Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autopilot Tesly znovu totálně selhal, „přehlédl” náklaďák ležící napříč dálnicí
2.6.2020 | Petr Prokopec
Je to další ukázka toho, jak daleko jsme od chvíle, kdy by řízení aut mohly převzít stroje. Co by člověk zaznamenal již zdálky, to technologie Tesly nezvládla ani zblízka, ležící náklaďák zcela ignorovala.
Fungování lidského vědomí je velice komplikované. Přestože se plně dovedeme soustředit na jednu věc, často nám utečou myšlenky jinam. Záleží na tom, jak velkou prioritu náš mozek právě prováděné činnosti dává. Jdeme-li po širokém a prázdném chodníku, o chůzi se začne starat podvědomí a my můžeme přemýšlet třeba nad čímkoliv jiným. Pokud se ale z chodníku stane úzká lávka nad propastí, nebude pro vás existovat nic jiného na světě. Tak tomu je i v autě, kdo by na prázdné silnici dokázal udržet plnou pozornost na řízení?
V tu chvíli se hodí pomoc stále četnější armády elektronických pomocníků, kteří kontrolují nejen pozornost, ale také slepé úhly či odstup vozu vepředu jedoucího vozu. A pokud je jakýkoliv článek v řetězci vyhodnocen jako problematický, jste varováni či technologie rovnou převezme kontrolu nad vozem. Tedy převzít by ji měla, zvláště pokud je o to spuštěním příslušné funkce „požádána”. Nicméně jak již víme nejen z automobilové praxe, elektronika povětšinou nefunguje přesně v ten moment, kdy ji nejvíce potřebujeme.
Dokládá to také další incident Tesly, který se odehrál v momentě, kdy byl v autě aktivovaný Autopilot. Majitel elektrického sedanu uháněl po jedné z tchajwanských dálnic, kde narazil do náklaďáku. Ten se ovšem nepohyboval ve špatném úhlu, nýbrž stál převrácený napříč komunikací a před Teslou nejel vůbec nikdo. Vidět jej tedy na dálku musel i slabozraký, natož pak systém, který je dle svých tvůrců nejlepší na celé planetě. Nyní se nicméně znovu potvrdilo, že do takového stavu má opravdu daleko.
Autopilotu Tesly chybí LiDAR, který Elon Musk dlouhodobě odmítá jako zcela zbytečný. Místo toho si vystačí s kamerami a senzory, jež ovšem dlouhodobě mají problém zachytit světlé objekty za jasného slunečného dne, a to i pokud stojí. To je větší problém než u konkurence, a to hlavně kvůli názvu, který je zavádějící a slibuje více, než dokáže splnit. A jakkoliv před tím majitelé byli již mnohokrát varováni, stále na něj slepě spoléhají.
Přesně to ostatně dle svých slov udělal i majitel vozu. Třiapadesátiletý muž jménem Huang uvedl, že převrácený náklaďák sice viděl, ovšem předpokládal, že na něj Autopilot zareaguje. Nicméně nedošlo ani k vyhnutí, ani k aktivaci autonomních brzd. Když tedy Huang viděl, že technologie selhala, začal brzdit sám. Ovšem bylo již pozdě, následně tak došlo ke kolizi. Při té řidič pomalu jen zázrakem utrpěl pouze drobnější poranění - narazil naštěstí do návěsu, který nebyl zrovna plný kamení, takže naboural „do měkkého”.
Zas a znovu se tedy ukazuje, že technologie Tesly má velké limity. A jakkoliv může být užitečná ve chvíli, kdy ji berete pouze za asistující, ve chvíli, kdy jí zcela předáte kontrolu, je opravdu nebezpečná. Ostatně z videa je jasně patrné, že vůz neohrozil na životě pouze svého majitele, ale i řidiče onoho náklaďáku, který nerozumě postával před středovými svodidly. Jsme zvědaví na reakci Tesly, nicméně přiznání chyby to asi nebude, to se ve Fremontu nenosí.
Co by viděl pomalu i slepý, s tím má Tesla evidentně nemalé problémy. Model 3 tak i přes aktivovaný Autopilot narazil do vpředu stojícího převráceného náklaďáku
Zdroj: Inside EVs
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před hodinou - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 2 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 4 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 5 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito