Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Svět aut čeká největší změna za poslední století, brzy má skončit polovina dealerů
21.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Model prodeje aut skrze síť kamenných dealerství je starý přes 100 let a i dnes je dominantní. Nemá tomu tak ale být moc dlouho, půlku dealerů čeká konec.
V říjnu Hyundai oznámilo, že spouští nový program Shopper Assurance. V jeho rámci zcela obejde dealery, místo toho začne své vozy prodávat napřímo. Momentálně je přitom tato iniciativa omezena pouze na americká města Miami, Orlando, Dallas a Houston, rozšíření je ovšem v plánu. Zatím tedy jen ve Spojených státech, české zastoupení značky již uvedlo, že u nás se nic podobného nechystá. Dodat bychom ovšem měli jedno důležité slovo - „zatím“.
Aktuálně zveřejněná zpráva poradenské firmy KPMG naznačuje, že během pouhých sedmi let může až 50 procent všech „kamenných krámů“ skončit v propadlišti dějin. Tuto skutečnost odhalil průzkum, který společnost provedla u 907 lídrů automobilového průmyslu. Převážná většina z nich (85 %) zastává názor, že 20 až 50 procent dealerství do roku 2025 skončí. Více než polovina dotázaných (54 %), je pak přesvědčena, že zanikne více jak třetina dealerů.
Jde samozřejmě pouze o odhady, které nemusí dojít naplnění. Spíše lze ale počítat s tím, že na naplnění tohoto scénáře dojde. Samy automobilky totiž plánují něco podobného, co zmíněné Hyundai - dealery zkrátka chtějí vynechat a jejich marži si ponechat pro sebe. Stejným směrem míří i Peugeot nebo Citroën, který chce bez dealerů po internetu prodávat do roku 2021 minimálně 10 procent svých aut. A něco podobného vám řeknou lidé z prakticky všech automobilek.
Tyto signály jen potvrzují, že svět aut čeká přerod, jaký jsme tu za poslední století ještě neměli. Stále více lidí totiž láká představa, že nový vůz pořídí z tepla svého domova jen za pomoci několika kliknutí myši. Technika začíná být čím dále více unifikovanější a nezajímavější, design si prohlédnete i bez návštěvy dealera a všechno ostatní se dozvíte z médií, fór a sociálních sítí. Dobře, trochu přeháníme, ale ne příliš - už dnes vám lidé z dealerství řeknou, že většina zákazníků k nim přichází už s jasnou představou, co si chtějí koupit. Není to výběr vozu, co dnes dealeři zajišťují, jako spíše technickou realizaci obchodu motivovaného jinak. A na to jsou pro automobilky příliš velkým luxusem.
Není to ovšem jediná změna, na kterou se dle KPMG máme připravit, ta další se týká pohonu aut. Jakkoliv se totiž aktuálně zdá, že celý svět míří k „bateriové” elektromobilitě, budoucnost by měla ležet v palivových článcích. Než se tak ovšem stane, dominantní budou spalovací jednotky, a to dle 77 procent dotázaných. Mnoho z nich pak navíc dodává, že nás čeká ještě návrat dieselů, jejichž obliba by měla (alespoň v Evropě) vzrůst zpět na 50 %.
Jsme tedy opravdu zvědavi, co z těchto prognóz se naplní a co nikoliv. Nicméně s postupným a možná i velmi rychlým koncem klasických showroomů počítat lze. O elektromobilech s akumulátory jako o uličce s mlhavým koncem pak mluvíme poměrně často, přičemž očekávaný příklon k palivovým článkům je též pochopitelný - pro řidiče by i infrastrukturu by to znamenalo mnohem menší změny, což je v této oblasti klíčové. Bohužel, s celkovou efektivitou jsou na tom ale zatím palivové články ještě hůře než akumulátorové alternativy...








Citroën chce do roku 2021 prodávat 10 procent svých aut přes internet. Je tedy více než jisté, že některá dealerství - jako toto alokované v řeckých Aténách - zaniknou
Zdroj: KPMG
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
dnesUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Majitel elektromobilu od nové automobilky pravidelně zažívá noční můry, ze spirály selhání auta i servisu nedokáže uniknout
před 6 hodinamiDalší tradiční evropský dodavatel automobilek skončil a odevzdává se Číňanům. „Už se tady nedá nic vydělat,” říká šéf
před 8 hodinamiBMW dál nesází vše na jednu kartu, do tří let začne svá auta osazovat neobvyklým typem pohonu
před 9 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 11 hodinamiKombíky Volva končí bez nástupce, tento je další v řadě. Z klasických aut značky zbývá jen poslední mohykán
dnes
Živá témata na fóru
- Politický koutek 09.03. 21:01 - Stepan
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.03. 14:05 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.03. 12:27 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.03. 12:26 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.03. 10:56 - M.Z.
- Onboard videa 09.02. 20:22 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93