Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf VW otevřeně haní spalovací auta a tlačí ta elektrická, jeho argumenty jsou naprosto scestné
19.10.2021 | Petr Prokopec
Pokud jste už dříve nabyli přesvědčení, že šéf koncernu VW ztratil rozum, jeho poslední krok vás k pochybnostem nepřivede. Slova Herberta Diesse jsou uvěřitelná asi jako ta o jídelníčku Miloše Zemana na ARO.
Winstonu Churchillovi byl po dlouhá léta připisován citát: „Nevěřím statistice, kterou jsem si sám nezfalšoval“. Dnes už víme, že šlo o fámu, kterou rozšířil někdejší nacistický ministr propagandy Joseph Goebbels, pro nás ale dnes auto není až tak podstatný. Jde spíše o samotná slova, která by šlo v souvislosti s vynucovanou elektromobilitou vytesat do kamene.
Nejnověji se o šíření pochybných dat postaral šéf koncernu VW Group Herbert Diess, který na svém účtu na síti LinkedIn zveřejnil srovnání dieselových a elektrických aut z pera magazínu Auto Zeitung. Ten vedle sebe postavil Volkswagen Tiguan a ID.4, Škodu Kodiaq a Enyaq, a Audi Q5 a Q4 e-tron. Ve všech případech pak za vítěze zvolil elektromobil, ve kterém vás prý jeden ujetý kilometr vyjde o polovinu levněji. S realitou ale zveřejněné srovnání nemá lautr nic společného a nepotřebujete ani žádné hlubší znalosti o této problematice, abyste jeho závěry označili za naprosto vybájené.
Ze srovnání je patrné, že do hry byly jednak započítány velkorysé německé dotace. Na ty ovšem nedosáhne nikdo jiný v celé Evropské unii a věčně nebudou platit ani v Německu, férové by tedy bylo srovnání reálných cen. I kdyby vám ale tohle přišlo přijatelné, nejde zdaleka o jediné šálení. Další je spojeno s konkrétními sumami - u takové Škody Kodiaq byla pro jistotu zvolena pomalu nejdražší verze, což nekoresponduje s variantou Enyaqu.
To ale berme jako pihu na kráse vede faux pas, kterým je absolutní ignorace zůstatkových hodnot, která je pro celkovou cenu vlastnictví naprosto klíčová. I respektovaní němečtí experti na tomto poli tvrdí, že většina dnešních elektrických aut bude relativně brzy bezcenná, což potvrzují i dosavadní zkušenosti s osmiletými elektromobily. Zatímco takový Kodiaq bude po osmi letech bude plně použitelný a nadále s ním bude možné urazit na jednu nádrž více než 900 kilometrů, v případě Škody Enyaq jde o jednu velkou neznámou. I kdyby ale vše šlo nejlépe, jak může, z dnes udávaného dojezdu zmizí desítky procent a bez ohledu na to půjde vzhledem k rychlému vývoji elektromobility (a pokud tou dobou budou nějaké dotace na nová auta, pak i kvůli nim) o vůz, který ztratí ze své ceny mnohem více.
Dnes experti z Bähr & Fess Forecasts hovoří u některých elektrických aut až o 70% ztrátě hodnoty během dalších čtyř let - u konvenčních aut je to obvykle okolo 50 %. Takových 20 % rozdílu nemusí vypadat jako drama, je ale třeba se také podívat na vyšší ceny elektroaut. Nominálně půjde o stovky tisíc korun rozdílu již za tak krátké období.
Je tedy evidentní, že ve srovnání s diesely nevychází elektromobily vůbec dobře. Mimo to je třeba si všimnout i dalších čísel - jak Tiguan, tak Kodiaq deklasují svého sourozence v případě zrychlení, nejvyšší rychlosti i dojezdu. V případě Audi Q4 e-tron tu pak sice máme lepší sprint, ovšem maximálka a dojezd jsou již taktéž doménou dieselového Q5. Přičemž v rámci najetých kilometrů na jednu nádrž tu stejně jako u Volkswagenu máme hned trojnásobek dojezdu elektromobilu.
Srovnání navíc přichází ve chvíli, kdy ceny elektřiny letí strmě nahoru. Kvůli tomu už dnes může dobíjení Volkswagenu ID.3 vycházet dráž než tankování spalovacích aut. Diessovi tedy vskutku nelze věřit a popravdě řečeno se dokola divíme, proč kope do svých vlastních produktů a takto tlačí lidem auta, která evidentně nechtějí. U nás se letos prodalo 77 kusů VW ID.3 a 120 kusů ID.4, soukromé kupce z nich má jednotky procent lidí. VW jako takový tu přitom prodal 14 237 aut.
Některým statistikám opravdu nelze věřit, vždy záleží, jak věc postavíte. Ostatně bychom mohli kontrovat i tím, že třeba Ford GT herce Tim Allena vytírá všem elektromobilům zrak. Slavného televizního rádoby kutila vyšel vůz v roce 2017 na 485 500 USD (dnes cca 10 607 000 Kč), aktuálně za něj však dostane nejméně 1 milion dolarů (21 848 000 Kč). A jelikož za tu dobu s vozem ujel jen 1 126 km, na každém kilometru vydělal skoro 10 tisíc korun. Vskutku jsou tedy elektrická auta výhodnější než ta spalovací? To si, pane Diessi, i bez tohoto absurdního argumentu na závěr opravdu nemyslíme.


Pokud šéf koncernu VW Herbert Diess skutečně věří tomu, že jeden kilometr ve Škodě Kodiaq vyjde o 50 procent dráže než ve Škodě Enyaq, klidně ho přitom necháme. A jen dodáme, že jeden kilometr ve Fordu GT může majiteli vydělat až 10 tisíc korun. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Herbert Diess@LinkedIn
Bleskovky
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
včera
Řidič si zkoušel hrát na Jamese Bonda trikem se značkou, místo potlesku sklidil pokutu, trestné body a nominaci v anketě Fušer roku
8.12.2025
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
7.12.2025
Nejnovější články
K mání je skoro nejetá Škoda Octavia Combi TDI za 290 tisíc. Co na tom, že to je nechtěná verze s nechtěným motorem, výbavou i barvou
před 11 hodinami
Technik popsal půlrok života s autem od „zrádců Tesly”. Hořel pro něj nadšením, teď už ho nechce ani vidět
včera
Ford Mondeo v novém se začal prodávat a je tak levný, že automobilka radši tají, jak výhodná nabídka to je
včera
Už se provalilo, že první elektrický Rolls-Royce je propadák, ne hit. Prodeje i ceny dál padají, slevy jdou do milionů
včera
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
