Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Test ukázal, jaký vliv na dojezd elektrického Hyundai má pokles teploty o 16 stupňů
26.2.2022 | Petr Prokopec
Počasí mělo na spotřebu aut vliv vždy, nikdy ale nešlo o nic dramatického. A pokud se spotřeba změnila výrazněji, mohla trápit leda peněženku, ne použitelnost. U elektromobilů je evidentně všechno jinak.
V posledních týdnech jsme se už několikrát věnovali tomu, jaký vliv má počasí na dojezd elektromobilů. Důvod je prostý - elektrická auta se více rozšířila teprve v posledních letech a letos prožíváme jednu z prvních zim, při níž je možné srovnávat aktuální akceschopnost těchto aut s tou, které byly elektromobily s to v létě. Zima totiž elektrickým autům nesvědčí už kvůli nutnosti využívat elektřinu pro vytápění interiéru, navíc musí „temperovat” baterie. A na jejich použitelnost tak má mnohem větší vliv než v případě konvenčních aut.
Nejbedlivěji toto téma sledují v Nizozemsku, tedy v zemi, kterou lze vnímat jako jeden z elektrických rájů. Za tímto stavem ovšem nestojí primárně přirozený zájem, nýbrž dotace a další motivace ze strany státu, který se zároveň rozhodl spalovací vozy zatížit mnoha dodatečnými daněmi a poplatky. Ve finále se tak mnoha tamním motoristům (aktuálně jde asi o 10 % kupujících) ani nedivíme, že se rozhodli kráčet bateriovou cestou. Stejně tak se ale nedivíme jejich překvapení, že v podobě těchto vozů nedostávají vždy to, co na základě papírových údajů očekávali.
Na vině je právě zima, která dojezd těchto aut ovlivňuje v nezvyklé míře. Dokládají to i opakované testy dojezdu Hyundai Kona Electric, které disponuje bateriemi o kapacitě 39 nebo 64 kilowatthodin. Nizozemci si vzali několikrát do parády lépe lépe vybavené provedení, které by mělo ujet na jedno nabití 484 kilometrů. A realita nemusí být o tolik horší.
Při prvním letním testu auta dokázali z auta dostat až 440 km dojezdu, to ovšem teplota činila ideálních 21° C, při níž není nutné ani pouštět klimatizaci, ani topit. Přesto jde o slušný výsledek, s klesající teplotou se ale akční rádius vozu razantně mění. Jakmile teplota spadla na 5° C, rázem při běžné jízdě s trochou dálničního provozu klesl dojezd až 345 km. Bavíme se tedy o rozdílu 95 km a skoro 22 % jen kvůli teplotě, pořád při předpisové jízdě bez jakýchkoli dynamických ambicí. Výsledky dalších testů se pohybovaly v tomto rozmezí.
Z toho Nizozemci usuzují obvyklý na akční rádius mezi 345 a 440 km, ovšem u nich. Pokud by došlo na nižší teploty, dojezd by šel jistě ještě níž. Potvrzují to čtenáři nizozemského Auto Weeku, také podle nich Kona při pádu teplot směrem k nule pozbývá nemalé části svého skutečného dojezdu. Ten z jejich zkušeností v zimě klesá dokonce až ke třem stovkám kilometrů, zatímco v létě se pohybuje okolo čtyřstovky. Vážně se tedy někdo diví malému přirozenému zájmu a rozčarování některých z dlouhodobého používání? My nikoli.



Hyundai Kona Electric má zvládnout ujet až 484 km na jedno nabití a v praxi se mu dokáže i na 90 % přiblížit. Ale jen za ideálních teplotních podmínek, stačí ochlazení na 5° C a přes 20 procent dojezdu dostupného v 21° je fuč. Foto: Hyundai
Zdroj: Auto Week
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejčtenější články
Německo usnulo na vavřínech, říká šéf VW, s 20 hodinami práce z domova za týden nikdy ničeho nedosáhneme
1.6.2025Věřte nebo ne, ale tuhle nevzhlednou věc na auto nově prodává přímo BMW za desítky tisíc korun
1.6.2025Unikla podoba další novinky levné značky VW. Vzala znovu starou škodovku a udělala z ní ještě úplně jiné auto
1.6.2025Další slavnou západní značku stíhá osud Škody, na největším trhu světa je na hranici úplného kolapsu
1.6.2025Aukce ukázala skutečný zájem o nové BMW M5, majitel rychle přišel o obrovské peníze. A bude jen hůř
1.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva