Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Slavný závodník chtěl se slavnou značkou vstoupit do F1, zapomněli se ale zeptat, jestli je tam někdo chce
10.1.2023 | Petr Prokopec
Je to poněkud tragikomická situace, neboť rozšíření počtu týmů ve Formuli 1 by bylo žádoucí jak ze sportovního, tak z marketingového hlediska. Šéf FIA byl tímto nápadem nadšen, stávající týmy ani trochu.
Rok 2014 byl zatím posledním, kdy startovní listina Formule 1 čítala jedenáct týmů. Stáj Caterham ale v průběhu sezóny začala mít potíže s financemi a na podzim už nezvládla ani nastoupit do velkých cen Spojených států a Brazílie. Poslední podnik v Abú Zabí pak absolvovala jen díky finanční pomoci fanoušků. Jakkoli se ale zúčastnila i posezónních testů, před bankrotem již Caterham nic nezachránilo. Problém to byl zejména pro 230 zaměstnanců stáje, jimž bývalý šéf Tony Fernandes dluží výplaty dodnes.
Caterham nicméně nechme být, zabývat se budeme jinou automobilovou značkou začínající písmenem „C“. Na počátku letošního roku totiž jeden z vůbec nejúspěšnějších závodníků americké série CART Michael Andretti, syn Maria Andrettiho, mistra světa Formule 1, oznámil, že by s rodinným týmem rád vstoupil do královské motoristické disciplíny. Pomocnou ruku se mu rozhodl podat koncern General Motors skrze automobilku Cadillac. Ta nicméně nemá být dodavatelem motoru, což je logické i nelogické zároveň.
Cadillac se totiž rozhodl, že jeho budoucnost bude čistě elektrická. Spalovací jednotky by přitom automobilka chtěla poslat do důchodu již do roku 2030. Pokud se nicméně tento záměr stane realitou, pak by prezentace skrze F1 nedávala žádný smysl. Šampionát má totiž i nadále pokračovat s turbohybridním ústrojím, jen přepřáhne na syntetická paliva. Z toho důvodu Andretti možná znovu sáhne po agregátech Hondy, s touto značkou totiž již spolupracuje v sérii IndyCar.
Aktuálně jsou nicméně jakékoli spekulace o dodavateli motorů zbytečné. Američané totiž dosud nepřesnili, kdy by se chtěli součástí šampionátu stát. Navíc podle dostupných informací narazili na silný odpor ze strany současných týmů, které prý z valné většiny s tímto nápadem vůbec nesouhlasí. Ty jen připomínají, že F1 není až tak věcí sportu jakožto především peněz. Ostatním týmům by sice Andretti Cadillac musel štědře zaplatit, peníze z prodeje komerčních práv by se ale dělily mezi jedenáct stájí místo desíti. A to by zřejmě bolelo víc.
Dle aktuálních pravidel musí jakýkoli nováček v soutěži položit na dřevo 200 milionů dolarů (cca 4,475 mld. Kč), které se rovnoměrně rozdělí mezi dosavadní startovní rošt. Dříve šlo o 100 milionů a navýšení na dvojnásobek je jen dva roky starou záležitostí (kdy této možnosti nikdo nevyužil). Přesto dnes tuto sumu i týmy nakloněné vstupu nováčků považují za nedostatečnou a místo ní by Američané měli zaplatit 500 mil. USD (11,187 mld. Kč), což má lépe odpovídat stávající hodnotě celého šampionátu.
Podobné částky se platí v NHL, v takové NBA jde dokonce o čtyřikrát vyšší sumy. Do jisté míry tedy stáje mají pravdu. Nicméně v těchto sportech mohou nováčci ihned poté těžit ze stejných výhod, jaké mají i zavedené týmy. Andretti Cadillac by nicméně v první sezóně nedostal z odprodeje komerčních práv ani haléř. Přerozdělování navíc není férové, ale odpovídá předchozímu umístění v Poháru konstruktérů.
Je proto vskutku sporné, jak se celá situace vyvrbí. Negativní reakcí ostatních týmů je překvapen i šéf FIA Muhammed Ben Sulayem, který byl z nápadu Američanů nadšen a uvedl, že mezinárodní automobilová federace „by měla podporovat perspektivní zájem o vstup do F1 z řad globálních výrobců, jako je General Motors, a čistokrevných závodníků jako Andretti a další“. Jeho slova ale evidentně zatím na úrodnou půdu nepadla - možná se Američané měli nejprve zeptat, zda je někdo v šampionátu chce. Technicky vzato o účasti rozhoduje FIA, musí mít ale souhlas firmy Liberty Media, vlastníka komerčních práv. A ta jej nedá, dokud nebude mít souhlas týmů. Vypadá to jako začarovaný kruh...



Nově vznikající americký tým se sice již pochlubil první prezentací, vstup do F1 je nicméně zatím jen snem nemajícím oporu v ničem, stávající týmy s příchodem nováčka zatím nesouhlasí. Foto: Cadillac
Zdroje: Reuters, Cadillac
Bleskovky
Nejlepší ochrana proti hloupým zlodějům aut znovu zabrala, dva teenageři utekli od vozu jak sedláci od Chlumce
dnesJohn Cena i přes miliardové jmění používá jako auto pro každý den docela obyčejnou Hondu
včeraMajitel si své levné „americké Ferrari” předělal na „skutečné”, žalobu automobilky může čekat obratem
29.3.2023
Nejnovější články
Největší automobilová hvězda Rychle a zběsile je na prodej i s úpravami od zesnulé herecké hvězdy
před 4 hodinamiAutomobilka soustavně propagující elektromobily přišla s novým šestiválcovým dieselem
před 5 hodinamiNaprostou špičku spolehlivosti ojetých aut dnes koupíte nečekaně levně, pro řadu lidí není dost velká
před 7 hodinamiŠkoda říká, že Rusko pro ni už není důležité, její auta se tam ale vesele prodávají dál
před 8 hodinamiRenault o konci benzinů a dieselů jen mluví, reálně jich bude v 17 továrnách nově vyrábět miliony ročně
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva - Nová autokamera Mio MiVue 846 WIFI 60fps nabízí zdaleka nejlepší záběry nejen v noci
tisková zpráva