Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Studie zjistily, že nejnebezpečnějšími auty na silnicích jsou největší modly dneška
12.11.2020 | Petr Prokopec
Jedna jsou populární mezi zákazníky, druhá mezi politiky. Má to své racionální i jinak pochopitelné důvody, je ale otázkou, zda jsou podstatnější než bezpečnost.
SUV, pick-upy a podobně velká auta byla dříve doménou Američanů, což by s ohledem na šíře tamních silnic nebylo až tak překvapivé. V posledních letech však tato móda zasáhla i Evropu, což je do jisté míry udivující. Zejména městské uličky starého kontinentu jsou často tak úzké a křivolaké, že v nich má co dělat i malý hatchback, natož aby jimi projel třeba takový Ford F-150. Kromě toho pak Evropa klade vyšší důraz na nižší emise, s nimiž si větší a těžší vozy z podstaty netykají.
Není to ale jediný důvod, proč na současné modly hledět skrz prsty. Americký institut pro bezpečnost na silnicích (IIHS) totiž publikoval závěr studie zkoumající srážky aut s chodci fatálními následky. A jak se ukázalo, v rychlostech nad 30 km/h mají SUV na kontě mnohem více obětí než tradiční osobní vozy. Kromě toho IIHS zjistil, že čím více se zvyšuje tempo, tím větší je pravděpodobnost, že kolizi s SUV nepřežijete.
Dle dat skončilo 30 procent nehod při rychlostech 20 až 63 km/h smrtí chodce, pokud byl sražen SUV. V případě osobních aut ovšem tato míra klesla na 23 procent. Při rychlostech nad 64 km/h ovšem již každý incident, v jehož centru bylo SUV, končil smrtí pěších, zatímco u osobních aut šlo „pouze“ o 54 procent. To znamená, že u hatchbacků, sedanů nebo kombíků máte takřka dvojnásobnou šanci na přežití, zatímco SUV je při vyšším než městském tempu v podstatě odjištěnou zbraní.
Zajímavé přitom je, že dle IIHS není stěžejním důvodem hmotnost, ale spíše design. Výrazná příď totiž přenáší více energie směrem k pěším, v jejich případě jsou pánev a hrudník zasaženy jen několik desetinek sekundy poté, co se nárazník dotkne spodních partií. Pokud by se tedy čelní profil SUV svažoval o poznání více, fatálních obětí by dle institutu ubylo. Jakkoliv je samozřejmě možné, že v té chvíli by se začala mnohem větší měrou projevovat právě ona vyšší hmotnost.
K této úvaze vede další studie, za kterou tentokráte stojí Evropa. Jmenovitě pak nizozemské agentury Trend-Rx a Automotive Insiders, jež se ve svém EV Reportu zaměřily na další modlu současnosti, a sice na elektromobily. Dle nich je při nehodách stěžejní právě hmotnost, která je u alternativního pohonu v průměru o 250 kilogramů vyšší než u běžných aut. Report tedy na základě dosavadních dat počítá s tím, že v roce 2030 by v zemi mělo přibýt 1 400 vážných poranění, jež budou mít na svědomí právě elektromobily.
Nizozemci počítají, že po tamních silnicích se v roce 2030 bude prohánět minimálně 2,3 milionu elektromobilů. To je předpoklad, který vyjít může a nemusí, třebaže jejich prodeje země tulipánů velkoryse podporuje. Ať tak či onak, v současné chvíli je zkrátka třeba počítat s tím, že SUV a elektromobily představují hlavně pro chodce smrtelné nebezpečí. Jsou těžší a jejich design není vůči lidskému tělu zrovna přátelský. Pokud si navíc uvědomíme, že výrobci se dnes snaží pěchovat baterie právě do aut s vyšší stavbou karoserie a se zvýšeným podvozkem, pak jde z hlediska bezpečnosti o to nejhorší možné spojení.




SUV představují pro pěší smrtelné nebezpečí, stejně jako elektromobily pro všechny ostatní účastníky provozu. Pokud navíc dojde ke spárování tohoto designu i vyšší hmotnosti, riziko tím jen narůstá. Foto: Automobilky
Zdroj: IIHS, EV Reports
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
před 6 hodinami
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
před 11 hodinami
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
včera
Nejnovější články
Mazda kdysi postavila auto, které se vešlo do cestovního kufru. Vidíte ho vážně celé, na fotce nic nechybí
před 5 hodinami
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
před 6 hodinami
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
před 7 hodinami
Interiéry bez tlačítek jsou ta nejnebezpečnější věc v moderních autech, říká studie. Potřebovali jsme na to ale vůbec studii?
před 9 hodinami
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 12.24. 15:58 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.24. 13:24 - pavproch
- Škoda Auto obecně 12.24. 12:48 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.24. 12:01 - pavproch
- BMW Divize 12.24. 11:42 - pavproch
- Rychlodotazy 12.23. 18:12 - audis
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 16:39 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.23. 12:01 - jerry
