Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf VW říká, že je čas zabít pár posvátných krav, boj s Teslou je v plném proudu
27.1.2020 | Petr Miler
Když už nic jiného, je třeba ocenit šéfa Volkswagenu, že si nemyslí, že dnešní pozice firmy coby největší automobilky světa znamená věčný klid a pohodu. Naopak, je třeba připravit se na nové výzvy, a to klidně i za cenu prodeje rodinného stříbra.
Z pohledu zákazníka to tak pořád nemusí vypadat, v automobilovém průmyslu se ale skutečně dějí věci. Na vině jsou regulace EU, které dostaly automobilky do dosti neřešitelné situace - Brusel po nich požaduje snížení průměrné spotřeby paliva resp. emisí CO2 na takovou úroveň, kterou není možné dosáhnout ani s malými vozy s tříválci. A pokud to nesvedou, zatíží je obřími pokutami. Dostat se níž tak jde jen s pomocí elektrických aut, jejichž emise jsou podle EU nulové, ty ale lidé nekupují a pro firmy jsou opět spojené s prodělkem.
Je to ta situace, ve které můžete udělat skoro cokoli a stejně uděláte špatně. Ilustrovat, jak hluboko v problémech firmy jsou, můžeme na příkladu interních materiálů Volkswagenu jako značky, které se nám dostaly do rukou. Aby VW obstál před limity EU v letošním roce musí se s průměrnými CO2 dostat pod úroveň 103 gramů na kilometr. K září 2019 ale z 27 sledovaných trhů v Evropě bylo pouze pět pod hranicí 95 g/km, další dva se dostaly do oněch 103 gramů, další tři byly těsně nad touto hranicí a celých 17 vysoko nad ní. Navíc není trh jako trh - takový Island prochází bez problémů, s necelou tisícovkou aut prodaných za rok ale VW nepomůže nikam. Oproti tomu je tu třeba Itálie s více jako 160 tisíci auty prodanými za rok, Polsko s 55 tisíci nebo i Česká republika s asi 27 tisíci prodeji, které jsou vysoko nad potřebnou hranicí.
Není divu, že management firmy je zoufalý a absolutně nemá tušení, jak se do nastavené hranice vměstná. K jediným novějším elektrickým modelům e-up! a ID.3 buď nemá akumulátory, nebo laboruje se softwarem. Šéf koncernu tedy bije na poplach a motivuje firmu interně i prohlášeními v médiích k tomu, aby hlavně s elektromobily zabrala.
„Rok 2020 bude pro automobilový průmysl velmi složitý, ale děláme ty správné věci, abychom byli konkurenceschopní,” řekl Herbert Diess na setkání ekonomických špiček ve švýcarském Davosu. Je ale zjevně tím posledním, kdo bude plakat nad rozlitým mlékem, řešení vidí primárně v tom, že VW dožene a předežene Teslu.
„Je to otevřený boj. Jsme docela optimističtí, že pořád dokážeme držet krok s Teslou a v určité chvíli ji možná předehnat,” říká Diess a volá po větší flexibilitě uvnitř vlastní firmy. Tvrdí, že musí být agilnější bez ohledu na rizika, jinak může skončit. „Firma, která se přizpůsobí nejrychleji, je nejinovativnější a zároveň má dostatečný rozsah působnosti v celém světě, vyhraje tento závod,” dodal.
Posun Volkswagenu k elektromobilům ale bude chtít peníze, spoustu peněz, a tak Diess volá dovnitř firmy po maximální ziskovosti jednotlivých značek. Když to nějaká nezvládne, nemusí v rámci koncernu setrvat. „Je čas zabít pár posvátných krav,” řekl Diess na setkání s manažery Volkswagenu a otevřeně narážel hlavně na Bentley, které sice loni prodalo přes 10 tisíc aut, současně ale vykázalo ztrátu.
„Raději bych viděl 5 tisíc dodávek a 20procentní ziskovou marži,” dodal Diess. Je tedy docela dobře možné, že pokud se Bentley neposune tímto směrem, může skončit v rukou jiné automobilky. Protože VW si od letošního roku prostě nemůže dovolit ztrátové aktivity držet při životě, ať už se v jeho portfoliu vyjímají jakkoli dobře.








Bentley (na fotkách nový Flying Spur Blackline) může být jednou z „posvátných krav”, kterou je VW ochoten zabít, pakliže se nestane ziskovou. Automobilka jde naplno do boje s Teslou na poli elektromobilů a na to potřebuje učinit své zbývající aktivity maximálně ziskovými
Zdroje: Auto News, Financial Times
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
před 9 hodinamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nejčtenější články
Elektrický propadák Dodge stihla další katastrofa. Novináři ukázali, jak sám od sebe zrychluje, automobilka svou reakcí vše dokonala
6.6.2025Další z posledních mohykánů mezi výkonnými lidovými auty s ručním řazením v EU končí, vysvětlení automobilky je na vodě
6.6.2025Žádný supersport, žádný supersedan. Majitel a šéf automobilky Pagani denně jezdí s tímto luxusním „autobusem” s motorem V6
6.6.2025Jeden z největších držáků mezi moderními auty překvapí i problematickými kusy, ty ale nakonec jen podtrhují jeho odolnost
6.6.2025Dodnes nejetou poslední Škodu nedotčenou koncernem VW nikdo nechce koupit, stále 1. majitel musel s cenou dolů
6.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva