Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle auto vytočilo šéfa VW. Je z něj „otrávený až do morku kostí”. Proč?
11.10.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Přimět šéfa největší automobilky světa k tak silnému veřejnému vyjádření chce už vážně silný impuls. Tento lze pochopit, VW si za něj ale může i sám.
Před nedávnem jsme psali o tom, že automobilky si toho samy už dnes moc nevyrábí. Řadu komponentů i celků produkují jejich dodavatelé, mnohdy pro běžného zákazníka skoro neviditelné, přesto obří firmy. Jejich podíl na výrobě jednoho auta se pohybuje až na hranici 80 %, což je výrazný posun vůči 80. letům minulého století, kdy to bylo jen lehce přes polovinu - 56 %.
Automobilkám to pochopitelně přináší řadu výhod, ale také jedno nebezpečí. Tato situace dnes umožňuje auta snáze vyrábět i firmám, které by se v tomto oboru nikdy nepohybovaly. K dodavatelské síti se dnes lze velmi jednoduše dostat přes software firmy PTC, který pracuje s portfoliem zhruba 80 společností. A mezi ty patří i Bosch, jenž má na skladě mimo jiné elektrické hnací ústrojí, či Hella, která obstarává světlomety.
Ale proč to dnes vlastně zmiňujeme? Důvodem je nová flotila vozů, kterou má nyní k dispozici Deutsche Post DHL, největší světový přepravce zásilek. Tato firma dosud spoléhala na Volkswageny Caddy, se stále větším důrazem na snížení provozních nákladů i emisí CO2 však byla nucena přesedlat z vozidel osazených klasickým spalovacím motorem na alternativní zdroj pohonu. „Prozkoumali jsme trh. Nicméně zde nebyla k dispozici žádná elektrická dodávka, tak jsme se rozhodli postavit si vlastní,“ uvedl člen správní rady Deutsche Post Jürgen Gerdes.
Desítky tisíc VW Caddy tak z autoparku Deutsche Post DHL začínají mizet a nahrazují je vozy, pro které Volkswagen nedodává ani šroubek. Tento krok ale pozoruhodným způsobem vytočil šéfa divize užitkových vozů Volkswagenu Matthiase Müllera. „Jsem otráven až do morku kostí. Samozřejmě se musím ptát, proč si Deutsche Post nepromluvila s naší užitkovou divizí, aby přišla s něčím podobným. Uvidíme ale, jestli do zavírajících se dveří ještě zvládneme strčit nohu,“ naznačuje snahy o opětovné navázání spolupráce Müller. Dá se ovšem předpokládat, že k té již nedojde, neboť Deutsche Post má už k dispozici vlastní firmu StreetScooter.
Ta vznikla jako start-up před šesti lety, přičemž využila onoho výše zmiňovaného softwaru PTC. Ten stojí jednoho uživatele ročně od 300 do 1 000 Eur (cca 8 200 až 27 100 Kč), přičemž výrazným způsobem redukuje zejména náklady spojené s výrobou. Koneckonců, ještě před dvěma lety - tedy v době, kdy Deutsche Post firmu StreetScooter odkoupila - se počet zaměstnanců pohyboval pouze kolem 70. Přitom ale produkovala zhruba 200 vozů ročně.
Nyní Deutsche Post provozuje tisícikusovou flotilu elektrických dodávek, jež je poskládána z modelů Work a Work L. Druhý zmíněný, který byl nedávno odhalen na veletrhu užitkových vozů IAA v Hannoveru, má na palubě lithium-iontové baterie umožňující „bezemisní“ dojezd 100 kilometrů. Jeho zavazadlový prostor pobere osm kubických metrů nákladu, tedy ekvivalent zhruba 150 balíků, jejichž maximální hmotnost může narůst až na tisíc kilogramů.
Obě dodávky byly navrženy jen „jako pracovní nástroj. Není tedy třeba slícování, jaké je vyžadováno u osobních vozů,“ dodává Win Neidlinger, šéf značky StreetScooter. Jakkoliv ale možná Work a Work L neohromí třeba špičkovým interiérem, technickou kvalitu u nich čekat lze. Navrženy jsou totiž pro 16letou službu, která počítá se šesti dny v týdnu a 10 hodinami denně. Některé komponenty jako dveře pak musí být maximálně robustní, aby zvládly zhruba 200 otevření a zavření denně.
S tímto přístupem asi nepřekvapí, že cena dodávek je překvapivě nízká. Konkrétní číslo sice zatím nepadlo, nicméně dočkat bychom se jej brzo mohli. Deutsche Post nyní zvažuje, zda modely Work a Work L zpřístupní na volném trhu. Rozhodnutí by mělo padnout do konce roku, všeobecně se však očekává expanze směrem ke třetím stranám. Neidlinger uvedl, že produkce již byla navýšena na 5 000 kusů ročně a může ještě vzrůst přidáním druhé směny.
Deutsche Post tedy výrazně otřásla zavedenými pořádky v automobilovém segmentu, kdy využila vlastních potřeb k objevení skulinky na trhu. Tu zavedení výrobci opomíjeli, a to z důvodu složitých firemních struktur a poměrně nízkých objednávek. Nyní si tedy zejména Volkswagen rve vlasy, neboť společnost StreetScooter kromě možné expanze do jiných firem rozšířila také produktovou nabídku o elektrický skútr a tříkolku.
Neidlinger však i přes tento úspěch zůstává nohama vcelku pevně na zemi, když dodává, že „my jsme ve výsledku neobjevili znovu kolo. Nevyrábíme jediný komponent, vše pochází od dodavatelů.“ A co říká na rozčílení šéfa VW? Deutsche Post DHL prý před šesti léty oslovila všechny významné automobilky, VW nevyjímaje, elektrickou dodávku jim ale nikdo schopen postavit nebyl. A tak si sami postavit prostě museli...












StreetScooter Work a Work L jsou elektrickými dodávkami, které si de facto za minimum peněz a bez většího úsilí můžete postavit taktéž. Potřeba je hlavně software firmy PTC, který vám zpřístupní dodavatelské společnosti
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Sliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
před 22 minutamiPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
před hodinouPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
před 3 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 4 hodinamiNová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
před 6 hodinami