Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina

Jedním ze zásadních argumentů pro koupi nového auta bývá jeho vyšší bezpečnost a obvykle je to fakt. Na trhu ale stále existují vozy, které se jako nové jen tváří.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina

19.2.2020 | Mirek Mazal

Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jedním ze zásadních argumentů pro koupi nového auta bývá jeho vyšší bezpečnost a obvykle je to fakt. Na trhu ale stále existují vozy, které se jako nové jen tváří.

Vývoj aut kráčí vpřed v mnoha ohledech, nejhmatatelnější posun ale v poslední době nastal v jejich bezpečnosti. Rozmach materiálů, jako je vysokopevnostní ocel, činí moderní automobily relativně lehkými a přesto velmi odolnými proti nejrůznějším typům nárazů. S novým autem jakkoli vyšší třídy se dnes musíte připlést do opravdu nepříjemné nehody, abyste byli ohroženi na životě.

Statisticky umírá v nejnovějších automobilech nejméně lidí, i když mají nejvyšší kilometrové průběhy, a tak vám obvykle radíme, že pokud chcete maximální bezpečnost, jděte za modernou. Je ale třeba jít za modernou faktickou, nikoli papírovou, jak nejnověji připomíná poněkud extrémní test jihoafrické automobilové asociace.

Ta vzala pick-up Nissan NP300, který se tam dodnes prodává jako nový a poslala jej proti evropskému Nissanu Navara, tedy pick-upu stejné třídy. Na rozdíl od NP300 ale sáhla po ojetině pořízené na starém kontinentu, což by za normálních okolností mělo znamenat drtivé následky pro ojetý a relativně menší pro nový vůz. Tady se ale stal pravý opak.

NP300 totiž sice je nové auto, ale jen na papíře. Ve skutečnosti jde o automobil vyráběný od roku 1997, který už dříve odjel z crash testu Global NCAP s prachmizerným výsledkem čítajícím 0 hvězd. A tak i když se proti němu nepostavil žádný výkvět moderní techniky, ve vzájemné nárazové zkoušce dopadl nový kus tohoto modelu zcela katastrofálně.

Jihoafrická automobilová asociace nechala oba vozy absolvovat simulovaný čelní náraz v rychlosti 56 km/h. Analýza kolize ukázala, že řidič zdánlivě nového auta „by pravděpodobně utrpěl smrtelná zranění“ navzdory letošnímu roku výroby. Člověk zpoza volantu letité ojetiny by naopak z místa havárie nejspíše odešel po svých, i když se právě srazil se zánovním vozem.

Asociace chtěla pokusem ukázat, že nové auto není vždy bezpečnější než ojeté a u vozu je vždy třeba sledovat nikoli rok výroby, ale spíše původní rok vzniku. Ani v Evropě není výjimečné, že se tu prodávají vozy z hloubi minulé dekády jako nové a i když... jsou opravdu nové, jejich bezpečnost odpovídá době vývoje, nikoli výroby. Níže zaznamenaný střet ukazuje pokroky učiněné v oblasti bezpečnosti mezi roky 1997 a 2014, které jsou skoro nekonečné.

Podobně se lze orientovat na trhu ojetin. Například Fiat donedávna vyráběl nové Punto, jehož vývoj ovšem dokončil v roce 2005. Ojeté Punto s rokem výroby 2018 tak zcela jistě nebude bezpečnější než třeba Škoda Fabia s rokem výroby 2015, protože jde o její nejnovější a zásadně bezpečnější generaci. O morálním stáří modelů, o které se zajímáte, je tedy dobré mít při koupi povědomí.


Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 1 - Nissan NP300 a Navara crash test 01Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 2 - Nissan NP300 a Navara crash test 02Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 3 - Nissan NP300 a Navara crash test 03Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 4 - Nissan NP300 a Navara crash test 04Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 5 - Nissan NP300 a Navara crash test 05Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 6 - Nissan NP300 a Navara crash test 06Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 7 - Nissan NP300 a Navara crash test 07Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 8 - Nissan NP300 a Navara crash test 08Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 9 - Nissan NP300 a Navara crash test 09Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 10 - Nissan NP300 a Navara crash test 10Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 11 - Nissan NP300 a Navara crash test 11Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 12 - Nissan NP300 a Navara crash test 12Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 13 - Nissan NP300 a Navara crash test 13Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 14 - Nissan NP300 a Navara crash test 14Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 15 - Nissan NP300 a Navara crash test 15Test ukázal, že nové auto nemusí být nutně bezpečnější než roky stará ojetina - 16 - Nissan NP300 a Navara crash test 16
Nárazový test lépe ustála několik let stará ojetina než nově vyrobený automobil, protože ten je morálně o 17 let starší. Něco takového na trhu není až tak výjimečné, třebaže 17letý rozdíl je extrémní případ

Zdroj: AA South Africa

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.