale dokonce se dál rozvíjí a navzdory mohutně ztrátovému fungování přidává další a další produkty.
Něco takového si jiné automobilky nemohou dovolit. Tyto firmy se musí zpovídat svým akcionářům v tom smyslu, že jejich aktivity musí být ziskové a roky trvající ztrátový prodej elektromobilů ve stylu Tesly by jejich šéfům nikdy neprošel. U americké značky je to jinak - dělá hlavně zajímavá auta, na kterých sice prodělala už přes 100 miliard, investoři se ale spokojí s Muskovými sliby, že to jednou bude jinak, následují jeho vizi a hrnou cenu akcií značky do extrému.
Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess se netváří, že v tomto boji vítězí, naopak přiznává, že zatím nemá recept na odpověď a z Tesly má doslova bolení hlavy. Na veřejnost se dostala i jeho další slova, která by měla zůstat veřejnosti utajena, než ale budeme pokračovat, v rychlosti zamíříme zpátky do minulosti.
Koncern VW měl svého času zájem o koupi Tesly. Nakonec do kalifornské značky ale ani neinvestovali, jako to svého času udělaly Toyota a Mercedes. Druhá zmíněná automobilka od roku 2009 vlastnila dokonce 9% podíl, v roce 2014 se ho ale zbavila a s Teslou ukončila spolupráci. Z dnešního pohledu se to může jevit jako chyba, minimálně z pohledu ceny takového podílu.
Na propojení VW a Tesly nicméně nikdy nedošlo, jakkoliv se o tomto kroku hodně mluvilo. Vše ale nakonec „smázl“ šéf koncernu, který sice uznal, že kalifornská značka má sice v některých ohledech ústrojí náskok, ovšem na straně Němců je schopnost rozmělnit veškeré náklady do mnohamilionového množství aut. Elektromobily Volkswagenu tak měly být ziskové a zároveň převzít čelní příčky v jakémkoliv žebříčku. Nic z toho se ale neděje.
Proč, ptáte se? Primárně proto, že akumulátory zůstávají příliš drahé a zatímco Tesla si ztrátový prodej dovolit může, Volkswagen nikoli. Jeho elektrická auta tak za srovnatelné ceny nejsou dostatečně zajímavá a nemají velké šance na úspěch. Diess navíc uznává, že Tesla je v některých ohledech napřed. A nikdo se jí ani neblíží. Toto Diessovo vyjádření bylo spolu se slovy o bolení hlavy zvěčněno v interních dokumentech. K těm se dostal magazín Automobilwoche, který ty nejzajímavější pasáže publikoval.
„Co mne nejvíce znepokojuje, to jsou schopnosti asistenčních systémů. Půl milionu Tesel funguje jako neurální síť, která neustále sbírá data a umožňuje zákazníkům, aby se jejich jízdní zážitky každých 14 dní vylepšovaly. Žádný jiný výrobce automobilů něco takového nedokáže,“ uvedl mimo jiné Diess.
Pod Diessovým vedením by tedy nyní měla vznikat zcela nová softwarová organizace, která má umožnit dohnat náskok Tesly. Vcelku nepochybujeme, že to Němci dokáží, do paradoxně komfortní situace ztrátového start-upu s velkou důvěrou investorů se ale ani tak nedostanou.


Šéf VW Group Herbert Diess přiznal, že ho z Tesly bolí hlava, dostat se Američanům na kobylku bude složité
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 1.11.2025
- ESRR: Nová Road-Racingová série - 2x Hořice 31.10.2025
Nejnovější články
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 10 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
před 11 hodinami
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
včera
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
