Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Konec dieselů nebude. Šéfové automobilek v Ženevě řekli, co nás skutečně čeká
9.3.2018 | Petr Prokopec | 95 příspěvků
Ještě nedávno bylo módní tvrdit, že diesely jsou zlé a patří do hrobu. Na autosalonu v Ženevě už taková slova uslyšíte od málokoho.
O dieselových motorech se zase hovoří i mimo automobilový svět. Verdikt německého spolkového soudu v Lipsku umožnil tamním metropolím, aby „producentům sazí“ vystavily stopku, pokud koncentrace škodlivin v ovzduší překračují nastavené limity. Již tak klesající zájem o diesely se tímto ještě prohloubil, jejich ceny pak zamířily opravdu výrazně dolů. Vypadalo to na začátek cesty k jejich úplnému konci přesto šéf koncernu VW Group Matthias Müller v tomto týdnu vyjádřil přesvědčení, že dieselové motory čeká velmi brzy renesance.
Bylo to velmi překvapivé prohlášení, však to byl právě Müller, kdo ještě před pár měsíci mluvil o tom, že by nafta měla být výrazněji zdaněna. Ze hry by tak rázem byly nižší provozní náklady, jež jsou s diesely spojené. K tomu ale nejspíše nedojde, místo toho většina automobilek začne na politiky tlačit, aby diesely zachránily. K dispozici totiž mají fakta, která by ekoaktivisté nejraději nechali pod pokličkou.
Nejhlasitěji je nyní slyšet Müllerův kolega, šéf Volkswagenu coby značky Herbert Diess. Ten řekl, že zmíněné rozhodnutí soudu začalo akorát malovat strašidelné vize, které jsou naprosto zbytečné. „Před pár lety docházelo k překračování povolených limitů emisí v ovzduší ve Stuttgartu po 800 hodin ročně. Minulý rok to byly pouze tři hodiny. Situace se soustavně zlepšuje, neboť vše je nyní čistší,“ dává nahlédnout do statistik Diess. A rovnou dodává, že „před třemi lety limit překračovalo 90 měst. Loni nich bylo jen 70, z čehož 50 bylo těsně nad limitem. To znamená, že letos či příští rok se dostanou pod limit.“
„Zbude nám tak 20 měst, kde kvalita ovzduší je velmi špatná jen v některých oblastech. Jde o místa s hustou dopravou nebo úzké uličky, kde se vzduch nehýbe. Pokud pak přijde zácpa, vzrostou emise na úroveň, která již není dobrá pro lidské zdraví. A právě zde je třeba něco udělat. V těchto městech mají problém pravděpodobně tři nebo čtyři ulice. A i ty se dočkají čistého ovzduší, i kdybychom nic neudělali, už kvůli přirozené obnově vozového parku.“
Podle Diesse je tedy problematika s emisemi NOx v ovzduší záležitostí, která se sama od sebe během pár let vyřeší a nové diesely v tomto kontextu považuje „nikoli za problém, ale za součást řešení”. Více je totiž znepokojen emisemi CO2, které mají vliv na změnu klimatu a právě těch produkují diesely díky své efektivitě méně než benzinové motory. Volá tedy, stejně jako opětovně i Müller, po záchraně dieselů, které ve srovnání s benzinovými motory produkují méně tohoto jinak užitečného plynu. Zmiňovaný zákaz dieselů by podle něj byl kontraproduktivním krokem.
Je nám přitom jasné, co si v tuto chvíli myslíte - že strůjce celé zkázy náhle zjistil, že bez dieselů nedokáže udržet průměrné emise značky pod 130 gramy na kilometr, respektive pod 95 g/km od roku 2021. Prodej elektromobilů se zatím nerozjel tak, jak mnozí doufali, a ještě nějaký ten pátek ani nerozjede. Nicméně oba vrcholní manažeři Volkswagenu nejsou ve svém stanovisku osamoceni, basu s nimi drží i řada ostatních automobilek.
„Nový diesel je dobrou volbou,“ řekl v Ženevě šéf Jaguaru a Land Roveru Ralf Speth. První zmíněná značka přitom na výstavišti Palexpo odhalila svůj první produkční elektromobil I-Pace. Britská automobilka je tak aktuálně jednou z mála, jež nabízí veškeré druhy pohonu, od benzinových a dieselových přes hybridy až po ryzí elektřinu. Zákazníci ovšem nejvíce sahají po „producentech sazí“, proto je značky zemřít nenechají.
„Za diesely se vyplatí bojovat,“ dodává k tématu Harald Krüger, šéf BMW. „Jsou chytřejší volbou“. S tím souhlasí i vývojový šéf Mercedesu Ola Källenius, dle něj je ovšem udělat ještě krok navíc. Míněno je tím spárování dieselových motorů s elektromotory. Tyto plug-in hybridy třícípá hvězda bude nabízet již od letošního léta. Kromě toho ovšem značka má k dispozici i kombinaci benzinových motorů a elektřiny.
„Pokud v určité chvíli nebudeme evidovat dostatek zákazníků toužících po dieselech, pak je přestaneme vyrábět. Nicméně toto je rozhodnutí, které musí učinit právě zákazníci,“ říká Carlos Tavares, šéf PSA. I francouzské automobilky jsou tedy za záchranu dieselů, stejně jako třeba ty korejské. Šéf evropské divize Hyundai Markus Schrick se nechal slyšet, že velká SUV nelze vyrábět bez dieselů.
Ve výsledku zde tak vlastně máme jen jednu jedinou značku, která nejen mluví o konci dieselů, ale zároveň je ze svého portfolia také postupně vyřazuje, a tou je Toyota. Ovšem i u japonské automobilky najdeme výjimky, a to stejně jako v případě Hyundai i velkých SUV. Ty jsou ostatně s diesely nabízeny i v Americe, a to bez jakéhokoliv problému. Ve výsledku tak vlastně jen záleží na tom, kdo jaké statistiky a fakta předčítá...
























Zakazovat dieselům vjezd do měst je nesmysl, zvláště u moderních jednotek, které jsou vůči ovzduší i relativně šetrné
Diskuze 95 příspěvků
Bleskovky
- Rusové zkusil umýt auto venku v -40°C, dopadlo to tak, jak od začátku muselo
dnes - Řidič se v uskákaném malém Fiatu v 210 km/h prohnal kolem policejní hlídky
včera - Dlouho nejlepší auto, jaké kdy řídil Jeremy Clarkson, po letech ukázalo, proč ho tak miloval
28.2.2021 - Vrcholný VW Golf ukázal sílu lidového sporťáku, drahou konkurenci roznesl na kopytech
26.2.2021 - Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021
Nejčtenější články
- Němci srovnali své nejprodávanější SUV s novinkou s „neviditelnými“ světly, má šanci?
1.2.2021 - Schumacher znovu září ve Formuli 1 Ferrari, pohrával si s monopostem s 1 000 koní
1.2.2021 - Nová modla zlodějů je fakt. Přes celkový pokles stále více kradou jediný typ aut
1.2.2021 - Majitel 28 let udržel ve stavu nového vozu docela obyčejné auto, až teď ho prodává
1.2.2021 - Technik řekl, co čeká spalovací motory aut, výrobcům zřejmě zbývá poslední možnost
1.2.2021 - Další nová Škoda se rýsuje, s odstupem nahradí jediný ztrátový model posledních let
1.2.2021 - Léta nevídané je skutkem i u nás, klíčové korejské SUV s faceliftem výrazně zlevnilo
1.2.2021 - Jeden z mála šéfů velkých automobilek otevřeně řekl, proč končí s velkými a silnými motory
1.2.2021 - Špatné jízdní vlastnosti a vysokou spotřebu auta nejčastěji způsobuje zanedbávaná „banalita”
1.2.2021 - Takhle to vypadá, když se kolem vás po okresce prožene Bugatti v 373 km/h
2.2.2021
Nové na MotoForum.cz
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Koronavirus 18:50 - Stepan
- BMW Divize 21:52 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 20:58 - Bond007
- Rychlodotazy 20:57 - řidičBOB
- Octavia 1 1.9 TDI 66 kW - nastartuje a zhasne 18:30 - Stepin
- Onboard videa 17:08 - Lachende Bestien
- Octavia IV 1.3.2021 - ctrl_j
- Elektromobily a vse kolem nich 1.3.2021 - rhinos
- Za kolik jezdíte s dieselem? 1.3.2021 - risomas
- Politický koutek 1.3.2021 - ExFun