Dění na trhu ojetých aut je dnes tak neobvyklé, že jej začala sledovat i Wall Street

Bankéři a další velké ryby světa financí jsou za normálních okolností těmi posledními, které by zajímala ojetá auta. Finančníci si ale všimli, že divoký a ve své podstatě čistý trh ojetin velmi přesně naznačuje budoucí inflaci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Dění na trhu ojetých aut je dnes tak neobvyklé, že jej začala sledovat i Wall Street

28.9.2021 | Petr Prokopec

Dění na trhu ojetých aut je dnes tak neobvyklé, že jej začala sledovat i Wall Street

/

Foto: Škoda Auto

Bankéři a další velké ryby světa financí jsou za normálních okolností těmi posledními, které by zajímala ojetá auta. Finančníci si ale všimli, že divoký a ve své podstatě čistý trh ojetin velmi přesně naznačuje budoucí inflaci.


Ceny aut rostou. Ta nová zdražila zásadně, což nahnalo zákazníky do autobazarů, kde se ceny začaly hýbat stejným směrem. A situace na této části trhu se vyvíjí tak divoce, že ji začala monitorovat i slavná Wall Street. To je vskutku neobvyklé, neboť ojetá auta a svět velkých financí normálně nemají společného vůbec nic. Pokud se ale celé věci podíváme pod pokličku, zjistíme, že pozornost finančníků je naprosto logická.

Tito lidé se nyní soustředí na tzv. Mannheim Used Vehicle Value Index, tedy měsíční analýzu vývoje cen ojetin. Publikuje ji společnost Cox Automotive, pod kterou spadá třeba Kelley Blue Book, Autotrader a rovněž zhruba 80 aukcí, na nichž si velkoobchodníci prodávají auta mezi sebou. Na těchto místech se ročně prodá zhruba 5 milionů aut, což je již množství, na jehož základě se dá sestavit věrohodná analýza vývoje kde čeho.

Stěžejní je v tomto ohledu skutečnost, že jde o velkoobchodní, tedy dealerské aukce. Díky tomu investoři dokážou v podstatě předvídat budoucnost, neboť jasně vidí, kolik prodejci za ojetiny zaplatili a snadno si mohou dovodit, kolik budou za tatáž auta o pár týdnů později požadovat po zákaznících i s vlastní marží. Jde v tuto chvíli o vskutku vyzpytatelné částky, neboť současnost není dobou slev, patří k ní spíše pevné marže - lidé se pomalu předhání v tom, kolik zaplatí, aby na ně přišla řada.

Je pochopitelné, proč investoři nyní ojetiny bedlivě monitorují. Když byla v půlce července zveřejněna míra inflace ve Spojených státech, všichni byli zaskočeni. Obecně se předpokládalo její růst zpomalí, místo toho červnová hodnota vyskočila na 5,4 procenta, což bylo nejvyšší číslo od roku 2008. Největší vliv na to přitom měly ojetiny, u kterých ceny meziročně stoupy o 45 procent.

Červenec a srpen pak sice byly ve znamení menšího růstu cen, výhledově se ale počítá s dalším zrychlením - zhruba 200 tisíc aut, která byla zničena hurikánem Ida, budou musel lidé něčím nahradit. A to pochopitelně přeje dalšímu šroubování poptávky - a tedy i cen - nahoru. Ovšem i bez těchto vlivů situace dalšímu růstu cen přeje, také nabídka ojetin v Česku je dnes nejnižší za posledních 5 let.

Tato skutečnost se projevila na již zmiňovaném růstu cen také u nás, kdy u nejžádanějších aut ceny vystřelily nahoru až o 13 %. Pokud tedy na začátku roku ojeté auto stálo 250 tisíc korun, nyní potřebujete na tentýž model a motorizaci skoro 283 tisíc korun. Přičemž se nepočítá s tím, že by se situace zlepšila nejen letos, ale dokonce ani v příštím roce. Právě proto je předvídání budoucnosti tak důležité a ojetá auta ji dnes naznačují dříve než cokoli jiného.


Dění na trhu ojetých aut je dnes tak neobvyklé, že jej začala sledovat i Wall Street - 1 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 01Dění na trhu ojetých aut je dnes tak neobvyklé, že jej začala sledovat i Wall Street - 2 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 02Dění na trhu ojetých aut je dnes tak neobvyklé, že jej začala sledovat i Wall Street - 3 - Ojete auto vyber nejvetsi problemy 03
Ceny ojetých aut rostou na celém světě, přičemž situace se nemá zlepšit ani v příštím roce. A právě jejich vývoj se ukázal být skvělým ukazatelem budoucího vývoje inflace. Ilustrační foto: Škoda Auto

Zdroj: NY Times

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.