Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště

„Nesrovnání” tří hypersportů vzbudilo přes vysvětlení Top Gearu rozpaky. A slíbená náprava je zřejmě vzbudí též.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště

1.3.2015 | Petr Miler | 19 příspěvků

Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

„Nesrovnání” tří hypersportů vzbudilo přes vysvětlení Top Gearu rozpaky. A slíbená náprava je zřejmě vzbudí též.

Top Gear má pověst redakce, která si dělá, co se jí zlíbí. Uráží, provokuje, ničí auta, kterých by se jiní sotva dotkli a komentuje události, kterým se ostatní raději vyhýbají. I když víme, že smyslem tohoto pořadu je show skoro za každou cenu, někteří tento přístup vnímají jako projev nezpochybnitelné otevřenosti a pravdivosti výroků, které v pořadu zazní. Jenže tento image dostal v minulém týdnu pár trhlin.

Britům se totiž dostaly do rukou všechny vozy z takzvané „Svaté trojice” hypersportů, tedy McLaren P1, Porsche 918 Spyder a Ferrari LaFerrari. Ke každému řekl jeden z redaktorů své, přímému srovnání se ale vyhnuli. Někteří si mysleli, že redakce měla tyto vozy každý v trochu jiný moment, později se ale ve studiu objevily jeden vedle druhého. Mnoho věrných diváků se tedy začalo právem ptát: Proč jste je nesvěřili do rukou Stiga a nenechali je projevit v jejich přirozeném prostředí? Na uzavřené trati bez jakýchkoli omezení? Jedno vedle druhého?

Vysvětlení Top Gearu na sebe nenechalo dlouho čekat a zprostředkovali jsme vám jej přes týden. Sám Jeremy Clarkson řekl, že překážky srovnání kladly automobilky McLaren a Ferrari, které prostě nechtějí prohrát, a tak si vymýšlí podmínky pro srovnání, které buď nejde splnit, nebo jsou navzájem zcela neslučitelné. Už to samo o sobě je pro image Top Gearu trhlinou - copak se nezávislý novinář ptá výrobce, kde a jak má jeho vůz zkoušet? A i kdybychom ctili snahu redakce chovat se k výrobcům korektně a nejít proti jejich zájmům v momentě, kdy jsou to jejich auta, která testují, je to dostatečně dobré vysvětlení? Musí největší a daleko nejvýdělečnější pořad o autech někoho prosit, někoho se ptát, nemůže toto srovnání uspořádat podle vlastních představ, třebaže za vyšších nákladů a s rizikem, že s někým nebude zadobře? Jindy to dělá, proč ne teď?

To jsou relevantní otázky a odpověď na ně nedává ani hrozba Ferrari (a možná i McLarenu), že pokud některý z majitelů vozu poskytne LaFerrari do tohoto srovnání, automobilka si jej vyřadí ze seznamu svých preferovaných klientů. I to je jistě nepříjemné, víme však, že už teď jezdí po světě dost LaFerrari z druhé ruky, jejichž majitele k automobilce nic neváže a jistě by za určitých podmínek Top Gearu své auto pro srovnání poskytli. Ale Britové se o něco podobného nesnažili, prostě to neudělali a řekli, že to udělat nejde.

McLaren navíc tvrdí, že to není pravda, že on si podmínky nekladl a natáčení zrušila sama redakce. Možná to svědčí o tom, že to je jen Ferrari, kdo se bojí prohry, jisti si ale můžeme být jen tím, že jediný, kdo si věří a je mu úplně jedno, kde a jak jeho auto Top Gear proti někomu postaví, je Porsche. To si nekladlo a ani podle dalších zdrojů neklade podmínky vůbec žádné. Jednání automobilek ale v tomto případě není podstatná věc, problémem je ochota Top Gearu přistoupit na jejich pravidla hry. A zdá se, že to není jen dojem.

K celé věci se pro britské Sunday Times vyjádřil i Andy Wilman, výkonný producent pořadu, který se snažil chmury příznivců série zažehnat. Máme ale pocit, že dosáhl pravého opaku.

Konstatoval, že k přímému srovnání všech tří hyperaut dojde, a to ještě letos. Rozhodně se ale nestane něco takového, co jsme naznačili výše - za volant všech tří aut tedy usedne Stig a prožene je po okruhu, nestane se tak ale na obvyklém místě. Soudě podle Wilmanových slov se ještě jedná o tom, kde to bude - McLaren a Ferrari se podle všeho bojí výhody 918 Spyder v pohonu všech kol, a tak vymýšlí méně spletitý okruh, kde se bude moci více vyjevit chování aut ve vysokých rychlostech. Ve hře jsou prý okruhy v Monze, Imole a také francouzský Paul Ricard. Všechny mají od tratě Top Gearu svým charakterem dále než novorozenec od hrobu.

A nutnost shody Britů a Italů na volbě okruhu není jedinou podmínkou, prý také musí být hezké počasí. Kdy přesně k testu dojde, se pořád neví, dohoda zjevně není uzavřena. Wilman tvrdí pouze tolik, že už se to nestihne v rámci aktuální série Top Gearu a celé srovnání zřejmě půjde ven jako samostatný pořad někdy koncem roku.

Ptáme se: co to je za srovnání? Ať už do auta usedne kdokoli a natočeno bude kýmkoli, vyjeví pouze to, že dva ze tří vozů jsou nějak rychlé tam, kde si někdo zvolil a to za podmínek, které si zvolil. Sami si představíte analogie z jiných, třeba sportovních bitev - tohle se prostě zdá mít předem příliš dobře připravený scénář. Jisti si můžeme být jen sympatickým přístupem Porsche, které prý nadále říká, že své soky vyzve na souboj kdekoli a za jakýchkoli podmínek, jeho pohon všech kol se prý výhodou ukáže být pokaždé.

Nikdy jsme si nemysleli, že Top Gear je studnice pravdy. Není, je to studnice show, ale ani v jejím případě zjevně ne bezbřehé. Přitom zrovna v tomto případě by pořad mohl získat hodně - auta k dispozici měl nebo si je může sehnat, maximálně by někoho naštval. Měl by ale unikátní srovnání za standardních, sebou samým stanovených podmínek. Teď nemá nic a pokud něco mít bude, odehraje se to za podmínek, které mu nadiktují dva ze tří výrobců.

Nejsme si jisti, jestli pořad tímto neriskuje příliš, zvlášť pokud si uvědomíme, že v případě hloupých provokací neváhá naštvat kohokoli. Teď jde o věc, která pořad definuje a odvaha je rázem pryč...


Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 1 - Top Gear a svata trojice videoscreen
Top Gear „Svatou trojici” hypersportů měl k dispozici, ale proti sobě je nepostavil. A nepostaví, dokud nedohodne s automobilkami podmínky, za kterých bude moci srovnání uskutečnit

Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 2 - bailey trio hypersportu 01Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 3 - bailey trio hypersportu 02Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 4 - bailey trio hypersportu 03Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 5 - bailey trio hypersportu 04Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 6 - bailey trio hypersportu 05Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 7 - bailey trio hypersportu 06Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 8 - bailey trio hypersportu 07Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 9 - bailey trio hypersportu 08Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 10 - bailey trio hypersportu 09Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 11 - bailey trio hypersportu 10Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 12 - bailey trio hypersportu 11Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 13 - bailey trio hypersportu 12Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 14 - bailey trio hypersportu 13Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 15 - bailey trio hypersportu 14Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 16 - bailey trio hypersportu 15Top Gear LaFerrari, P1 a 918 nakonec srovná. Někdy, ne na své trati, ne za deště - 17 - bailey trio hypersportu 16
Paul Bailey má všechna tři auta a zrovna on by je pořadu asi neposkytl, chce být s Ferrari zadobře. Jiní majitelé by ale takový problém neměli, LaFerrari si „prostě koupili”

Zdroj: Sunday Times Driving

Petr Miler

Diskuze 19 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.