Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První elektrická Škoda je na některých trzích vyprodaná, znak úspěchu to ale není
14.3.2020 | Petr Prokopec
Za normálních okolností by vyprodání veškeré plánované produkce určitého auta na celý rok v březnu bylo znakem obrovského úspěchu. Jenže v „nové době” je to jinak.
Představením nových modelů Superb iV a Citigo-e iV zahájila Škoda v loňském roce svou elektrickou éru. V případě malého hatchbacku, zatím stále jediného čistě elektrického auta, mladoboleslavská automobilka v prvé fázi nabídla pouze 500 exemplářů za cenu startující na 429 900 Kč, ta však byla vyprodána v rámci několika málo týdnů. Nadšením však tehdy vedení netleskalo a jisté tomu tak není ani nyní, kdy s na první pohled dobrými zprávami přichází Nizozemsko. V této zemi je již teď vyprodána celá produkce Citigo-e iV pro letošní rok.
Osud, který kromě Škody postihl i její sourozence, tedy elektrické verze Volkswagenu up! a Seatu Mii, v zemi tulipánů skutečně nepřekvapí. Cena auta sice v Nizozemsku startuje na 23 290 Eurech (cca 600 tisíc Kč), tedy výrazně výše než v Česku, ovšem vzhledem k vyššímu daňovému zatížení konvenčních aut je to zajímavá cena. A k tomu jsou tu dotace.
Původně se v zemi tulipánů počítalo pouze s odpuštěním registračních poplatků a silniční daně, což v případě soukromníků představovalo úsporu ve výši zhruba 5 324 Eur (cca 137 tisíc Kč), ovšem to na rozproudění zájmu nestačilo. Proto nizozemská vláda sáhla pořádně do kapes všech, kteří o elektromobily nestojí, a přišla s dotací ve výši až 5 000 Eur (129 tisíc Kč). Stejnou sumou vám pak navíc mohou přispět ještě některá města, třeba Amsterdam. Rotterdam navíc začal rozdávat šrotovné ve výši 2 500 Eur (64 440 Kč).
Suma sumárum je tedy možné zmiňované Citigo-e iV pořídit i cenu o více než polovinu nižší, než je oficiálně požadovaná suma. Kromě toho zákazníci mají zdarma dobíjení na veřejných místech, kterých je v Nizozemí dostatek. A navíc mohou také zdarma parkovat a mají právo i zamířit do některých vyhrazených pruhů. Není tedy vlastně překvapivé, že elektromobily jdou v Nizozemsku na dračku. Ovšem jak jsme zmínili, Škoda z toho radost mít nebude, o čemž ostatně nejlépe svědčí už fakt, že vůbec mohla vyprodat všechny exempláře určené pro Holanďany už v březnu a nechce v zemi prodat ani o jeden víc.
Proč, ptáte se? Protože jde o následek umělého omezení nabídky, ničeho jiného. Elektromobilita je zatím prodělečnou záležitostí a automobilkám se vyplatí elektrická auta prodávat jen do chvíle, dokud jejich „nulové emise” snižují celkové průměrné emise té které automobilky na úroveň nepokutovanou EU. Jinak firma s každým prodaným kusem tratí zhruba 200 tisíc korun, takže proč prodávat víc? Jaká pak byla kvóta pro Nizozemsko, nebylo oznámeno, nicméně jen během ledna a února bylo zaregistrováno 200 kusů. Jednat se tak mohlo o tisíce kusů a třeba prodat o tisíc víc aut, než je třeba, znamená pro firmu ztrátu okolo 200 milionů Kč. A proč něco takového dělat?
Vyprodání všech dostupných aut tak není ani moc znakem úspěchu, jako spíše absurdity dnešní doby, kdy se ceny mnohých věcí zamotaly do kolotoče dotací a vypadly z něj jako údaj nenapovídající nic o tom, jakým směrem se máme v ekonomice vydat a jakým nikoli. Jen tak se může stát, že Škoda určitý model vyprodá, ale neraduje se z toho a další kusy navíc nevyrobí.
Elektrická Škoda Citigo byla pro letošek v Nizozemsku vyprodána, není to ale tím, že by o ní byl až takový zájem - automobilka víc aut prodat nepotřebuje, a tak to ani nedělá
Zdroj: Autoweek.nl
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 8 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 10 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 11 hodinami - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch