Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tady teď drží zatčeného šéfa Renaultu a Nissanu. Prý nemá tušení, co ho dostalo
23.11.2018 | Petr Prokopec
Zatímco v západní Evropě mají místa pro zadržování stále nevinných lidí podobu spíše hotelu, v Japonsku to chodí jinak. Šéf aliance Renault-Nissan bude až do prosince držen v dosti drsných podmínkách.
Nejzásadnější automobilovou novinkou tohoto týdne není nic se čtyřmi koly a motorem, je jí zadržení Carlose Ghosna. Šéf aliance Renault-Nissan byl japonskými vyšetřovateli v pondělí zatčen a umístěn do cely předběžného zadržení, kde měl původně strávit tři dny. Nicméně jelikož v rámci jeho případu jsou každodenně nalézány nové podrobnosti, tokijský soud již ve středu potvrdil, že Ghosn bude za mřížemi držen dalších deset dní. Podle japonských zákonů pak může v cele předběžného zadržení strávit dokonce až 23 dní, aniž by byl z čehokoliv obviněn. Po celou tu dobu může být vyslýchán, a to bez přítomnosti advokáta.
Zatím to nevypadá, že by Ghosn nakonec odešel očištěn a bez následků. Nejzásadnějším problémem je záměrné podhodnocování příjmů. Příjem tamních manažerů se obvykle drží v přepočtu do 25 milionů korun ročně, jinak musí být veřejně publikován. Tamní veřejnost a akciové trhy však něco takového nesou s velkou nelibostí, která by v případě Ghosna ještě narostla, neboť je gajdžin (cizinec).
Zveřejňování nižších příjmů, než jaké ve skutečnosti jsou, je sice poměrně běžnou praktikou, firmy ale vše drží opravdu hluboko pod pokličkou. Důvod je prostý, úřady to nevidí rády. „Jde o jeden z nejzávažnějších trestných činů,“ říká k tomu zástupce hlavního vyšetřovatele Shin Kukimoto. A dodal, že Ghosn tak bude mít co do činění s obviněním, které je v Japonsku trestáno daleko přísněji než třeba zneužívání informací v obchodním styku, jinde obvykle největší hřích, kterého se manažer veřejně obchodované společnosti může dopustit.
Jinými slovy, Ghosn je opravdu až po uši v problémech. Onen přečin totiž není jediným, neboť dále mělo být zjištěno, že šéf aliance přikázal již v roce 2002, aby jeho starší sestra dostávala odměnu 100 tisíc dolarů (cca 2,28 milionu korun) za poradenskou činnost, kterou však podle některých reálně nevykonávala. Navíc žila v rezidenci v Rio de Janeiru, jež byla koupena a vybudována za peníze Nissanu, ač operace japonské automobilky v Brazílii nejsou tak rozsáhlé. Kromě toho prý značka Ghosnovi zaplatila pět dalších domů.
Začíná být tedy velmi pravděpodobné, že čtyřiašedesátiletý manažer se z této šlamastyky bez následků nedostane, jakkoli sám patrně nevnímal, že dělá něco špatného. Popsané praktiky fungovaly roky jistě s vědomím řady lidí ve firmě, kterým ovšem v určitý moment přestal být pohodlný, a tak zahájili vnitřní vyšetřování a vše nahlásili úřadům. Yann Rousseau, japonský korespondent francouzského listu Les Echo říká, že Ghosn lidem, kteří jej mohli v mezičase navštívit (hlavně lidé z francouzské, brazilské a libanonské ambasády - Ghosn má občanství všech třech zemí), řekl, že vůbec netuší, co ho dostalo.
Zatčení prý nese velmi špatně a s ohledem na podmínky, ve kterých je aktuálně držen, vlastně ani není divu. Přímo z firemního tryskáče, se kterým v pondělí přistál na tokijském letišti, byl převezen do zařízení, do kterého byli umístěni i členové japonské sekty, která v roce 1995 podnikla útok sarinem na tokijské metro. Řada z nich před pár měsíci dostala trest smrti.
Něco takového samozřejmě Ghosnovi nehrozí, nicméně již jen skutečnost, že aktuálně tráví čas na stejných místech, kde byli drženi bezcitní teroristé, musí být deprimující. Šéf aliance má podle všeho k dispozici místnost o rozloze 4,8 metru čtverečného, kde v jednom rohu je toaleta a ve druhém postel. Na spánek má osm hodin, přes den je spaní omezeno. Třikrát denně pak dostává jídlo a 30 minut má i na předepsané cvičení. Povolena je i sprcha, nicméně nikoliv každý den.
Tím omezení nekončí. Kdykoliv má Ghosn návštěvu, musí nosit ochrannou masku, aby bylo zabráněno možnému šíření chorob. Nemůže nosit ani pásek či tkaničky, stejně jako spodní prádlo s nohavičkami, a to kvůli obavám z možné sebevraždy. Ze stejného důvodu v celách chybí i radiátory, což znamená, že s ohledem na blížící se zimu Ghosn opravdu netráví svůj pobyt v turistickém letovisku. Dosvědčuje to i fakt, že nemá přístup k televizi, rádiu, mobilu či laptopu.
Takové podmínky jsou docela kruté a neodpovídají celám, do nichž jsou v západním světě umisťováni stále nevinní lidé s mnohem horšími obviněními na krku. Snad v ještě temnější poloze se ale jeví vše být, když uvážíme, že Ghosn tomuto musí čelit kvůli do značné míry interním problémům Nissanu, které mohly být také interně vyřešeny. Zbytek managementu se ale nikoli nezištně rozhodl vše zveřejnit a vystavit jej i možnosti trestního stíhání, přestože to byl Ghosn, který Nissan už skoro před dvěma dekádami zachránil a během dalších let dostal zpět na výsluní.





V tomto zařízení a v této cele předběžného zařízení je aktuálně držen Carlos Ghosn. A minimálně do začátku prosince si zde pobude



Stále aktuální šéf Renaultu i aliance Renault-Nissan jistě neprožívá závěr své kariéry tak, jak si představoval
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
včera
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuálně ze Sepangu včera 11:54
- V Moto2 trumfoval Jake Dixon / Filip Salač out včera 11:06
- Vítězem v Sepangu sice Marquez, ale Alex včera 10:45
- Po crashi vyhrál zkrácený závod Moto3 v Sepangu Furusato včera 10:29
- Aldeguer potrestán - z P3 na P7! 25.10.2025
Nejnovější články
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
před 3 hodinami
Hravě stylizovaný Korejec v bazarech nestojí moc a obvykle vydrží, pozor ale na některé verze
včera
Odvolaný šéf Stellantisu věští „svému dítěti” krutý osud poté, co ho sám přivedl na hranici rozkladu
včera
Další automobilka pochopila, že si jen s elektřinou nevystačí, je už jen krůček od návratu k žádanému
včera
Za cenu základní Octavie můžete mít víc a víc ceněný německý superkombík. Místo 115 koní jich dostanete 457
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
