Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Také první auto Ferdinanda Porscheho byl elektromobil, neujal se
28.1.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Elektromobily byly na světě již v 19. století, moderní nápad to není. Stejně jako dnes byly jejich hlavním limitem baterie, proto boj o zákazníky prohrály.
Jakkoliv to může vypadat neskutečně, jedny z prvních automobilů, které jezdily po světě ještě na konci 19. století, nespalovaly benzín, naftu ani uhlí - jezdily na elektřinu. Jedním z nich bylo i první auto Ferdinanda Porscheho, Egger-Lohner C.2 Phaeton, také známý jako Porsche P1. Na svět přišlo v roce 1898, tedy před 116 lety. Dnešní automobilka Porsche jej koupila a vystaví jej ve svém zuffenhausenském muzeu.
Porsche P1 vážilo včetně baterií 130 kilogramů a jeho motor byl schopen vyvinout 3 koňské síly trvale, krátkodobě (tedy dnešním slovníkem s funkcí overboost) až 5 koní. Rychlost vozu se měnila dvanáctirychlostním „ovladačem” a se zapnutým overboostem zvládlo P1 až 35kilometrovou rychlost. Pokud řidič zvolnil, ujel na jedno nabití dojet až 80 km. Není nám však známo, jak dlouho trvalo dobíjení. Z tehdy dostupných elektromobilů bylo Porsche P1 také tím nejúspornějším.
V roce 1899 se v Berlíně konal závod pro elektromobily na trati dlouhé 40 km. Porsche dojel na voze P1 o 18 minut dříve než všichni ostatní, i tak mu to ale muselo trvat více než hodinu. Kolik mu zbývalo šťávy v baterii, není známo. Polovina startovního pole nedojela, údajně kvůli technickým problémům.
Koncept elektromobilů je v dnešní době stejný jako tehdy - baterie jako zásobárna energie a elektromotor pohánějící kola - a také od té doby „dojíždí” na stále stejný limit, tedy nemožnost rychle doplnit větší množství energie. Ačkoli v té době elektromobily neměly žádnou velkou konkurenci, ani tehdy se neuchytily a postupem doby ustoupily praktičtější technologii spalovacího motoru. Ten umožňuje doplnit zásoby paliva v řádu minut a zvládne na jedno doplnění ujet násobně větší vzdálenost bez zásadních limitů pro dynamiku.
Tento stav trvá v podstatě do dnešní doby - hustá síť čerpacích stanic činí dojezd vozu poháněného benzínem, naftou nebo i LPG v podstatě omezeným jen existencí silnic, příp. trajektů, a pokud byste měli obavu, že vám palivo dojde, nic vám nebrání nákupem a naplněním kanystrů zásoby zvětšit. Naopak elektromobily jsou dnes desetkrát těžší než bylo Porsche P1 a zvládnou ujet jen zřídkakdy výrazně větší vzdálenost, třebaže jsou silnější a rychlejší Veřejně dostupné dobíjecí stanice také nejsou na každém rohu a doplnění paliva trvá i několik hodin.
Největším limitem elektromobilů jsou baterie - byly jím před 116 lety, jsou jím dnes a ještě jím nejspíš nějakou dobu budou. Samozřejmě že udělaly obrovské pokroky, avšak stále to zdaleka není dost na to, aby byly schopné alespoň částečně efektivně nahradit nádrž na tekuté palivo. Technologie spalovacího motoru svým větším uživatelským pohodlím elektromobily převálcovala - a ony zatím stále nemají na to, aby ji převálcovaly zpátky. Hovoří tak největší světové automobilky, např. Fiat, Honda nebo Toyota, podobně jako prodejní výsledky Renaultu Zoe nebo elektrického Fluence. Dokonce ani v autopůjčovnách o ně není zájem a dost lidí, co je zkusí, je už znovu nechtějí.
Elektromobily nejsou moderní náhradou aut se spalovacími motory, jak se nám řada institucí snaží namluvit. Byly tady dříve, stále se vracely, nikdy ale nebyly schopny se stát dost dobrými, resp. lepšími, než jsou auta hnaná benzínem nebo naftou. Dokud se tohle přirozeně nezmění, nemohou se prosadit, i kdyby se někde udotovali a uregulovali k smrti...








První verze elektromobilu Porsche P1 na světě byla již v roce 1898, ale neujala se. Na posledním snímku je Ferdinand Porsche
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
včera
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
11.11.2025
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
10.11.2025
Nejnovější články
Lamborghini nechtěně potvrdilo, že hybridní technika jeho posledních novinek je vážně jen zbytečná přítěž
před 10 hodinami
Toyota znovu změnila svůj názor na elektromobily, varuje před tím, co přijde příští rok
včera
Audi poprvé ukázalo svůj monopost F1 pro příští rok. Tedy vlastně jen barvy, tedy vlastně vůbec nic
včera
Japonská legenda dělá z obyčejných lidí milionáře, dodnes nejetá v ideální verzi má trhnout aukční rekord
včera
Šéf Fordu říká, že zůstal v šoku poté, co jeho firma nakoupila čínské elektromobily a rozebrala je na díly
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.13. 23:58 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.13. 22:00 - řidičBOB
- IT poradna 11.13. 16:53 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.13. 14:32 - pavproch
- BMW Divize 11.13. 11:59 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.13. 10:34 - pavproch
- Cyklistické vlákno 11.11. 12:11 - M.Z.
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.11. 09:31 - Předseda
