Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Studie odhalila, jakou výbavu lidé chtějí a odmítají do moderních aut, výrobci často míří úplně mimo
23.10.2021 | Petr Prokopec
Také občas nechápavě koukáte na to, jaké nesmysly se ta či ona automobilka rozhodla přidat mezi výbavové prvky? A říkáte si, že tedy asi existují jiní lidé, kteří to chtějí? Podle studie AutoPacific to tak ani nevypadá.
Moderním automobilům se stále více přezdívá počítače na kolech. Dle výrobců je to nepřesné a zkouší s tímto označením bojovat, jejich snaha se však zdá marná. Zvláště když ve výsledku dělají vše proto, aby tato slova proměnili v realitu. Nebo snad máte pocit, že z jednoho místa na druhé se dostanete díky tomu, že váš palubní systém dokáže objednat květinu z nejbližšího květinářství? My ani ne. A jak se ukazuje, stejné mínění má o většině moderních technologií, které jsou spíše zbytné než prospěšné, většina lidí.
Společnost AudoPacific se totiž v rámci svého každoročního výzkumu Future Attribute Demand Study zeptala takřka 90 tisíc zákazníků, kteří si v nedávné době pořídili nové auto, jakou výbavu považují za žádoucí a jakou za zbytečnou. Ke zvážení byla zhruba stovka systémů a technologií, přičemž lidé se k nim měli vyjádřit ve výše zmíněném smyslu. Neznamená to pochopitelně, že si je nekoupili, v mnoha případech totiž nebylo zbytí, vítané jsou ovšem z jejich strany minimálně.
Z odpovědí je přitom evidentní, že automobilky by studii měli důkladně projít od začátku až do konce. Snadno tak totiž zjistí, čím své vozy osazovat a čím zase ne, což jim může ušetřit nemalé náklady na vývoj. Zároveň se mohou vyvarovat i nemalého zklamání - řada z nich totiž počítá s tím, že v budoucnu bude lidem některé prvky prodávat ve formě předplatného. Právě v tom ale mohou narazit, neboť velmi často jde o systémy, které zákazníci nepovažují za přínosné.
Co je tedy preferováno? Víceméně jen všeobecně používané prvky či ty, které skutečně pomáhají. Lidé se totiž vyslovili pro vyhřívaná sedadla, detekci aut ve slepém úhlu nebo třeba elektrické ovládání sedadel a jejich paměť. Co naopak odmítají, to je třeba head-up displej s rozšířenou realitou, možnost nákupu věcí skrze multimediální systémy nebo kupodivu i plnohodnotné autonomní řízení s chybějícím volantem a pedály.
Právě poslední prvek, jenž lidé odmítají, překvapí. Po plném autonomním řízení totiž touží pomalu každá značka, přičemž mnohé na oltář jeho vývoje pokládají miliardy jako nic. Z tohoto úhlu pohledu tak ale činí do značné míry zbytečně. Byť analytik společnosti AutoPacific Robby DeGraff dodává, že lidé v případě mnoha systémů nerozumí jejich veškerým benefitům či se obávají třeba zneužití citlivých dat. A proto dané technologie rovnou odmítají.
Jsme přitom zvědavi, jak branže na tuto studii zareaguje. Ukazuje se totiž, že některé uličky vývoje jako třeba ovládání za pomoci gest jsou slepou cestou. Zatím ale nebudeme nic předjímat, místo toho přidáváme kompletní přehled chtěného i nechtěného.
Nejvíce žádané výbavové prvky moderních aut dle studie AutoPacific
1. Vyhřívaná sedadla - chce 66 % kupců
2. Detekce aut ve slepém úhlu - 60 %
3. Přední a zadní parkovací senzory - 55 %
4. Pohon všech kol - 54 %
5. Monitoring jízdy ve zvoleném pruhu - 54 %
6. Apple CarPlay/Android Auto - 53 %
7. Elektricky ovládané sedadlo spolujezdce - 52 %
8. LEDkové světlomety - 52 %
9. Ventilovaná a chlazená sedadla - 50 %
10. Sedadlo řidiče s pamětí - 49 %
Nejvíce odmítané prvky výbavy moderních aut dle studie AutoPacific
7. Head-up displej s rozšířenou realitou - odmítá 86 % kupců
6. Elektronický generátor zvuku motoru - 87 %
5. Nakupování věcí skrze multimédia - 88 %
4. Biometrické prvky - 91 %
3. Ovládání pomocí gest - 91 %
2. Concierge servis - 93 %
1. Plné autonomní řízení bez volantu - 93 %



Po čem lidé opravdu touží? Hlavně po prvcích, která jim skutečně jízdu v autě usnadní a zpříjemní. Na první místo tedy staví vyhřívání sedadel, mimo to ovšem do top 10 spadá i jejich elektrické ovládání, chlazení či paměť. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: AutoPacific Future Attribute Demand Study
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
před 2 hodinamiMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval včera 16:32
- Na čele je po pátku v Assenu Filip Salač včera 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? 26.6.2025
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda 26.6.2025
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejnovější články
Číňané dál chtějí absolutní rekord „naší” Severní smyčky. Jsou na dostřel, jejich auto zvládá v Liščí noře 313 km/h
před hodinouMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
před 2 hodinamiOd počátku nesmyslný čtyřválec, který měl nahradit osmiválce v Mercedesech-AMG 63, skončí bez náhrady. Nikdo ho nechce
před 4 hodinamiMédia tu kdysi byla od toho, aby kritizovala automobilky za to, co dělají. Teď kritizují vás za to, že nekupujete jejich auta
před 5 hodinamiK mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
včera
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.28. 10:32 - denis
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch