Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Studie odhalila, jakou výbavu lidé chtějí a odmítají do moderních aut, výrobci často míří úplně mimo
23.10.2021 | Petr Prokopec
Také občas nechápavě koukáte na to, jaké nesmysly se ta či ona automobilka rozhodla přidat mezi výbavové prvky? A říkáte si, že tedy asi existují jiní lidé, kteří to chtějí? Podle studie AutoPacific to tak ani nevypadá.
Moderním automobilům se stále více přezdívá počítače na kolech. Dle výrobců je to nepřesné a zkouší s tímto označením bojovat, jejich snaha se však zdá marná. Zvláště když ve výsledku dělají vše proto, aby tato slova proměnili v realitu. Nebo snad máte pocit, že z jednoho místa na druhé se dostanete díky tomu, že váš palubní systém dokáže objednat květinu z nejbližšího květinářství? My ani ne. A jak se ukazuje, stejné mínění má o většině moderních technologií, které jsou spíše zbytné než prospěšné, většina lidí.
Společnost AudoPacific se totiž v rámci svého každoročního výzkumu Future Attribute Demand Study zeptala takřka 90 tisíc zákazníků, kteří si v nedávné době pořídili nové auto, jakou výbavu považují za žádoucí a jakou za zbytečnou. Ke zvážení byla zhruba stovka systémů a technologií, přičemž lidé se k nim měli vyjádřit ve výše zmíněném smyslu. Neznamená to pochopitelně, že si je nekoupili, v mnoha případech totiž nebylo zbytí, vítané jsou ovšem z jejich strany minimálně.
Z odpovědí je přitom evidentní, že automobilky by studii měli důkladně projít od začátku až do konce. Snadno tak totiž zjistí, čím své vozy osazovat a čím zase ne, což jim může ušetřit nemalé náklady na vývoj. Zároveň se mohou vyvarovat i nemalého zklamání - řada z nich totiž počítá s tím, že v budoucnu bude lidem některé prvky prodávat ve formě předplatného. Právě v tom ale mohou narazit, neboť velmi často jde o systémy, které zákazníci nepovažují za přínosné.
Co je tedy preferováno? Víceméně jen všeobecně používané prvky či ty, které skutečně pomáhají. Lidé se totiž vyslovili pro vyhřívaná sedadla, detekci aut ve slepém úhlu nebo třeba elektrické ovládání sedadel a jejich paměť. Co naopak odmítají, to je třeba head-up displej s rozšířenou realitou, možnost nákupu věcí skrze multimediální systémy nebo kupodivu i plnohodnotné autonomní řízení s chybějícím volantem a pedály.
Právě poslední prvek, jenž lidé odmítají, překvapí. Po plném autonomním řízení totiž touží pomalu každá značka, přičemž mnohé na oltář jeho vývoje pokládají miliardy jako nic. Z tohoto úhlu pohledu tak ale činí do značné míry zbytečně. Byť analytik společnosti AutoPacific Robby DeGraff dodává, že lidé v případě mnoha systémů nerozumí jejich veškerým benefitům či se obávají třeba zneužití citlivých dat. A proto dané technologie rovnou odmítají.
Jsme přitom zvědavi, jak branže na tuto studii zareaguje. Ukazuje se totiž, že některé uličky vývoje jako třeba ovládání za pomoci gest jsou slepou cestou. Zatím ale nebudeme nic předjímat, místo toho přidáváme kompletní přehled chtěného i nechtěného.
Nejvíce žádané výbavové prvky moderních aut dle studie AutoPacific
1. Vyhřívaná sedadla - chce 66 % kupců
2. Detekce aut ve slepém úhlu - 60 %
3. Přední a zadní parkovací senzory - 55 %
4. Pohon všech kol - 54 %
5. Monitoring jízdy ve zvoleném pruhu - 54 %
6. Apple CarPlay/Android Auto - 53 %
7. Elektricky ovládané sedadlo spolujezdce - 52 %
8. LEDkové světlomety - 52 %
9. Ventilovaná a chlazená sedadla - 50 %
10. Sedadlo řidiče s pamětí - 49 %
Nejvíce odmítané prvky výbavy moderních aut dle studie AutoPacific
7. Head-up displej s rozšířenou realitou - odmítá 86 % kupců
6. Elektronický generátor zvuku motoru - 87 %
5. Nakupování věcí skrze multimédia - 88 %
4. Biometrické prvky - 91 %
3. Ovládání pomocí gest - 91 %
2. Concierge servis - 93 %
1. Plné autonomní řízení bez volantu - 93 %



Po čem lidé opravdu touží? Hlavně po prvcích, která jim skutečně jízdu v autě usnadní a zpříjemní. Na první místo tedy staví vyhřívání sedadel, mimo to ovšem do top 10 spadá i jejich elektrické ovládání, chlazení či paměť. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: AutoPacific Future Attribute Demand Study
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje na něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
3.9.2025Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
2.9.2025Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nejnovější články
VW začal prodávat jeden ze svých největších bestsellerů v novém, auto velké skoro jako Škoda Superb nabízí od 350 tisíc Kč
včeraTesla potichu vyřešila problém, na který si majitelé stěžovali roky, teď už je nemůže ignorovat
včeraRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
včeraFiat dramaticky otočil, nově zákazníkům v Evropě prodá i čistě spalovací Pandu s manuálním řazením
včeraŠkoda se levných čínských aut nebojí, jsou prý nedodělaná a ušitá horkou jehlou. „Ve skutečnosti jsou lepší,” říká jiný konkurent
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 09.04. 21:58 - tommas
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.04. 17:03 - pavproch
- Hybrid nebo klasický benzín pro městský provoz? 09.04. 15:27 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 09.04. 13:46 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.04. 12:31 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.04. 09:27 - Eda
- Politický koutek 09.03. 21:01 - Stepan
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch