Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla zničehonic zastavila uprostřed cesty, reakce Elona Muska je nezodpovědná
19.4.2021 | Petr Prokopec
Celá tato situace jen důrazně připomíná, jak vzdáleni jsme ideálu plně autonomního řízení, které by nás autem odvezlo kamkoli si poručíme, aniž bychom se o cokoli museli starat.
Nejspíše jste si již všimli, že elektronické asistenty moderních aut nám dvakrát neučarovaly. Život nám nejednou zkomplikovaly, i když jsme nechali působit v rolích sluhů, pod dohledem ale dokáží být přínosem. Pokud jim ale někdo dovolí autu zcela vládnout nebo na ně začne jen příliš spoléhat, může se připravit jen na problémy.
Výrobci i politici v nich ale vidí nástroj, který by osobní dopravu měl přivést k provozu bez jakýchkoliv havárií a na ně navazujících obětí. Po něčem podobném pochopitelně touží kde kdo, jenže je to jen teorie, která má k praxi opravdu daleko. A současné technologie k ní opravdu nesměřují - provoz na běžných silnicích je příliš pestrý, příliš divoký na to, aby se v něm jakákoli dnešní umělá inteligence dokázala pohybovat bez chyb, naopak praxe pravidelně ukazuje, jaké banality ji dokáží zmást.
Připomíná to i trochu komické selhání systému autonomního řízení Tesly Model 3 Andyho Weedmana, jehož auto začalo zničehonic zastavovat uprostřed silnice, aniž by se na ní nebo okolo ní cokoli dělo. Autopilot hlásil zastavení u značky Stůj, nicméně ta u cesty nestála. Andy nechápal, až později si všimnul u cesty stojícího billboardu, na kterém byla značka vytištěna coby součást reklamy. Kamery Autopilotu ji ale zachytily a zareagovaly na ni.
Něco podobného pochopitelně člověka z masa a krve nezmate, ostatně billboard za klasické dopravní značení by zaměnil nejspíše jen ten jedinec, který ještě neprošel autoškolou. Na zmatení Tesly to však stačilo a vede to nevyhnutelně k otázce, co všechno také bude stačit k tomu, aby systém podobným způsobem chyboval. Je to vážný problém, který snadno způsobí vážnou nehodu - pokud před vámi bez důvodu a bez varování zcela zastaví auto uprostřed cesty, v hustším provozu to velmi pravděpodobně povede k havárii, někdo dříve nebo později na toto nesmyslné zastavení nezareaguje správně.
Samotná automobilka se zatím k případu nevyjádřila, Elon Musk zaslal Weedmanovi skrze Twitter pouze odkaz na píseň Stop In the Name of Love, což zřejmě myslel jako vtip, jakože auto zastavilo ve jménu lásky. To ale v nastalé situaci nezní příliš citlivě a odpovědně.
Je ale pochopitelné, proč tak Musk takto reaguje. Vyřešit tento konkrétní problém není nemožné, není to ale vůbec nic jednoduchého a ve výsledku to může vést ke zela opačným komplikacím. Je totiž třeba, aby Tesla reagovala pouze na skutečné dopravní značení a nikoli to, co působí stejným způsobem. Pokud se ale touto cestou vydáte, zároveň se nesmí stát, aby systém neignoroval skutečnou značku, protože si ji splete s billboardem. Jinak může začít ignorovat nejen stopky, ale v podstatě cokoli. Najít ideální cestu v této jediné záležitosti se může ukázat zcela nemožným.
Je to střípeček obrovské mozaiky, jeden dílek z milionu, i ten ale znovu ukazuje, že plnohodnotnému autonomnímu řízení jsme na hony vzdáleni, pokud se jej vůbec kdy dočkáme. Podle nás je minimálně se současnými technologiemi autonomní řízení zcela neřešitelným úkolem, ostatně zakladatel Applu si myslí totéž.
Model 3 patřící Andymu Weedmanovi před pár dny zničehonic zastavil uprostřed ulice. Teprve později majitel pochopil, že za tím stojí billboard, na kterém je značka stopky. Už vyladit systém tak, aby reagoval jen na skutečné značky a zároveň je nikdy neignoroval, může být neřešitelné, proto se také Weedman od Elona Muska nedočkal žádné kloudné reakce. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Andy Weedman@Twitter přes Jalopnik
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva