Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Test pohonů 4x4 v SUV: které fungují a které ne?
15.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(video) Ne všechno je čtyřkolka, co se jako čtyřkolka tváří, odhalil test Švédů. Evropa a USA prošly docela dobře, Japonsko je na tom hůře.
Pokud máte v plánu si koupit SUV či crossover s pohonem všech kol a chcete, aby skutečně uměl používat k pohonu všechna čtyři kola, nikoliv aby jen vozil loga 4x4, AWD nebo 4Motion na zádi, Honda CR-V asi v užším výběru nebude, jak zjistil už dříve švédský magazín Teknikens Värld.
Stejní lidé nyní přicházejí s testem dalších SUV, které japonskému CR-V konkurují, snad aby se neřeklo, že střílí do jediného terče. Všechna tato auta mají pohon všech kol, ale nikdo po nich nechce, aby se prodírala nepřístupným terénem kdesi v Africe. Pokud ale člověk žije v místech, kde bývá na silnicích často sníh a led, pohon všech kol prostě užije i na normální silnici. Jen musí ten pohon všech kol skutečně fungovat.
Teknikens Värld postaví vždycky dvě kola na „desky” s otočnými válci a simuluje tak minimální trakci, zbylá dvě kola jsou na suchém betonu, tedy s trakcí téměř dokonalou. Větší rozdíl v trakci v reálném světě člověk potká stěží, bavíme se o hladkém ledu na jedné straně a suchém asfaltu na straně druhé. A aby to nebylo tak snadné, rozjezd je do kopce a ne zas tak mírného.
První „pán na holení” je Jeep Cherokee. V útrobách je systém Active Drive II, tedy to nejlepší, co u Cherokee dostanete, pokud nechcete drsnou variantu Trailhawk. Automobilka Jeep si zakládá na tom, že její auta jsou v terénu schopná, protože její image táhne Wrangler a ostatní modely tak nesmí být úplně marné. A na výsledku testu to je vidět, Cherokee se zvládl rozjet jak s předními, tak i s levými koly bez trakce, třebaže mu to úplně hladce nešlo.


Druhý přichází na řadu Nissan X-Trail, který se nedávno začal prodávat. Systém pohonu všech kol se jmenuje All Mode 4x4i, který může fungovat v automatickém režimu, ale také umí obě nápravy pevně spojit, když stisknete tlačítko. Při testu se o přenos sil patrně stará automatika a jsou-li přední kola bez trakce, přenos síly dozadu je velmi rychlý - tedy úspěch, na rozdíl od zmíněné Hondy CR-V. Když ale byla bez trakce postavena levá půlka auta, na pravou nebyly otevřené diferenciály schopné přenést dostatek síly a nikam se nejelo, a to ani v režimu uzamčení obou náprav. Japonsko tedy opět prohrává, docela tvrdě.
Volkswagen Tiguan, třetí zkoušený vůz, je vybaven systémem Haldex čtvrté generace. Haldex má své mezery, ale pokud přední kola nemají trakci, na ta zadní je schopen přenést výkon velmi dobře, jak ukazuje i první část testu. Druhá část, kdy nemají trakci kola vlevo, už je o dost horší - otevřené diferenciály opět mají problém přenést sílu na druhou stranu. Elektronická uzávěrka XDS, která protáčející se kola přibrzdí, ale funguje dostatečně na to, aby se auto nakonec pohnulo vpřed, třebaže jí to trvá velmi, velmi dlouho. A je docela dobře možné, že v reálném světě, kdy levá kola budou na ledu a pravá třeba na sněhu, to už nebude stačit vůbec.
V případě BMW X1 jsou deskami podložena zadní kola, protože na rozdíl od ostatních aut je zde čtyřkolka stavěna od zadního náhonu, nikoliv od předního. S přenosem výkonu dopředu ale systém xDrive nemá nejmenší problém a zadní kola se vůbec neprotáčejí. Když nicméně „ztratí” trakci levá půlka auta, je to příběh trochu jiný - auto se protáčení kol nevyhne, kupředu se ale sune mnohem dříve a jistěji než Tiguan.
A konečně, přidejme i již zmíněnou Hondu CR-V, kterou Teknikens Värld testoval před nějakou dobou. Také začínali s předními koly bez trakce, ale systém nebyl dozadu schopen přenést dost výkonu na to, aby se vůz skutečně někam pohnul. Výsledek tedy byl jednoznačný - CR-V ve skutečnosti není čtyřkolka. Honda uváděla, že to je kvůli ochraně zadního diferenciálu, který by se mohl přehřívat, ale proč tam vůbec je, když neumí přenést ani trochu výkonu?
Pokud jste zrovna složili zálohu na Nissan X-Trail, tento článek vás asi moc nepotěšil, pokud s ním nehodláte jezdit jen ve městě či na silnicích od sněhu uklizených. A možná nebudete šťastní ani z projevu VW Tiguan, jakkoli nakonec neodešel poražen. Ostatní dva stroje si nicméně vedly lépe, některé o kousek, jiné výrazně. Napadá nás ale drobný nedostatek tohoto testu - chybí v něm Subaru a Audi, značky, které si na pohonu všech kol zakládají snad jako nikdo jiný. Snad příště, více vám prozradí přiložená videa...
Nové video říká, že evropské čtyřkolky jsou lepší než japonské
Loňský test Hondy CR-V dopadl velmi špatně
Zdroj: Teknikens Värld
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
před 11 hodinamiUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nejčtenější články
Tato dáma to jako jedna z mála dokáže vytmavit evropským papalášům za to, co tu provádí s automobilovým průmyslem
17.5.2025Moderní Ferrari skutečně stíhá nezájem, majitelé se musí při prodeji smiřovat s mnohamilionovými ztrátami
17.5.2025Čínská novinka působí jako sportovní sedan Lamborghini, i s 500 koňmi má ale stát jako Octavie 1,5 TSI
17.5.2025Jakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
18.5.2025VW to vymyslel. Svým elektromobilům přestane dávat bezduchá jména a lidé je začnou kupovat!
18.5.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.15. 16:02 - petr_riha
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1