Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla navzdory slibům nezahájí výrobu Modelu 3 včas. Bude se tak jen tvářit
6.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tesla sama přiznala, že ještě nepustila do testovacího provozu prototypy Model 3 ve fázi Beta. A takový stav nevěští nic dobrého.
Letošní rok má být pro automobilku Tesla tím přelomovým. Po skoro 14 letech existence, během nichž nakumulovala ztráty v řádu desítek miliard Kč, chce v červenci odstartovat výrobu Modelu 3. Jde o první vůz, jenž má šanci na to stát se masovým elektromobilem. Jeho cena by měla začínat pod 900 tisíci korunami, již základní varianta by měla nabízet dojezd okolo 350 kilometrů na jedno nabití, což vypadá jako použitelné charakteristiky. Není proto vlastně překvapivé, že na Model 3 již složilo vratnou zálohu ve výši 1 000 USD (cca 26 tisíc korun) přes 375 tisíc lidí.
Na jedné straně to pro Teslu znamená úspěch, již na zálohách vybrala slušnou částku. Nicméně na stranu druhou jde o obří závazek vůči potenciální klientele a investorům. Před pár dny se zdálo, že automobilce se jej podaří splnit, neboť 20. února odstartovala výroba pilotní várky vozů. Na těch automobilka zkouší výrobní procesy, které mají být mnohem jednodušší než u Modelu S a Modelu X.
Jakkoliv by se tedy mohlo zdát, že Tesla je na dobré cestě, jsou lidé, kteří ji nevěří. Analytik společnosti Goldman Sachs David Tamberrino navzdory výše zmíněnému snížil své hodnocení akcií automobilky na „prodat“. Nevěří, že by Model 3 skutečně odstartoval v červenci. Tesla podle něj zůstane věrná svým tradicím a Model 3 v termínu nepřijde. Jenže v jeho případě jde o daleko více než u S a X, prodleva tak bude mít daleko větší následky než dosud.
To je ostatně patrné již v reakci na zmiňovanou změnu hodnocení, akcie automobilky jen během minulého pondělku poklesly o 4,1 procenta na 246 dolarů (6 320 Kč). Tamberrino přitom naznačuje, že tento pád bude pokračovat především v létě, kdy bude zcela jasné, že Tesla opětovně prošvihla svůj vlastní termín. Akcie by dle něj měly zamířit dolů o 25 procent, tedy na 185 USD (4 750 Kč).
Tesla by se takto dostala zhruba na úroveň roku 2015, což bude velice nepříjemné ve chvíli, kdy automobilka bude potřebovat navýšit své hotovostní rezervy. Tamberrino se samozřejmě může ve svém výhledu mýlit, nicméně jeho hodnocení, jak se ukázalo, je založeno na podstatném faktu, který přiznala sama Tesla - automobilka i podle poslední zprávy pro investory stále ještě neposlala do ulic testovací prototypy ve fázi beta.
To jsou obvykle ty prototypy, které vídáme nafocené v provozu jen s lehkou kamufláží. Podle lidí z oboru přitom tato fáze běžně předchází start sériové výroby nejméně o půl roku a tolik času do července nezbývá. Model 3 navíc prý stále nemá zcela finalizovaný design a jeho dotažení má automobilce ještě nějaký ten pátek zabrat. Prototypy ve fázi beta by tedy mohly začít najíždět cenné kilometry v ještě pozdějším termínu, což by opět posunulo start produkce kamsi do roku 2018, v nejlepším případě.
Dle zdrojů obeznámených s celou záležitostí může Tesla vývoj uspěchat a prototypovou fázi omezit či dokonce zcela vynechat, doplatila by na to ale znovu řešením kvalitativních nedostatků u prvních kusů. Očekává se tak spíše to, že firma přikročí k jistému úskoku, jenž by měl ošálit veřejnost i investory. V červenci vyrobí pár kusů pro zaměstnance či jiné lidi blízké automobilce a řekne, že výroba jede přesně podle plánu. Zákazníkům, kteří nejsou mezi prvními, jež mají vůz dostat, to beztak vadit nebude a investory to uspokojí.
Jaký bude skutečný vývoj, ukáže čas. V tuto chvíli se ale zdá být extrémně nepravděpodobné, že by skutečná sériová výroba, jak ji známe u jiných automobilek, začala během čtyř měsíců.















Tesla Model 3 sice byla odhalena již před rokem, její design ovšem nebyl finální a je stále pilován. Navíc značka ještě nepustila do provozu testovací prototypy ve fázi beta, start sériové výroby v červenci tak není příliš reálný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
před 7 hodinamiMax Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025
Nejnovější články
Elektrokola se dnes prohání po silnicích rychlostmi až přes 110 km/h. A některé státy už to „nedávají”
před 43 minutamiEU opět „vítězí”. Místní výroba je drahá i pro Číňany, odkládají spuštění továrny v Maďarsku, upřednostní Turecko
před 2 hodinamiVenku jsou první ceny nové Hondy Prelude, po jejich pročtení vám budou připadat jako přelud
před 3 hodinamiProdejce Fordu ztratil zábrany a řekl, proč byste systém start-stop měli vypnout před každou jízdou
před 5 hodinamiAmerické „Ferrari pro chudé” jde teď koupit ještě levněji, nová výkonnější verze poslala ceny dosavadního vrcholu dolů
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 08.04. 15:36 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 08.03. 22:42 - Truck Daškam
- Bellet J 12 RS 08.03. 21:39 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.03. 20:27 - řidičBOB
- Onboard videa 08.03. 16:55 - Truck Daškam
- Nový C3: vzhled na jedničku 08.03. 11:17 - pavproch
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch