Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla vydělala už 211 miliard prodejem „emisních povolenek” jiným výrobcům aut, zaplatili jsme jí to my všichni
13.2.2024 | Petr Prokopec
Pokud se ptáte, proč jsou nová auta o tolik dražší, když jsou často v principu úplně stejná jako před dekádou, kdy stála klidně polovinu, toto je jeden z důvodů. Politická nařízení na obou stranách Atlantiku je uměle zdražují na úkor nevyžádaných elektromobilů. A ty peníze někdo inkasuje, zejména Tesla.
V loňském roce bylo po celém světě prodáno 9 493 040 elektrických aut, tedy o 30 procent víc než v tom předloňském. Na čistě bateriový pohon tak připadá 11 procent z celkových registrací. Hned polovina z nich nicméně připadá na pět automobilek, kdy číslem jedna je s 1 808 652 prodanými auty Tesla před čínským BYDem (1 570 388 ks), SAIC (748 159 ks), koncernem Volkswagen (742 703 ks) a skupinou Geely-Volvo (589 932 ks).
V době, kdy většina výrobců mluví o elektromobilitě s nadšením od rána do večera, daný výčet odhaluje trochu jiné skutečnosti. Ukazuje se totiž, že zájem o bateriový pohon není takový, jak se prorokovalo. Koneckonců třeba v takové Evropě hned dvě třetiny z veškerých registrací připadají na Francii, Německo, Nizozemí a Švédsko. Tedy země, které elektromobilitu vehementně podporovaly lokálním přerozdělováním, i jejich zdroje ale již vysychají.
Co se odehraje letos, je otázkou, zejména v Německu je ale patrné, že konec místních dotací trh s elektrickými vozy zásadně zasáhl. Viditelné přímé dotace ale v očích veřejnosti zastiňují mnohem větší a prakticky neviditelné čachry na pozadí, kterými jsou elektromobily nepřímo dotovány ještě před tím, než se dostanou na trh. Jde o jakýsi ekvivalent emisních povolenek známých z energetiky, kdy jsou automobilky na obou stranách Atlantiku nuceny dosahovat jistých průměrných emisí všech prodaných aut. A pokud to nesvedou, nemusí jen platit pokuty, mohou si také „koupit prodeje jiných značek”, které prodávají zbytečně mnoho elektromobilů s fiktivně nulovými emisemi CO2, čímž svůj průměr sníží též. Že takových prodejů má příliš v prvé řadě Tesla se svým čistě elektrickým portfoliem, nepřekvapí asi nikoho.
Celý ďábelský mechanismus tahající v podstatě peníze z kapes nás všech při koupi spalovacích aut, která jsou uměle zdražena o náklad související s oněmi pokutami či nákupem „emisních povolenek”, připomíná Business Insider. Tesla takto může své vozy zpeněžit vlastně hned dvakrát a dělá to s gustem. Dokonce se z toho pro ni stává stále lukrativnější činnost - jen loni totiž Tesla takto utržila 1,79 miliardy dolarů (cca 42 mld. Kč) a celkově si od roku 2009 nechala takto vyplatit 9 miliard dolarů (asi 211 mld. Kč). Víc než třetina z této sumy přitom připadá na poslední dva roky.
Celé to jen připomíná, jak kompletně vyfabrikovaná je současná nabídka elektrických aut, která přesto přes všechno pořád není dost atraktivní. Uvážíme-li, že žádný „velký technický třesk“, který by elektromobily posunul mezi konkurenceschopná řešení, není na obzoru, jsou před nám jen dva scénáře - buď politická reprezentace přijde k rozumu a svůj tlak na elektromobilitu přehodnotí. Anebo bude na stejnou strunu hrát až do hořkého konce, žádná třetí cesta snad ani není reálná.



Model Y se loni stal jedním z nejprodávanějších azt světa, na kontě má 1,23 milionu registrací. Celkově přitom značka prodala 1,81 milionu aut, její menší SUV se tak postaralo o většinu firemních příjmů, přímo i nepřímo. Foto: Tesla
Zdroj: Business Insider
Bleskovky
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
před 11 hodinamiRusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
24.9.2025Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025
Nejnovější články
Hacker provalil specifikace nové nejlevnější Tesly, bude to auto oholené až úplně na kost
před 10 hodinamiPrvní elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
před 11 hodinamiDalší velký dodavatel automobilek krachuje, je v insolvenci. Má největší pobočku v Česku, zaměstnává 4 500 lidí
včeraNěmci vyzkoušeli někdejší milionovou pýchu Mercedesu jako ojetinu za 100 tisíc a ptají se: Je to auto pro bosse, nebo jde o vrak?
včeraČistka ve vedení Mercedesu: Technický ředitel odpovědný za spoustu přešlapů náhle končí, kufry si balí i šéf AMG
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.25. 22:24 - jerry
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.25. 17:38 - Sato
- Policejní kontroly a měření 09.24. 22:30 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 09.24. 20:12 - Truck Daškam
- Politický koutek 09.24. 07:20 - řidičBOB
- Onboard videa 09.23. 18:46 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 09.23. 15:23 - Předseda
- Jaké auto doporučíte do 700 tis.? 09.23. 15:11 - pavproch