Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Spolupráce Tesly a Toyoty defitivně končí, elektrickou RAV4 stihne totéž
12.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Partnerství obou firem provázely problémy už od začátku, kdy vznikala elektrická Toyota RAV4. Spolupráce definitivně končí po čtyřech letech.
Partnerství japonské Toyoty a americké Tesly se rozpadá. Vzniklo v roce 2010, kdy byla Tesla ještě větším start-upem než dnes a někteří si od něj slibovali schopné elektromobily za lidové ceny. Tomu mohla přispět, ničeho takového se ale nedočkáme.
V ohrožení je také elektrická Toyota RAV4, pro kterou Tesla dodávala baterie a elektromotory; ostatně zpráva, že dodávky akumulátorů skončí, se objevila už v květnu. RAV4 EV je v nabídce pouze v Kalifornii, kde se prodává za 50 tisíc dolarů (lehce přes milion korun), a nabídne teoretických 160 km dojezdu, maximálku 137 km/h a pohon pouze předních kol.
Jak je úspěšná nebo jakou vzdálenost ve skutečnosti ujede, není známo, ale údajně to zrovna s prodejními úspěchy není nijak slavné - ostatně, RAV4 EV také v současnosti přijde na více než dvojnásobek toho, co její benzínové dvojče, které je navíc novějšího data narození. Toyota má údajně v plánu letos ukončit výrobu tohoto stroje, jak se píše v květnovém prohlášení automobilky Tesla. Elon Musk, šéf Tesly, údajně předpokládal prodloužení kontraktu na dodávky baterií, to se ale nestane.
Podle Bloombergu jsou důvody k ukončení partnerství spíše v kultuře obou automobilek - Tesla je inovátor, zatímco Toyota přistupuje k automobilům spíše konzervativně, píše tisková agentura. Tímto pohledem se Toyotě nemohly líbit některé praktiky Tesly a naopak Tesla se údajně cítila škrcena Toyotou.
Dalším a dost možná podstatnějším důvodem je dle našeho názoru fakt, že se Toyota rozhodla věřit spíše plug-in hybridům a palivovým článkům než bateriím pro pohon elektromobilů. Elon Musk naopak podle Bloombergu palivové články nepovažuje za lepší baterií, což také ukazuje na odlišnosti v uvažování obou automobilek.
Spolupráci údajně provázely problémy od začátku, už při tvorbě elektrické Toyoty RAV4 - automobilky se neshodly například na parkovací brzdě, ochraně baterií zespoda nebo systému rekuperace elektřiny nikoliv při brzdění, ale při pouhém uvolnění pedálu plynu. Přesto byla ve výsledku kooperace pro obě strany výhodná - Tesla získala svou první továrnu s výraznou slevou a akcie Tesly vlastněné Toyotou dnes mají hodnotu 700 milionů dolarů (14,2 miliardy korun), přičemž Japonci je před čtyřmi lety koupili za 50 milionů (cca 1 miliardu korun).
Zda se těchto akcií bude Toyota chtít zbavit, není známo, ale není to vyloučeno. O další generaci elektrické Toyoty RAV4 v podobném formátu silně pochybujeme, plug-in hybrid by se však objevit mohl. Naznačuje to i nové směrování Toyoty. Jen by se vzhledem k nátuře SUV hodilo, kdyby to nebyla předokolka.















Elektrická Toyota RAV4 vznikala ve spolupráci s Teslou. Nabídla 160 km teoretického dojezdu a pohon jen předních kol
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
včera
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
11.11.2025
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
10.11.2025
Nejnovější články
Lamborghini nechtěně potvrdilo, že hybridní technika jeho posledních novinek je vážně jen zbytečná přítěž
před 10 hodinami
Toyota znovu změnila svůj názor na elektromobily, varuje před tím, co přijde příští rok
včera
Audi poprvé ukázalo svůj monopost F1 pro příští rok. Tedy vlastně jen barvy, tedy vlastně vůbec nic
včera
Japonská legenda dělá z obyčejných lidí milionáře, dodnes nejetá v ideální verzi má trhnout aukční rekord
včera
Šéf Fordu říká, že zůstal v šoku poté, co jeho firma nakoupila čínské elektromobily a rozebrala je na díly
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
