Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla bude muset přejmenovat Autopilot, úřady už přetvářku nehodlají tolerovat
18.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Autopilot Tesly za pod palbou kritiky. Tentokrát to ale nejsou zákazníci nebo novináři, ale dva mocné úřady, před jejichž požadavky Tesla stěží uteče.
Autopilot Tesly patří již několik měsíců mezi hojně diskutovaná témata automobilového světa. Důvodem přitom nejsou ani tak vážné nehody, ke kterým při jeho používání dochází. Ty jsou pouze katalyzátorem a v plné nahotě upozorňují na jiný problém - rozpor mezi tím, čím se toto řešení tváří být a čím ve skutečnosti je. Označení Autopilot zkrátka slibuje něco, co ve skutečnosti neumí, tedy ono mnohými vytoužené plnohodnotné autonomní řízení. K tomu má nápad Tesly daleko i po nasazení nového softwaru.
Tesla v uživatelském manuálu i při každé možné příležitosti zmiňuje, že její Autopilot je pouze asistenční službou, která nemá řidiče plně nahradit, pouze mu usnadňuje život. Jenže zní to jako alibismus - její marketing se tváří jinak a samotný Autopilot nadále nevyžaduje ani velmi pravidelný, natož neustálý dohled nad svým zacházením s vozem. Jinými slovy, vůz může sám a bez dohledu řídit po mnoho kilometrů, přitom dostatečně dobře nezvládá tisíc a jednu obyčejnou situaci.
Toto ale nechme stranou a soustřeďme se na samotný nešťastný název, který už není trnem v oku pouze nám. Nyní začíná vadit i institucím v Americe i Evropě.
Kalifornie již vydala nařízení, které výraznou měrou omezí názvosloví používané v reklamách. Dle nových pravidel výrobci již nesmí užívat spojení jako „self-driving“, „automated“ či „auto-pilot“ u vozů, které neodpovídají certifikaci SAE úrovně 3, 4 a 5. Tedy jinými slovy jde o ty automobily, co dokážou operovat plně autonomně a lidskou supervizi již nepotřebují, a pokud ano, pak pouze v krajních případech. Do této definice ovšem Tesla nespadá, její Autopilot je totiž certifikován na úrovni 2.
Pro automobilku to znamená, že minimálně pro Kalifornii bude muset systém, který do značné míry definuje její náskok před konkurencí, přejmenovat. Tesla se zatím brání a nadále poukazuje na paralelu v letectví, kde slovo „autopilot“ není problémem, přestože o plný autopilot též nejde.
V tomto ohledu je třeba dodat, že piloti letadel nemusí držet ruku na řídicí páce a nemusí se ani plně věnovat samotné obsluze. Jejich pozornost je primárně vyžadována hlavně při vzletu a přistání. Tesla oproti tomu zvládne automatické parkování i bez řidiče, ovšem při samotném provozu kontrolu potřebuje prakticky kdekoli krom nekomplikovaného dálničního provozu.
Jde samozřejmě o hrátky se slovíčky, nicméně proti vládním autoritám je i Tesla bezmocná. Automobilka se tedy v Kalifornii nejspíše bude muset podvolit a je otázkou, jestli ji totéž nečeká i v Evropě, přinejmenším v Německu. Tamní vláda již Teslu prozatím pouze požádala aby z jejího slovníku zcela zmizel právě pojem Autopilot, a to kvůli možnému zmatení zákazníků.
Tento krok přichází jen krátce po tom, co Německo obeslalo všechny majitele vozů Tesla dopisem, ve kterém je upozorňuje, že systém Autopilot není autonomním řízením. Byl to ale vážně jen první krok, který následovalo výše zmíněné. Podle německých médií dnešní forma Autopilotu představuje „výrazné riziko v dopravě“, neboť systém kupříkladu nevaruje řidiče, pokud se dostane do situace, kterou jeho software nedokáže plně pochopit. Rovněž se objevily i nesnáze spojené s autonomním brzděním.
Nad Teslou se tedy již nestahují pouze mraky, tentokráte došlo i na déšť. Elon Musk tedy bude muset popohnat vývoj druhé generace systému, aby se mohl ohánět staronovým názvem. Do té doby ovšem bude muset stávající technologii přejmenovat, alespoň někde. A to bude zřejmě nemalý oříšek - aktuálně nás nenapadá žádné jiné slovo, které by působilo tak světoborně...












Autopilot Tesly je jednou z klíčových technologií značky. Nyní však bude muset být přejmenován, tedy minimálně někde
Zdroj: Reuters, Der Spiegel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Skutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
dnesŠpatný den v práci? Tady se někomu „podařilo” možná totálně zničit hypersport za 74 milionů ještě před dodáním zákazníkovi
včeraNejúchvatnější sbírku vzácných McLarenů po zesnulém arabském miliardáři celou koupil tajemný kupec. Musela ho stát miliardy
28.8.2025
Nejnovější články
GM zastavil výrobu ve své továrně na elektromobily, nezájem o ně ani za této situace přiznat neumí
před 5 hodinamiŠéf Mercedesu dál šije do EU, aby zrušila to, za co sám roky bojoval. Někteří Hujeři ale pořád drží lajnu
před 7 hodinamiPrvní hybridní Porsche 911 je ještě větší nesmysl, než nás kdy napadlo, omezení pro jeho provoz ho činí téměř nepoužitelným
před 8 hodinamiVrchol ironie: V nizozemské „zelené pevnosti” musí instalovat obří generátory na fosilní paliva, aby udrželi v chodu síť schvácenou elektromobily
před 10 hodinamiJedním z největších hitů VW je dnes vybavené auto velikosti Passatu prodávané levněji než nejoholenější Škoda Octavia
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 08.30. 17:36 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 08.30. 10:15 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 08.30. 09:26 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.29. 20:44 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.29. 18:48 - řidičBOB
- BMW Divize 08.29. 15:49 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.29. 14:59 - Vrooom
- Rychlodotazy 08.29. 14:24 - pavproch