Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká
9.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ještě nedávno bylo módní tvrdit, že diesely jsou zlé a patří do hrobu. Na autosalonu v Ženevě už taková slova uslyšíte od málokoho.
O dieselových motorech se zase hovoří i mimo automobilový svět. Verdikt německého spolkového soudu v Lipsku umožnil tamním metropolím, aby „producentům sazí“ vystavily stopku, pokud koncentrace škodlivin v ovzduší překračují nastavené limity. Již tak klesající zájem o diesely se tímto ještě prohloubil, jejich ceny pak zamířily opravdu výrazně dolů. Vypadalo to na začátek cesty k jejich úplnému konci přesto šéf koncernu VW Group Matthias Müller v tomto týdnu vyjádřil přesvědčení, že dieselové motory čeká velmi brzy renesance.
Bylo to velmi překvapivé prohlášení, však to byl právě Müller, kdo ještě před pár měsíci mluvil o tom, že by nafta měla být výrazněji zdaněna. Ze hry by tak rázem byly nižší provozní náklady, jež jsou s diesely spojené. K tomu ale nejspíše nedojde, místo toho většina automobilek začne na politiky tlačit, aby diesely zachránily. K dispozici totiž mají fakta, která by ekoaktivisté nejraději nechali pod pokličkou.
Nejhlasitěji je nyní slyšet Müllerův kolega, šéf Volkswagenu coby značky Herbert Diess. Ten řekl, že zmíněné rozhodnutí soudu začalo akorát malovat strašidelné vize, které jsou naprosto zbytečné. „Před pár lety docházelo k překračování povolených limitů emisí v ovzduší ve Stuttgartu po 800 hodin ročně. Minulý rok to byly pouze tři hodiny. Situace se soustavně zlepšuje, neboť vše je nyní čistší,“ dává nahlédnout do statistik Diess. A rovnou dodává, že „před třemi lety limit překračovalo 90 měst. Loni nich bylo jen 70, z čehož 50 bylo těsně nad limitem. To znamená, že letos či příští rok se dostanou pod limit.“
„Zbude nám tak 20 měst, kde kvalita ovzduší je velmi špatná jen v některých oblastech. Jde o místa s hustou dopravou nebo úzké uličky, kde se vzduch nehýbe. Pokud pak přijde zácpa, vzrostou emise na úroveň, která již není dobrá pro lidské zdraví. A právě zde je třeba něco udělat. V těchto městech mají problém pravděpodobně tři nebo čtyři ulice. A i ty se dočkají čistého ovzduší, i kdybychom nic neudělali, už kvůli přirozené obnově vozového parku.“
Podle Diesse je tedy problematika s emisemi NOx v ovzduší záležitostí, která se sama od sebe během pár let vyřeší a nové diesely v tomto kontextu považuje „nikoli za problém, ale za součást řešení”. Více je totiž znepokojen emisemi CO2, které mají vliv na změnu klimatu a právě těch produkují diesely díky své efektivitě méně než benzinové motory. Volá tedy, stejně jako opětovně i Müller, po záchraně dieselů, které ve srovnání s benzinovými motory produkují méně tohoto jinak užitečného plynu. Zmiňovaný zákaz dieselů by podle něj byl kontraproduktivním krokem.
Je nám přitom jasné, co si v tuto chvíli myslíte - že strůjce celé zkázy náhle zjistil, že bez dieselů nedokáže udržet průměrné emise značky pod 130 gramy na kilometr, respektive pod 95 g/km od roku 2021. Prodej elektromobilů se zatím nerozjel tak, jak mnozí doufali, a ještě nějaký ten pátek ani nerozjede. Nicméně oba vrcholní manažeři Volkswagenu nejsou ve svém stanovisku osamoceni, basu s nimi drží i řada ostatních automobilek.
„Nový diesel je dobrou volbou,“ řekl v Ženevě šéf Jaguaru a Land Roveru Ralf Speth. První zmíněná značka přitom na výstavišti Palexpo odhalila svůj první produkční elektromobil I-Pace. Britská automobilka je tak aktuálně jednou z mála, jež nabízí veškeré druhy pohonu, od benzinových a dieselových přes hybridy až po ryzí elektřinu. Zákazníci ovšem nejvíce sahají po „producentech sazí“, proto je značky zemřít nenechají.
„Za diesely se vyplatí bojovat,“ dodává k tématu Harald Krüger, šéf BMW. „Jsou chytřejší volbou“. S tím souhlasí i vývojový šéf Mercedesu Ola Källenius, dle něj je ovšem udělat ještě krok navíc. Míněno je tím spárování dieselových motorů s elektromotory. Tyto plug-in hybridy třícípá hvězda bude nabízet již od letošního léta. Kromě toho ovšem značka má k dispozici i kombinaci benzinových motorů a elektřiny.
„Pokud v určité chvíli nebudeme evidovat dostatek zákazníků toužících po dieselech, pak je přestaneme vyrábět. Nicméně toto je rozhodnutí, které musí učinit právě zákazníci,“ říká Carlos Tavares, šéf PSA. I francouzské automobilky jsou tedy za záchranu dieselů, stejně jako třeba ty korejské. Šéf evropské divize Hyundai Markus Schrick se nechal slyšet, že velká SUV nelze vyrábět bez dieselů.
Ve výsledku zde tak vlastně máme jen jednu jedinou značku, která nejen mluví o konci dieselů, ale zároveň je ze svého portfolia také postupně vyřazuje, a tou je Toyota. Ovšem i u japonské automobilky najdeme výjimky, a to stejně jako v případě Hyundai i velkých SUV. Ty jsou ostatně s diesely nabízeny i v Americe, a to bez jakéhokoliv problému. Ve výsledku tak vlastně jen záleží na tom, kdo jaké statistiky a fakta předčítá...
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 1 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 001](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 2 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 004](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 3 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 006](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 4 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 008](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 5 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 009](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 6 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 014](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 7 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 016](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 8 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 020](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 9 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 035](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 10 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 045](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 11 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 047](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 12 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 052](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 13 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 053](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 14 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 057](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 15 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 062](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 16 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 067](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 17 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 068](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 18 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 124](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 19 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 143](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 20 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 144](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 21 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 146](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 22 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 147](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 23 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 148](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká - 24 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 149](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Zakazovat dieselům vjezd do měst je nesmysl, zvláště u moderních jednotek, které jsou vůči ovzduší i relativně šetrné
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 3 hodinamiBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejčtenější články
Povedení zloději aut se sami natočili, jak prchají před policií v ukradeném Mercedesu od AMG
26.6.2024Bugatti chtělo i ve svém nejnovějším modelu použít motor W16, až pak ho přesvědčili, aby šlo do V16
26.6.2024Vědci zjistili, že vozy s autopilotem jsou reálně bezpečnější jen při jízdě rovně za perfektních podmínek
26.6.2024Ošklivý a otylý propadák BMW jménem XM skončí bez nástupce, místo něj se znovu vrátí řada 6
26.6.2024Majitelé hybridů dojíždí na životnost akumulátorů. Nové stojí extrémně mnoho, servis si stěžuje, že auta nestíhá opravovat
26.6.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva