Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla Model S má vážně vysoké emise. Zde jsou o pětinu vyšší než u BMW 3
27.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle analýzy Sanford C. Bernstein se Model S za 150 tisíc km ujetých v Hong Kongu postará až o 4,4 t CO2 více než BMW 320i. Tesla to popírá.
Provoz elektromobilů v Hong Kongu i v Číně obecně může být podle výzkumné společnosti Sanford C. Bernstein produkovat až o 20 % více emisí CO2, než tomu je u benzínových automobilů. Podle Neila Beveridge, analytika u této společnosti, to je proto, že se v těchto končinách vyrábí většina elektřiny z uhlí. V celosvětovém měřítku to ale není nic mimořádného - v případě Hong Kongu se jedná o 53 % elektrické energie, celosvětově tato hodnota podle údajů Světové banky přesahuje 40 %.
Pokud tedy někdo chce nabízet dotace na elektrická auta, měl by napřed začít vyrábět více elektřiny ze zemního plynu a z obnovitelných zdrojů, navrhuje Beveridge. „Elektromobily dávají smysl jen v zemích, kde výroba elektřiny produkuje malé množství uhlíkatých emisí,” píše Beveridge ve zprávě. „V Hong Kongu, a v širším pojetí v celé Číně, elektromobily znečištění zvyšují, místo aby ho snižovaly, a daňoví poplatníci to mají platit,” pokračuje bez servítek. Neplacení registračních daní ušetří majitelům Tesly Model S v přepočtu zhruba 1,2 milionu korun, zatímco za registraci BMW 320i je potřeba zaplatit cca 640 tisíc korun, asi 38 % ceníkové ceny auta navíc, pokračuje analýza.
Právě Teslu Model S Beveridge použil pro svou analýzu. Za život vozu, který Beveridge limitoval nájezdem 150 tisíc kilometrů, znamená provoz Modelu S konkrétně v Hong Kongu vypuštění množství oxidu uhličitého o 4,4 tuny větší, než kdyby člověk stejnou dobu jezdil s BMW 320i. Obojí přitom počítá i s výrobou, tedy u Tesly s výrobou elektřiny pro provoz a akumulátoru pro její uchovávání v autě a u BMW s těžbou, dopravou i rafinací ropy.
Podle vlastní analýzy Tesly produkuje Model S v Hong Kongu asi polovinu emisí CO2 ve srovnání s ekvivalentním benzínovým automobilem. Nepředkládá pro to ale žádnou srozumitelnou argumentaci a s ohledem na obvyklou míru její fabulace nelze tomuto prohlášení bez dalšího přikládat velký význam.
Beveridge je konkrétní. V roce 2012 - novější data možná nejsou k dispozici, a tak pracoval s tímto rokem - Hong Kong vyráběl 53 % energie z uhlí a po 22 % ze zemního plynu a z jádra. Právě za této situace neznamená provoz Tesly pro životní prostředí úlevu a Hong Kong rozhodně nelze označit za místo s výjimečně vysokým zastoupením výroby elektrické energie z uhlí - existují i místa, kde je toto zastoupení stoprocentní. Pochopitelně lze namítat, že Model S a 320i nejsou zcela srovnatelné vozy, i kdyby ale Modelu S bližší BMW 5 mělo emise podobné nebo vyšší, nic to nemění na tom, že k těm nulovým má Tesla opravdu daleko.
Hong Kong kupodivu není prvním místem v jihovýchodní Asii, odkud se ozývají podobné hlasy. Nedávno byla ojetá a individuálně dovezená Tesla Model S v Singapuru zaškatulkována, jako by emitovala 222 g CO2/km, což znamenalo vysoké poplatky při registraci. Pro představu - 222 g CO2/km odpovídá spotřebě 9,5 litru benzínu. To není úplně málo v obecné rovině, ale na konvenční auto velikosti, hmotnosti a výkonů Modelu S to není přehnaná hodnota.
Rozdíl v elektromobilech a konvenčních autech samozřejmě je ten, že elektřina se nevyrábí v centrech měst, takže elektromobily produkují emise jinde. Jenže chceme-li skutečně chránit životní prostředí, nemůžeme emise jen stěhovat někam mimo dosah našeho čichu, jak se proponenti elektromobility aktuálně snaží a jak vlády z peněz daňových poplatníků štědře dotují.









Tesla Model S není tak čistá, jak vypadá. Záleží na místě, v jakém je provozována
Zdroje: Bloomberg,
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
15.11.2025
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Číňané nakonec nabídnou všechno. Teď přichází s luxusním autem, na které si svého času netrouflo ani Audi
15.11.2025
Elektrická Godzilla nebude, automobilka ji odpískala. Prý zkoumá „jiné cesty” kvůli „přehodnocení elektromobilů”
15.11.2025
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
