Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Teslu v Německu soudí, narazila se svým kontroverzním systémem autonomního řízení
1.7.2020 | Petr Prokopec
Němci v podstatě jen formálně řeší to, nad čím svět pozvedává obočí už léta. Označení dosti nedokonalého systému je zavádějící a také neférové vůči konkurenci.
Jedním z pilířů úspěchu Tesly je systém zvaný Autopilot. Kalifornská automobilka chytlavým názvem víceméně přesvědčila celý svět, že její vozy jsou schopné autonomní jízdy. Realita je ovšem o hodně méně senzační, neboť technologie není ve výsledku ničím lepším než schopnějším adaptivním tempomatem doplněným o aktivní udržování jízdy v pruzích. Název Autopilot tak vlastně není jen chytlavý, ale především zavádějící, což nejen my zmiňujeme již dlouho. Teď ale Tesla právě kvůli tomu zamířila k soudu.
Kalifornskou automobilku zažalovala mnichovská organizace Wettbewerbszentrale, která pravidelně bojuje proti neférovému konkurenčnímu jednání. Přesně takové Němci shledávají právě u Tesly, neboť název jejího semi-autonomního řízení měl tamní majitele uvést v omyl, že se po silnicích mohou pohybovat zcela autonomně. Tedy jinými slovy jde o ukázkový příklad klamavé reklamy, jež Tesla jen umocňuje dodatečným tvrzením, že systém nezvládá pouze samovolně zrychlovat či brzdit, ale „má potenciál plného autonomního řízení“.
Potíž je v tom, že o takovém potenciálu Tesla hovoří už roky a zatím její auta nejsou s to sama ani bezpečně přejet parkoviště. Automobilka ostatně zmiňuje nutnost neustálého lidského dohledu a řidič z masa a musí být kdykoli připraven převzít kontrolu na vozem. Není divu, systém nedávno „přehlédl” i náklaďák ležící napříč dálnicí. Tesla tedy v materiálech vyzdvihujících autonomní řízení přichází s myšlenkami a dojmy, jež zcela zkreslují realitu. Značka tak vlastně slibuje něco, co poté zákazníkům nedodá.
Mnichovská organizace tak skrze svého šéfa a právníka Andrease Ottofullinga naznačuje, že Tesla tak získává nefér výhodu před ostatními automobilkami. A soudkyně Isolde Hannamann to zatím evidentně vidí stejně, kvůli čemuž byly prozatím ze stolu smeteny názory advokátů kalifornské značky, kteří poukazovali na tu skutečnost, že na německých silnicích plná autonomie ani není povolena. Tudíž ji tedy zákazníci od vozů Tesly ani nemohou očekávat, jinak by automobilka nedostála platným zákonům.
Nicméně, a to je dle právních zástupců Tesly podstatné, veškerý hardware, který je ve vozech značky instalován, plně autonomní jízdu zvládnout dokáže. Označení Autopilot tak není zavádějící, nýbrž zcela reflektuje schopnosti vozu, které mají jednou nabídnout. I to je ale velmi kontroverzní argument.
I tyto skutečnosti nakonec hovoří proti Tesle, po které se chce jediné - aby tento systém přejmenovala. Pro organizaci Wettbewerbszentrale by se tak jednalo o již druhý vyhraný spor, loni značku úspěšně žalovala kvůli zavádějící reklamě zaměřené na ceny Modelu 3. Tesla tehdy inzerovala částky, které zahrnují také předpokládanou úsporu nákladů za palivo. Ovšem takové číslo je dle soudu velmi zavádějící, neboť nejde o kupní cenu a teoretické úspory za palivo se u každého projeví jinak.
Pro automobilku jde o jistý políček, načež se vlastně nemůžeme ani divit poněkud úsměvným reakcím Elona Muska. Ten se aktuálně vyjádřil k akvizici společnosti Amazon, jež odkoupila start-up Zoox. Tedy firmu zaměřenou na vývoj autonomních technologií. Internetový gigant totiž s její pomocí hodlá inovovat svou flotilu doručovacích vozidel, která by tak zakrátko již nepotřebovala lidské řidiče. Amazon takto zareagoval na koronavirovou krizi.
Dle Muska je nicméně daný krok jen snahou firmy vyrovnat se Tesle. Šéfa Amazonu tedy neváhal na Twitteru počastovat přezdívkou „kopírka“. K tomu se Jeff Bezos zatím nijak nevyjádřil a nejspíše ani nebude. Aktuálně zřejmě bude stačit počkat si na rozhodnutí soudu a poté Muskovi vzkázat, že on nic přejmenovávat nemusí...









Dle německé organizace Wettbewerbszentrale je označení Autopilot zavádějící. A protože se zatím na její stranu kloní i soud, Tesla možná svou klíčovou technologii bude muset přejmenovat. Foto: Tesla
Zdroj: AutomobilWoche
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Yamaha Tracer 7 a Tracer 7 GT 2026: zážitkové cestování 13:22
- Stav šampionátu Superbike před Mostem 10:00
- Testy Moto3 a Moto2 v Le Mans včera 20:00
- Honda CB125F 2026: s novým displejem včera 13:50
- MS Superbike pokračuje v Mostě včera 10:00
Nejnovější články
Italové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
před 49 minutami„Rychlé” dobíjení vám zničí vaše elektrické auto, varuje nová studie, zkrácení životnosti baterií je ohromné
před 2 hodinamiNissan je na tom skutečně zle. Po rekordní ztrátě vyhodí 20 tisíc lidí, zavře 10 továren, zastavil téměř veškerý vývoj
před 3 hodinamiMax Verstappen měl při tajném testu s Ferrari pod falešným jménem stanovit nový rekord okruhu. S nikým se pak nebavil a odjel
před 5 hodinamiSymbol stupidity moderních aut v USA končí, pravidla vytvářející iluzi efektivity start-stopu se změní
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.14. 10:13 - jerry
- S větrem ve vlasech.... 05.13. 20:35 - Brus
- Detektory policejních radarů 05.13. 17:22 - GENEVO Guru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.13. 12:10 - H357
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan