Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Dodnes nejrychlejší Škoda historie stanovila před 10 léty světový rekord, jela až 365 km/h
27.6.2021 | Petr Miler
Když se řekne nejrychlejší produkční auto světa, představíte si asi leccos, jen ne Škodu. I ta se ale svého času stala světovým rekordmanem svého druhu, navíc s obecně úctyhodnou rychlostí přes 360 km/h.
Zmínění slov „Škoda” a „Bonneville” v jedné větě může leckoho přivést k smíchu. Americké solné pláně jsou už dekády spojené s lámáním světových rychlostních rekordů čehokoli na kolech a česká automobilka je spojená leda s lámáním světových rekordů v objemu zavazadelníku - však žádný z jejích sériových vozů nejede přes 250 km/h. Přesto se skoro přesně před 10 léty - v létě roku 2011 - stalo, že se Škoda na toto místo vypravila s cílem světový rekord uzmout.
Na první pohled to vypadalo troufale. Britské zastoupení české značky ve spolupráci s magazínem Evo vzalo prakticky sériovou Octavii RS druhé generace pouze s jiným turbodmychadlem, lepším palivem, několika úpravami aerodynamiky a odstraněním zbytečností z interiéru. A takto dosáhnout přinejmenším rychlosti přes 200 mph, a tedy i 320 km/h. Autoři tohoto díla se tak rozhodli vzdát hold desetiletému výročí působení modelů s písmeny RS resp. vRS na britském trhu a kupodivu to dokázali.
Nebylo to ovšem snadné. Na první pokus se upravená Octavia s Richardem Meadenem za volantem rozjela na rychlost „jen” 195,69 mph (314,92 km/h) a ani během dalších čtyřech pokusů se za hranici 200 mil v hodině nepodívala. Až šestý pokus znamenal zápis 202,15 mph neboli 325,32 km/h a to byla přesně ta čísla, která si Britové chtěli z Ameriky odvézt.
Vůz se tak stal daleko nejrychlejší, třebaže ne sériově vyráběnou Škodou v historii a ani tento zápis nakonec nebyl poslední. Autoři projektu totiž nebyli zrovna skromní a po pokoření mety dvou set mil v hodině chtěli zdolat i rekord mezi dvoulitrovými produkčními vozy. Ten měl podobu 216 mph, tedy bezmála 350 km/h (347,61, abychom byli přesní), což už je pořádný kalup. A i to se nakonec povedlo - Octavia RS se dokázala rozjet až na hranici 365 km/h, čímž rekord dvoulitrových produkčních vozů padl.
Jak je vůbec možné, že na docela extrémně vyhlížející dílo bylo pohlíženo jako na produkční vůz? Inu, on vlastně až tak moc upravený nebyl a hlavně, pravidla bonnevilského týdnu rychlosti „škatulkují” auta pouze podle úprav provedených na motoru. A ty u této Octavie RS nejsou dramatické - standardní turbodmychadlo bylo nahrazeno větším od Garretu pracujícím s plnícím tlakem až 1,93 baru, motor dále disponoval výkonnějším mezichladičem stlačeného vzduchu, řídil jej upravený software a za palivo mu sloužil závodní mix benzinu a methanolu. Že podával výkon přes 600 koní, tedy více jak trojnásobek původního, na věci nic nemění.
Podrobnější specifikace vozu včetně jeho tabulkového srovnání se sériovou verzí jsme kdysi publikovali. Dokumentaci jednoho z pokusů o překonání rychlosti 200 mp/h pak můžete vidět na dobovém videu Eva níže.











Škoda Octavia může na týdnu rychlosti v Bonneville působit nepatřičně, upravený vůz se tam ale před 10 léty stal nejrychlejší škodovkou historie a překonal i světový rekord dvoulitrových produkčních aut. Foto: Škoda Auto



Základem vozu se stala britská verze Octavie RS druhé generace. A nebyla až tak upravená, jak se může zdát, proto také spadla do škatulky produkčních aut. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
před 7 hodinami
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nejčtenější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
5.11.2025
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
5.11.2025
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
5.11.2025
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
6.11.2025
Mercedes se zpožděním začal prodávat nové CLA i se spalovacími motory. Tristní techniku z Číny doprovází ještě tristnější ceny
6.11.2025
Živá témata na fóru
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.05. 17:29 - Brus
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- Politický koutek 12.05. 15:50 - pavproch
- BMW Divize 12.05. 14:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 21:25 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 12.04. 20:51 - Snowman000
