Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Špinavé tajemství jinak čistých elektrických aut dohnalo Teslu až k soudu
19.12.2019 | Petr Prokopec
Elektromobily se tváří jako spása planety, jenže realita není až tak růžová. Problémem je jejich výroba a závislost zejména akumulátorů na vzácných kovech.
Prakticky od chvíle, kdy svět propadl elektrickému šílenství, poukazujeme na negativa spojená s alternativním pohonem. Stěžejní je v tomto ohledu těžba vzácných kovů, kvůli které můžeme elektromobilitu jen stěží považovat za spásu planety. Na jedné straně totiž máme teoretické snížení emisí, to je však totálně negováno otravou půdy či spodních vod způsobenou onou těžbou. Nejsou to však jediná negativa s ní spojená, v případě kobaltu tu totiž máme také novodobé otrokářství, nucenou dětskou práci a na ně navazující fatální oběti.
Momentálně proto bylo pět velkých technologických společností obviněno, že přispělo k úmrtí několika dětí z Konga. Tato země se stará o polovinu světové těžby kobaltu, k čemuž jsou ovšem využívány děti. Šest z nich ovšem zemřelo kvůli závalům tunelů, osm dalších utrpělo vážná zranění včetně ochrnutí. Jejich rodiny proto podaly hromadnou žalobu prostřednictvím právnické firmy International Rights Advocates, která je zaměřena proti společnostem Tesla, Apple, Alphabet, Microsoft a Dell.
Stalo se tak vůbec poprvé, kdy technologičtí titáni byli zataženi do podobné soudní pře. Ta pro ně navíc nevyznívá vůbec dobře, neboť žaloba je doplněna snímky dětí se zdeformovanými nebo chybějícími končetinami. „Tyto společnosti - nejbohatší společnosti na světě, tyto společnosti vyrábějící technologické finesy - dovolily mrzačení a zabíjení dětí jen proto, aby svůj kobalt dostaly levně,“ uvedl k žalobě právní zástupce rodin Terrence Collingsworth.
Na její podání zatím zareagoval pouze Dell, jenž prý neměl nejmenší tušení o tom, že je při těžbě zneužíváno dětí. Společnost proto odstartovala své vlastní vyšetřování. Taková slova však lze jen stěží brát vážně, neboť situace v kobaltových dolech v Kongu je známa už léta. Dell se tak chová pokrytecky, ostatní raději mlčí. Nakonec v případě Tesly se v minulosti sám Elon Musk na toto téma vyjadřoval - na dodávkách kobaltu z Konga se ale od té doby nezměnilo vůbec nic.
Kromě již zmíněných společností je přitom žaloba zaměřena proti britské těžební společnosti Glencore, která byla již dříve viněna ze zneužívání dětí. Ve spisu přitom stojí, že ratolesti, často pouze šestileté, byly nuceny pracovat pouze za jeden a půl dolaru denně, tedy za pouhých 35 Kč, a to šest dní v týdnu. Mluvčí firmy taková obvinění ovšem zcela logicky popírá a dodává, že „Glencore netoleruje jakoukoliv formu dětské či nucené práce“.
S tím nicméně nesouhlasí řada mezinárodních neziskovek a příspěvkových informací, dle kterých je v moderním otroctví drženo více než 40 milionů lidí. Soudní proces tedy bude extrémně sledovaný, že evidentně existují způsoby, kterak elektromobilitu špinavých tajemství spojených s těžbou kobaltu zbavit, jen jsou dražší. Příkladem jde výzkumná laboratoř společnosti IBM, jenž přišla s baterií, která se zcela obejde bez vzácných kovů.
IBM místo toho vsadilo na materiály, jenž lze extrahovat ze slané vody. Nová kompozice přitom využívá tekutý elektrolyt a nabízí vyšší hustotu i efektivitu než lithium-iontové akumulátory. Vůči nim lze baterie, které nepotřebují kobalt či nikl, dobít mnohem rychleji, zhruba 80 procent kapacity totiž máte k dispozici již během pouhých pěti minut. A aby toho nebylo málo, enormním způsobem bylo sníženo riziko samovznícení.
Jak se tedy ukazuje, při snaze o ochranu přírody není třeba zotročovat děti. Touto cestou se přitom vydal Mercedes, který již s IBM uzavřel partnerství. Do budoucna bychom se tedy teoreticky mohli obejít bez žalob i obětí, pokud se všechny relevantní firmy budou ochotny vzdát části svých zisků. Něco takového lze ovšem očekávat jen stěží.
Již léta je internet zaplavován snímky dětí těžících kobalt v drastických podmínkách. Dell přesto tvrdí, že o něčem takovém neměl ani tušení. Dnes míří k soudu, stejně jako Tesla, Apple, Microsoft či Alphabet
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 9 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch