Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí
5.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Některé značky rády hovoří o tom, že už zcela skoncují s diesely. Statistika ale ukazuje, že za takového stavu by v Evropě pomalu neměly co prodávat.
Aktuálně neuplyne pomalu ani den, aniž by nepadla alespoň zmínka o dieselech. Není to až tak překvapivé, dříve milované motory jsou náhle často i stejnými lidmi zatracovány. Je přitom jedno, zda jde o výrobce, zákazníky či politiky - averze vůči „producentům sazí“ se rozšířila napříč celou společností. Na německém trhu tak došlo v březnu k meziročnímu propadu registrací dieselových aut o jednu čtvrtinu, což vyústilo v jejich ani ne třetinový podíl na celkových prodejích. Na zemi, kde tato auta dříve trhu dominovala, je to docela překvapivé.
V Německu se ovšem tento vývoj dal i díky přelomovému únorovému verdiktu spolkového soudu očekávat, pokles zájmu o diesely je ale spojen i s dalšími hlavními evropskými trhy. Dle předběžných dat Společnosti automobilových výrobců a prodejců totiž ve Velké Británii registrace dieselových aut poklesly v březnu meziročně o více než 37 procent. Benzinové vozy si sice oproti tomu polepšily o necelé procento a auta s alternativním pohonem o 5 %, nicméně to je pouze slabá kompenzace. Celkově tedy celý trh zamířil vůči loňsku o razantních 15,7 procenta a data naznačují, že zájemci o diesely se prostě z trhu nových aut vytrácejí - mezi ojetinami zájem o ně klesá mnohem pomaleji.
Z těchto dat se může zdát, že po dieselech pomalu neštěkne ani pes, takový pocit by ale byl mylný. Situace se totiž liší značku od značky a čerstvá analýza JATO Dynamics ukazuje, jak některé z nich zůstávají na naftových motorech nadále silně závislé. Ze všeho nejvíce to platí o Land Roveru, v jehož případě se diesely podílejí na celkových registracích na Starém kontinentu z 94 procent. Oproti 96 procentům z roku 2016 to sice znamená menší pokles, přesto lze bez okolků říci, že Land Rover by bez dieselů v Evropě neprodal skoro nic.
O mnoho lépe na tom není druhý Jeep s 80 procent a až úsměvná je situace třetího Volva se 78 procenty. Tato značka se mnohokrát nechala ústy svých šéfů slyšet, že na diesely brzy zanevře či že nové už nebude vyvíjet. A jak můžete vidět, pořád je na nich kriticky závislá, přes meziroční pokles o 5 procentních bodů.
V dieselové pasti jsou též Mercedes a BMW, jejichž prodeje spoléhají na naftové motory ze 67 procent, třetí z německého trojlístku - Audi - pak z 59 procent. Takový Peugeot a Renault ale již klesly pod polovinu (49 %), stejně jako Nissan (47 %). Zajímavé pak je, že relativně bez obav může být i strůjce všech těchto změn, a sice Volkswagen, u kterého již podíl dieselů klesl na 46 procent, i když předloni byl na 51 procentech. Zajímá-li vás situace Škody, pak ta je se 41 procenty též už spíše „benzinová”, jako řada dalších značek za ní. Kompletní statistiku najdete v tabulkách níže.
Tato čísla místy až překvapivá - zejména prémiové značky by dnes byly bez dieselů nahrané a není tedy divu, že za ně povětšinou dále „kopou”. Naopak je podivné, že zejména Volvo dává od nafťáků ruce pryč, když je na nich z výrobců klasických prémiových sedanů a kombíků závislé daleko nejvíce.
Analytici pak dodávají, že ve světle nových podmínek má naprostou jistotu, že vyhoví budoucím přísnějším emisním normám, pouze jediná automobilka, a sice Toyota. Ta totiž na diesely spoléhá jen ze sedmi procent, místo toho se v rámci snižování své emisní stopy zaměřuje na hybridy. Tato cesta se aktuálně jeví jako ta správná, tedy alespoň s ohledem na ony pokuty, kterých se Japonci rozhodně nedočkají. Prodeje japonské automobilky na evropském kontinentu ale nenaznačují, že by to zákazníci viděli úplně stejně...
Podíl dieselových motorů na prodejích automobilek v Evropě v letech 2016 a 2017


Pro Land Rover je pokles zájmu o diesely zásadní, automobilka na ně totiž v Evropě spoléhá z 94 procent
Pozoruhodné je, jak se o dieselech vyjadřuje Volvo, ani ono v Evropě bez naftového motoru neprodá skoro nic
U škodovek činí podíl dieselů 41 procent a je na sestupné tendenci
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
před 7 hodinamiFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025
Nejčtenější články
Slavný německý úpravce omylem ukázal, jak moc špatným směrem se BMW vydalo s novou M5
17.7.2025Tragický výsledek Volkswagenu ID v dlouhodobém testu: Baterie ztratila skoro desetinu kapacity za pouhé 4 roky
18.7.2025Přiměla by vás sleva 3,2 milionu Kč oproti ceníkové ceně zadat si s téměř nikým nechtěným sporťákem Maserati?
18.7.2025Ford Evropě slibuje návrat dostupných aut. Už mu nevěříme, svůj klíčový model dál bez milosti hází přes palubu
18.7.2025Majitelům tisíců Volv dál hrozí totální selhání brzd kvůli hloupé softwarové chybě automobilky, úřad vydal neobvyklé varování
18.7.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 08.17. 14:32 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha
- Onboard videa 08.16. 22:28 - Truck Daškam
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.16. 19:59 - Vrooom
- Rychlodotazy 08.16. 09:35 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.15. 11:36 - GeneHawkins
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB