Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Špinavé tajemství jinak čistých elektrických aut dohnalo Teslu až k soudu
19.12.2019 | Petr Prokopec
Elektromobily se tváří jako spása planety, jenže realita není až tak růžová. Problémem je jejich výroba a závislost zejména akumulátorů na vzácných kovech.
Prakticky od chvíle, kdy svět propadl elektrickému šílenství, poukazujeme na negativa spojená s alternativním pohonem. Stěžejní je v tomto ohledu těžba vzácných kovů, kvůli které můžeme elektromobilitu jen stěží považovat za spásu planety. Na jedné straně totiž máme teoretické snížení emisí, to je však totálně negováno otravou půdy či spodních vod způsobenou onou těžbou. Nejsou to však jediná negativa s ní spojená, v případě kobaltu tu totiž máme také novodobé otrokářství, nucenou dětskou práci a na ně navazující fatální oběti.
Momentálně proto bylo pět velkých technologických společností obviněno, že přispělo k úmrtí několika dětí z Konga. Tato země se stará o polovinu světové těžby kobaltu, k čemuž jsou ovšem využívány děti. Šest z nich ovšem zemřelo kvůli závalům tunelů, osm dalších utrpělo vážná zranění včetně ochrnutí. Jejich rodiny proto podaly hromadnou žalobu prostřednictvím právnické firmy International Rights Advocates, která je zaměřena proti společnostem Tesla, Apple, Alphabet, Microsoft a Dell.
Stalo se tak vůbec poprvé, kdy technologičtí titáni byli zataženi do podobné soudní pře. Ta pro ně navíc nevyznívá vůbec dobře, neboť žaloba je doplněna snímky dětí se zdeformovanými nebo chybějícími končetinami. „Tyto společnosti - nejbohatší společnosti na světě, tyto společnosti vyrábějící technologické finesy - dovolily mrzačení a zabíjení dětí jen proto, aby svůj kobalt dostaly levně,“ uvedl k žalobě právní zástupce rodin Terrence Collingsworth.
Na její podání zatím zareagoval pouze Dell, jenž prý neměl nejmenší tušení o tom, že je při těžbě zneužíváno dětí. Společnost proto odstartovala své vlastní vyšetřování. Taková slova však lze jen stěží brát vážně, neboť situace v kobaltových dolech v Kongu je známa už léta. Dell se tak chová pokrytecky, ostatní raději mlčí. Nakonec v případě Tesly se v minulosti sám Elon Musk na toto téma vyjadřoval - na dodávkách kobaltu z Konga se ale od té doby nezměnilo vůbec nic.
Kromě již zmíněných společností je přitom žaloba zaměřena proti britské těžební společnosti Glencore, která byla již dříve viněna ze zneužívání dětí. Ve spisu přitom stojí, že ratolesti, často pouze šestileté, byly nuceny pracovat pouze za jeden a půl dolaru denně, tedy za pouhých 35 Kč, a to šest dní v týdnu. Mluvčí firmy taková obvinění ovšem zcela logicky popírá a dodává, že „Glencore netoleruje jakoukoliv formu dětské či nucené práce“.
S tím nicméně nesouhlasí řada mezinárodních neziskovek a příspěvkových informací, dle kterých je v moderním otroctví drženo více než 40 milionů lidí. Soudní proces tedy bude extrémně sledovaný, že evidentně existují způsoby, kterak elektromobilitu špinavých tajemství spojených s těžbou kobaltu zbavit, jen jsou dražší. Příkladem jde výzkumná laboratoř společnosti IBM, jenž přišla s baterií, která se zcela obejde bez vzácných kovů.
IBM místo toho vsadilo na materiály, jenž lze extrahovat ze slané vody. Nová kompozice přitom využívá tekutý elektrolyt a nabízí vyšší hustotu i efektivitu než lithium-iontové akumulátory. Vůči nim lze baterie, které nepotřebují kobalt či nikl, dobít mnohem rychleji, zhruba 80 procent kapacity totiž máte k dispozici již během pouhých pěti minut. A aby toho nebylo málo, enormním způsobem bylo sníženo riziko samovznícení.
Jak se tedy ukazuje, při snaze o ochranu přírody není třeba zotročovat děti. Touto cestou se přitom vydal Mercedes, který již s IBM uzavřel partnerství. Do budoucna bychom se tedy teoreticky mohli obejít bez žalob i obětí, pokud se všechny relevantní firmy budou ochotny vzdát části svých zisků. Něco takového lze ovšem očekávat jen stěží.




Již léta je internet zaplavován snímky dětí těžících kobalt v drastických podmínkách. Dell přesto tvrdí, že o něčem takovém neměl ani tušení. Dnes míří k soudu, stejně jako Tesla, Apple, Microsoft či Alphabet
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně včera 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? včera 15:07
Nejnovější články
Překvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
před 6 hodinamiMuž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
před 8 hodinamiFerrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
před 9 hodinamiStačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
před 11 hodinamiZákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva