Situace na trhu ojetých i nových aut jasně říká, jak moc je ČR jiná než západ Evropy

Zatímco v západní Evropě se kupci nových i ojetých aut od naftových motorů stále více odklánějí, v České republice už to neplatí ani v jednom případě. Hlavně u ojetin začal podíl naftových aut opět stoupat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Situace na trhu ojetých i nových aut jasně říká, jak moc je ČR jiná než západ Evropy

23.12.2019 | Mirek Mazal

Situace na trhu ojetých i nových aut jasně říká, jak moc je ČR jiná než západ Evropy

/

Foto: Škoda Auto

Zatímco v západní Evropě se kupci nových i ojetých aut od naftových motorů stále více odklánějí, v České republice už to neplatí ani v jednom případě. Hlavně u ojetin začal podíl naftových aut opět stoupat.

V září roku 2015 vypukl emisní skandál automobilky Volkswagen. Takzvaná aféra Dieselgate provalila nelegální machinace se softwarem motorů TDI a kauza rychle narostla do kolosálních rozměrů. Původně to vypadalo na dotčených asi jen půl milionů aut určený pro USA, brzy ale vyšlo na povrch, že Němci problematickým software vybavili asi 11 milionů prodaných vozidel na celém světě.

Vlivem Dieselgate se prodeje nových dieselů v Evropě v posledních letech postupně propadaly a trend pokračoval i ve druhém letošním čtvrtletí. Postupem času se zákazníci i výrobci vzpamatovali a navzdory ekologické masáži začali znovu důvěřovat turbodieselům, pokles to ale jen zpomalilo. To platí na západě, v Česku je situace jiná. Tady poptávka po autech s hrubším chodem znovu nabírá na síle, jak ukazují data společnosti Cebia monitorující trh použitých vozidel, která srovnala aktuální stav s vývojem na trhu nových aut.

Zdárným příkladem naftové renesance je oblíbená Škoda Octavia coby dlouhodobě nejprodávanějšího modelu mezi novými i ojetými automobily. Zájemci o vznětovou verzi opět začínají tlačit na ceny a možnost relativně výhodné koupě Octavie TDI bude brzy minulostí. Z trhu nových vozů pak zmizí nejlevnější varianta 1,6 TDI, což též posune ceny výše. Pojďme si ale probrat data o prodejích bod po bodě.

Vývoj podílu prodejů ojetých i nových vozů dle paliva v posledních letech

Dobu obrození dieselů po éře Dieselgate nejlépe ukazuje zvýšené množství kupovaných ojetých vozů se vznětovým motorem. Nárůst nastal letos ve třetím kvartálu roku po dlouhé době útlumu. Během prvního půlroku se prodalo 52 % ojetin s naftovým pohonem, za prvních devět měsíců pak Cebia napočítala už 55 % - v obou případech jde o vyšší čísla než loni.

Situace tak ostře kontrastuje s tím, co se děje mezi novými vozy - na tomto trhu vládnou firmy a ty se k dieselům obrací zády i nyní. Loni tak za celý rok zastupovalo naftu 30 % nově prodaných vozů, letos to vypadá na podíl nižší než 30 %, i když také tady naznačují měsíční čísla postupnou změnu nálad.


Situace na trhu ojetých i nových aut jasně říká, jak moc je ČR jiná než západ Evropy - 1 - Cesky trh s ojetinami Cebia foto 01Situace na trhu ojetých i nových aut jasně říká, jak moc je ČR jiná než západ Evropy - 2 - Cesky trh s ojetinami Cebia foto 02

Vývoj podílu registrací nových vozů Škoda Octavia dle paliva v letošním roce

Návštěvníci autobazarů více preferovaly dieselové vozy vždy, jak jsme si ale již řekli, v případě nových aut je situace jiná. Přesto je i zde odeznívání následků Dieselgate patrné, a to znovu nejlépe na příkladu Škody Octavia, po řadu let nejprodávanějšího auta v České republice.

Tuzemský Svaz dovozců automobilů zaevidoval v posledních měsících zvyšující se počet registrací nových dieselových Octavií na úkor těch benzínových. V lednu 2019 byl procentuální díl vyrobených a předaných naftových Octavií 47 % a benzínových tedy 53 %. Od pátého měsíce se stav přesně otočil ve prospěch vznětových jednotek a například v září činil jejich podíl 53 %, za měsíc ještě o procento víc.

Situace na trhu ojetých i nových aut jasně říká, jak moc je ČR jiná než západ Evropy - 3 - Cesky trh s ojetinami Cebia foto 03

Vývoj podílu registrací nových vozů Škoda Octavia dle paliva v posledních pěti letech

V meziročním srovnání podílu registrací nových vozů Škoda Octavia došlo k růstu počtu benzínových Octavií. V roce 2017 se prodalo 22 % tišších aut, což vyrostlo na současných 46 %. Když se podíváme na loňský sloupeček grafu, je letos poznat téměř neviditelný propad podílu nových Octavií na naftu (o 5 procentních bodů) oproti ztrátě 16 procentních bodů v roce 2018, kdy vliv emisní aféry údajně dosáhl svého vrcholu.

Situace na trhu ojetých i nových aut jasně říká, jak moc je ČR jiná než západ Evropy - 4 - Cesky trh s ojetinami Cebia foto 04

Vývoj zůstatkové hodnoty dnes čtyřletého modelu Škoda Octavia

Německý podvod způsobil spíše zdražení mladých benzínových škodovek než slevu naftových protějšků. Šachování s emisemi nejvíce ovlivnilo vývoj v druhé polovině roku 2017, kdy neočekávaně vyskočily ceny ojetin Octavií zásluhou neutuchající poptávky. Vztah je níže znázorněn zelenou barvou pro variantu 1,4 TSI 110 kW s výbavou Ambition. Právě tato situace se ale má pod tlakem zvyšující se poptávky po dieselech brzy změnit.

Situace na trhu ojetých i nových aut jasně říká, jak moc je ČR jiná než západ Evropy - 5 - Cesky trh s ojetinami Cebia foto 05

Vývoj obvyklé ceny modelu Škoda Octavia během čtyř let od zakoupení

Linka grafu demonstruje vývoj obvyklé hodnoty Škody Octavia během čtyř let od zakoupení nového vozu s patrným vlivem aféry Dieselgate v období 2Q 2017 až 3Q 2018. Znázornění kopíruje výše uvedené skutečnosti a je vidět návrat ceny TSI na běžnou úroveň ke konci loňského roku.

Situace na trhu ojetých i nových aut jasně říká, jak moc je ČR jiná než západ Evropy - 6 - Cesky trh s ojetinami Cebia foto 06

Vývoj obvyklé ceny čtyřletého modelu Škoda Octavia s nájezdem 100 000 km

Za prvních šest měsíců roku 2018 Cebia zaznamenala pokles hodnoty čtyřletých Octavií 1,6 TDI, který se později stabilizoval a ve třetím kvartálu 2019 cena stagnovala. Jak jsme již zmínili, do budoucna můžeme čekat růst kupní ceny u nejslabší naftové motorizace, protože mladoboleslavská automobilka uvedla novou generaci a současný typ 1,6 TDI se nebude dále vyrábět. Nastává poslední výhodná chvíle najít si svého kandidáta a v případě potřeby začít řešit nákup.

Uvedení čtvrté generace Octavie by v příštích letech mohlo negativně ovlivnit cenu současných benzínových verzí. Poslední graf dokládá podobný stav po nástupu třetí generace českého ideálu. Po dobu čtyř let od uvedení hranaté Octavie cena čtyřletých vozidel předchozí série klesala do doby, než se na trh čtyřletých kusů dostala trojková řada. To se psal rok 2017 a níže na zeleno-modrém znázornění je vidět skok vzhůru, když eskalovala cena benzínových verzí. Zatímco zážehové čtyřleté Octavie podražily vedle dvojkového sourozence čtyřletých Octavií o více než 100 tisíc korun, v případě dieselových variant byl nárůst poloviční.

Situace na trhu ojetých i nových aut jasně říká, jak moc je ČR jiná než západ Evropy - 7 - Cesky trh s ojetinami Cebia foto 07

Zdroj: Cebia

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše