Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla je o sedm let před konkurencí, říká bývalý šéf výroby Audi
14.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Peter Hochholdinger pracoval 22 let pro Audi. Teď ale změnil zaměstnavatele a dle jeho slov mnohem více naplňuje frázi „Vorsprung durch technik“.
Koho chleba jíš, toho píseň zpívej, říká se. Beze zbytku to platí ve světě automobilů, kde každý pěje na adresu svého zaměstnavatele jen samá pozitiva. Jakmile však manažeři či dělníci změní značku, rázem se dozvídáme, co bylo na minulém pracovišti tragického a čím je předčí nové působiště. Asi proto není překvapením, když Peter Hochholdinger po dvaadvaceti letech strávených u Audi náhle začíná jako značku, která se může pochlubit skutečným „Vorsprung durch technik”, tedy technickým náskokem, označovat zcela jinou automobilku.
Vyvoleným výrobcem, jehož vozy jsou o sedm let před ostatními, má být americká Tesla, jejíž řady Hochholdinger rozšířil letos v květnu jako nový viceprezident pro výrobu. Na starosti má jak montážní linky a logistiku Model S a Model X, tak i přípravu na produkci Modelu 3. O svém novém zaměstnavateli se rozhovořil ve vůbec prvním rozhovoru, který od přestupu poskytl. A jak jsme uvedli výše, negativa rozhodně nečekejte, právě naopak.
„Auta, která vyrábíme, jsou o sedm let před vším, co jsem kdy viděl. A je vzrušující být zde a stát se součástí této automobilky,“ uvedl Hochholdinger a snad tím nenaznačil,že u konkurence budou za sedm let náhodou špatně utahovat spoje. Zároveň dodal, že Tesla „je jedinou společností na světě, která vyrábí stoprocentní elektrická vozidla; všichni ostatní pokračují v normálním byznysu, jenž spočívá ve výrobě aut se spalovacím motorem. A myslím, že tohle fungovat nebude.“
Jinými slovy, dle Hochholdingera jsou vozy poháněné čistě benzinovými či dieselovými pohonnými jednotkami odsouzeny k záhubě a lpění na nich se automobilkám rozhodně nemůže vyplatit. To ale neplatí, i když se vezmou do úvahy všechny dotace, emisní kredity a další úlevy - Tesla je sice bezkonkurenční v jejich využívání, přesto tratí obrovské peníze. Audi ale rok od roku zvyšuje svůj zisk, což je skutečnost, o které si Tesla může nechat pouze zdát byť jen na jediný rok.
Právě to by ovšem nový šéf výroby chtěl změnit, přičemž asi nepřekvapí, že zavádět hodlá nová pravidla především v logistice. „Pokud vím naprosto přesně, kde se se nachází náklaďák, když přijíždí do továrny, potom vím naprosto přesně, na kterém překladišti bude za 30 nebo 40 minut,“ začíná s vysvětlováním nové strategie, která má kořeny v jeho působení u Audi, Hochholdinger.
„Je ale ono překladiště volné? A jsou tam lidé, kteří si budou moci dodávku převzít? Je to zkrátka to samé, jako když letadlo přilétá na letiště v San Francisku. Také vědí přesně, u které brány bude, vědí přesně, kdy přilétne, odkud letí, kdy opětovně vzlétne a kam dále míří. Továrna je jako letiště. Materiály přicházejí a náklaďáky jí opouštějí, takže víme přesně, kde se tak stane.“
V případě výroby Modelu 3 se navíc Tesla rozhodla oproti dosavadním zvyklostem využít zcela nový výrobní proces. „Lidé z výroby jsou nyní součástí celého designového procesu a jsou začleněni do vývoje vozu,“ zmiňuje Hochholdinger. Díky tomu má dojít k zjednodušení celého procesu. „Model 3 nemá výfukový systém. Nemá převodovku. Nemá motor. Je to víceméně počítač na kolech.“
„Samotná Tesla je navíc jako startup. Má mentalitu startupu. Má ale taktéž mentalitu automobilky. A to je výhoda firmy ze Silicon Valley. Je tu zcela jiný přístup. Je skvělé mít tým, který uvažuje naprosto jinak. Přemýšlíme totiž následovně: Proč tohle (lakovna nebo karosárna) vypadá takto? Můžeme to změnit? A je zde jiný způsob? Právě takto zkrátka lidé ze Silicon Valley přemýšlejí.“
Veškeré tyto nuance oproti zavedeným postupům mají vyústit v naplnění fráze „stroje vyrábějí stroje“, kterou kdysi použil Elon Musk. Hochholdinger dodává, že „vše je o hustotě a rychlosti a větší automatizaci ve výrobním procesu. Ten je přitom aktuálně řízen pracovní silou, za čímž víceméně stojí design konkrétního produktu.“
„Kupříkladu dnes není šance, aby robot mohl namontovat bezpečnostní pás, protože bezpečnostní pás není navržen tak, aby s ním mohl operovat robot, je navržen tak, že s ním mohou pracovat jen lidé. Musíme tedy vymyslet, jak by pás měl vypadat, aby s ním mohl pracovat i robot. A co přístrojovka? Můžeme ji udělat jinak? To jsou věci, o kterých je třeba přemýšlet a právě tím je myšleno, že stroje vyrábějí stroje.“
Jsme tedy zvědavi, zda se Tesle podaří tyto finesy uvést do reality a zda právě díky nim automobilka dokáže navýšit produkci, aby tak uspokojila enormní poptávku po Modelu 3. Příliš času Hochholdinger na svou práci nemá, neboť první produkční verze by se dle předchozích slibů měly objevit již v příštím roce. Zda k tomu ale skutečně dojde, či zda přijde další odklad, to je nyní i na novém šéfovi výroby.


















Takto dnes vypadá výroba Tesly Model S
Výroba Tesly Model 3 bude probíhat dle zcela nového schématu...
...při pohledu na červencový stav továrny Gigafactory je však otázkou, kdy k tomu dojde
Zdroj: Manufacturing Leadership Journal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
včeraNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
včeraMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superbike: Rozchod Rabata a Motoxracingu. Přijde Rinaldi? 19.5.2025
- Triumph Speed Triple 1200 RX 2026: limitovaná edice 19.5.2025
- Toprakův vítězný hattrick se nepodařil 18.5.2025
- SSP300: Vítězí KTM před Kove a Yamahou 18.5.2025
- Další turecké vítězství v Mostě; zásluhou Cana Öncua, 15. Vostatek 18.5.2025
Nejčtenější články
Víc jak 2 milionům Hond selhává start-stop, nesmyslný systém dává majitelům po letech týraní další ránu
22.4.2025Nová automobilka financovaná Jeffem Bezosem začala odhalovat svá první auta způsobem, jaký svět ještě nezažil
22.4.2025Francouzi, Číňani a Arabové řekli víc k řešení, které dovoluje ve velkém předělávat elektromobily zpátky na spalovací pohon
22.4.2025Důkazů, že si VW kdysi dovolil udělat svůj vlastní model ze Škody, ubývá, jsou téměř všechny na kaši
22.4.2025Pokus Audi odvrátit další pád působí ještě zoufaleji, než se dosud zdálo. První AUDI má vzhled, který budou milovat jen jeho tvůrci
23.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 06:10 - Snowman000
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.20. 23:20 - Eda
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.20. 11:24 - pavproch
- Přestavba Peugeot 308 SW 05.20. 09:26 - JeanneFadel
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 13:27 - pavproch
- Hybridní pohon Dacia - přímovstřik spolehlivost 05.17. 16:49 - Vincente DePalito