Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla riskuje jako nikdy dříve, Model 3 pustí do výroby bez testů v provozu
22.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tesla chce stihnout avizované zahájení výroby svého masového elektromobilu stůj co stůj. Proto vypustí testovací fázi beta, přes problémy s modely S a X.
Před několika málo týdny se objevily zprávy o tom, že Tesla nejspíše jen stěží stihne připravit Model 3 tak, aby jej reálně mohla začít vyrábět v červnu. Mluvilo se také o tom, že výroba sice začne, ale z montážních linek sjede jen pár vozů, které uchlácholí investory, ale k zákazníkům už nezamíří. Místo toho si je převezmou zaměstnanci značky či jejich blízcí, nikdo jiný. Důvod byl zřejmý - Tesla v tu dobu stále ještě nezahájila testovací fázi beta.
Pod tímto označením se skrývají prototypy, které obvykle vídáme na špionážních fotkách a už s mírnější kamufláží korzují veřejné silnice. Testováno je tak naprosto vše, aby mohl být výrobek doladěn co nejblíže dokonalosti a v rukou zákazníků fungoval co nejlépe. Podle lidí z oboru tato fáze předchází startu sériové produkce o minimálně půl roku, tedy za předpokladu, že jde vše jako na drátkách. Tolik času ovšem do července již nezbývá, navíc Model 3 zatím nikdo neviděl na silnicích v jiné podobě než v té, ve které se kdysi představil jako koncept.
Zdálo se tedy, že Tesla skutečně bude muset přikročit k výše popsanému postupu, jako už to udělala v minulosti. Model 3 je jejím nejdůležitějším vozem, rozhodne o budoucnosti firmy, a tak bychom čekali, že se jej pokusí vypilovat co nejlépe, neboť dětské nemoci Modelů S a X byly pro firmou ostudou. Jenže ona udělá pravý opak a z možných scénářů zvolila ten námi též zmiňovaný - testovací fázi zcela přeskočí. Sériová výroba se skutečně rozjede od července a testery se zřejmě stanou její zákazníci.
Pokud se ptáte, jak je to možné, vysvětlení je prosté. Dle Elona Muska má Tesla k dispozici natolik pokročilé analytické nástroje, že si může testovací fázi beta zcela vynechat. Dle šéfa automobilky budou již první vyrobené vozy naprosto excelentní a v mnohem vyšší kvalitě, než tomu bylo při zahájení produkce Modelu S a Modelu X. Již během týdne tak bude moci být spuštěna montáž první várky vozů.
To je odvážný a nutno říci, že i dost riskantní krok. V historii Tesly ale nejde o nic nového, značka pokusné králíky dělá již ze svých stávajících příznivců, a to v rámci vývoje systému Autopilot. Automobilka přitom od počátku naznačuje, že tato technologie je v beta fázi a tak by k ní mělo být i přistupováno. Ne všichni zákazníci se tak ke škodě chovají, nasazení Autopilotu se neobešlo bez nehod a bohužel ani bez obětí.
Navíc i jeho současná verze má k dokonalosti daleko, jak může dokázat přiložené video. Něco podobného už jsme viděli, tady je ke spatření v akci aktualizované provedení. Na něm je jasně patrné, jak má vůz problémy zůstat ve správném pruhu i na pomalu zcela rovné silnici. V případě prudších zatáček již musí zasahovat řidič, sám systém maximálně jen varuje před blížícím se nebezpečím. Ve výsledku je tak spíše zdrojem problémů, než aby s čímkoliv pomohl.
Autopilot je ovšem pouze podpůrný systém, který lze zcela deaktivovat a fungování vozu tím nebude narušeno. Nicméně Model 3 půjde leda odstavit. Tesla se tedy rozhodla kráčet po opravdu tenkém ledě, neboť zákazníkům dá do rukou produkt, který nebude odzkoušen v reálném prostředí, a to si zatím netroufla žádná automobilka - snad jen Jaguar do budoucna o něčem takovém uvažuje.
Musíme přitom znovu připomenout, jaké problémy měly v rané fázi výroby Model S a Model X. Přestože oba prošly beta testováním, kvalita jejich montáže byla přinejmenším diskutabilní, u Modelu X se zase vyskytly problémy se zadními výklopnými dveřmi. Co lze očekávat od Modelu 3, který zcela vypustí část vývoje?
Musk asi hraje vabank, což se mu nemusí vyplatit. Analytická společnost J.D. Power provedla u dosavadních majitelů vozů Tesla průzkum, na jehož základě zjistila, že lidé jsou si možných problémů a selhání vědomi. Sami sebe berou jakožto průkopníky nové technologie, a proto dokážou automobilce a jejím produktům mnohé odpustit. Mohou si to dovolit i proto, že nejde o jejich jediný vůz.
Model 3 ovšem má být masovým elektromobilem, který v případě řady lidí jediným vozem bude. Tím narůstají očekávání a úměrně s tím klesá míra tolerance. Pokud tedy dojde k selhání, nemůže již Tesla počítat s jejich mlčenlivostí - právě naopak v takovém případě lze očekávat stále větší množství palcových titulků v novinách.
Toho si následně mohou povšimnout organizace jako NHTSA, které začnou Model 3 zkoumat více do hloubky. Tesle by tak mohla být vyměřena nemalá pokuta za uvedení nevyzkoušeného a nedotaženého produktu do provozu. To by pro změnu spustilo negativní reakce investorů, jež by mohly vést k pádu Muska i celé značky. Jde ale jen o nejčernější scénář, který nakonec nemusí být naplněn. Obavy ale tentokráte skutečně jsou na místě, Tesla jde do rizika...














Model 3 se má skutečně začít vyrábět od července, a to pro běžného koncového zákazníka. Tesla totiž v jeho případě zcela vynechá testovací fázi beta
Zdroje: Gas2, J.D. Power
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Krádež dílů Ducati MotoGP a WorldSBK: zatčen bývalý zaměstnanec včera 12:00
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám 24.12.2025
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
Nejčtenější články
Další majitel poznal skrytou cenu elektromobility, za opravu ťukance mu servis naúčtoval přes 460 tisíc
25.11.2025
Ani Porsche si s elektrickým Cayenne nechce moc špinit ruce, radši se chlubí předchůdcem s dnes nemyslitelnou technikou
25.11.2025
Korejci zkouší ohromit Evropany neobvyklou novinkou, půjde po krku těm nejlepším Audi, BMW a Mercedesům
25.11.2025
Revoluční světla Oraclu mohou radikálně změnit povahu aut, jako první je dostaly Toyoty
26.11.2025
Lamborghini udělalo další krok zpět, svůj nový čtyřlitrový osmiválec bude prodávat i po roce 2035
26.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
