Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto jediné „hloupé” gesto připravilo Toyotu o letošní vítězství v Le Mans
21.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Je až bizarní, jaká drobnost může rozhodnout takový motoristický závod. Stačilo jedno nešťastné, přitom dobře míněné gesto a vítězství bylo pryč.
Nejspíše jste to nečekali, ale letošní Le Mans má ještě dohry. A jaké. Tým Rebellion, který soupeřil v kategorii LMP2 a v cíli obsadil celkově třetí pozici (druhou pak ve své třídě) byl totiž diskvalifikován. Důvodem se stala „díra v karoserii, která byla vytvořena účastníkem závodu na pravé straně krytu motorového prostoru“. Skrze tento otvor pak měli technici stáje přístup ke startéru pohonné jednotky a mohli tak opravit závadnou cívku, aniž by bylo potřeba sundavat kryt motoru a zadní část karoserie.
Dle pravidel se ovšem jedná o „modifikaci homologované součásti a její částečné použití během závodu“. Na tuto nesrovnalost přišlo vedení závodu díky videu, které bylo natočeno technickým delegátem během zastávky speciálu Rebellion. Vůz číslo 13 byl tedy diskvalifikován, což zamíchalo pořadím. Na třetí místo se posunul druhý závoďák stáje Jackie Chan DC Racing, což znamená, že tým asijské filmové legendy obsadil většinu pódia.
Na vítězství Porsche samozřejmě daný posun vliv nemá, slabou útěchou pak může být pro Toyotu. Její vůz č. 8 se totiž posunul z deváté na osmou pozici. Nicméně můžeme předpokládat, že japonská automobilka kvůli tomu šampaňské otevírat nebude. Místo toho nejspíše s hořkostí přijímá poníženou omluvu Vincenta Capillaireho. Právě on totiž podle Japonců stojí za tím, že Toyota přišla po 14 hodinách o jasné vedení a pravděpodobné vítězství.
Již dříve jsme informovali, že vůz č. 7 měl okolo jedné hodiny ranní technické potíže. V té době se na trati pohyboval safety car, který musel vyjet kvůli nečistotám na trati. Toho Toyota využila k zastávce v boxech, kde se do té doby jedoucí Mike Conway vystřídal s Kamui Kobayashim. Ten následně zamířil na konec boxové uličky, kde jej zastavilo červené světlo, které mělo pomoci zařadit jeho vůz na správné místo startovního pole. Japonec samozřejmě tohoto příkazu uposlechl, nicméně poté šel kolem Capillaire.
Jezdec týmu Algarve Pro Racing závodícího v kategorii LMP2 mířil do svého boxu, který se nacházel právě na konci boxové uličky, jen pár metrů od stojícího speciálu Toyoty. Capillaire chtěl přitom vedoucí japonský tým povzbudit, a proto Kobayashimu ukázal zdvižený palec. Šlechetné gesto, jenže podívejte se na Capillaireho kombinézu - je oranžovo-černá, stejně jako háv traťových komisařů. Kobayashi si tak v přítmí myslel, že je mu dáván signál k odjezdu, a tak zapnul světla, šlápl na plynový pedál a vyrazil na trať. Celý tento moment můžete vidět níže a je matoucí i takto zpětně od monitorů.
Toyota sice Kobayashiho okamžitě zastavila s pomocí vysílačky, čehož ex-pilot F1 pochopitelně uposlechl, nicméně opakovaný rozjezd přivodil smrt spojce. A právě v důsledku jejího selhání musel Japonec speciál TS050 odstavit. „Vedoucí vůz č. 7 měl extrémně překvapivý problém,“ uvedl po závodě technický ředitel Toyoty Pascal Vasselon. „Byl zastaven, aby nechal projet vláček za safety carem, ale poté se objevil někdo, kdo vypadal jako traťový komisař a nechal jej jet.“
„Na konci boxové uličky ale svítilo červené světlo, tak jsme jej zastavili. Znovu tedy nastartoval a zastavil dvakrát nebo třikrát, což nebylo v plánu a právě to spálilo spojku,“ uvedl k tématu Vasselon. Spojka Toyoty TS050 je totiž uzpůsobena tomu, aby spalovací jednotku připojila až ve chvíli, kdy je vůz v pohybu, k rozjíždění vozu z úplného klidu má sloužit pouze výjimečně. Takto tedy byla opakovaně vystavena situaci, která se neměla odehrát. Nevíme tedy, proč u Kobayashiho vozu nebyl standardně použit boxový režim, kdy běží pouze elektrický agregát, nikoliv spalovací jednotka, ale jistě to mělo svůj rozumný důvod. Takto musel opakovaně použít nestandardní způsob rozjezdu a neštěstí tedy bylo na světě.
Kobayashimu reakci vyčítat nelze, jak dodává kupříkladu Roman Rusinov ze stáje G-Drive Racing LMP2. „Během kvalifikace se mi stalo něco podobného, když jsem byl povolán na převážení vozu. Celá procedura je přitom následující: přijedete, jste nasměrováni do technické zóny, poté jste z ní vyvedeni a zamíříte zpátky na trať. Najednou jsem uviděl komisaře, jak na mě mává, abych jel, takže jsem opustil technickou zónu. To byla ale moje chyba, nelze totiž odjet bez toho aniž by vás vyvedli. Dostal jsem proto napomenutí.“
„Nicméně v takové situaci je velmi těžké pochopit, co se děje okolo, neboť všude kolem vás je plno lidí a vy sedíte ve voze a máte omezený výhled ven, mluvíte se svým závodním inženýrem atd. Pokud se vám tedy v zorném poli objeví ruka signalizující, že můžete jet, tak prostě jedete. A stejné to bylo s Kobayashim. Když jste ve voze - a je jedno, zda na trati, v garáži či boxové uličce - používáte jen svoje instinkty. Z vozu zkrátka máte omezený výhled. Takže pokud zastavíte kvůli červenému světlu a někdo vám ukáže, že máte jet, uděláte přesně to, co vám ten chlapík ukazuje. Třeba je totiž červené světlo porouchané, ale jak bych asi já zrovna tohle mohl vědět?“ vnáší jasno do celé situace ruský jezdce.
Capillaire k tomu řekl, že to byla jen spontánní reakce, jíž chtěl Toyotu ocenit a na svém facebookovém profilu už se za ni omluvil. „My chápeme, že v jeho jednání nebyl žádný špatný úmysl, ale myslím si, že nedomyslel veškeré následky svého gesta,“ uvedl na Capillaireho adresu Vasselon. Osvětlení problému Toyoty je tedy na světě, přičemž je vskutku mrzuté, že Japonce o vítězství obralo jedno jediné gesto, po roce příprav. Capillaire za něj byl již komisaři potrestán, to ale týmu jistě náladu nespraví. Tak snad za rok to již vyjde...




Stačilo jedno dobře míněné, ale za daných okolností hloupé gesto a Toyota rázem přišla o možné vítězství v letošním závodě 24 hodin Le Mans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před hodinou
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejčtenější články
73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
8.10.2025
Tesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
8.10.2025
Ferrari si postavilo zbrusu nový soukromý testovací okruh, fanoušky tím nejspíš ani trochu nepotěší
8.10.2025
Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
8.10.2025
Nová vrcholná Škoda Fabia si na speciál pro Monte Carlo jen hraje, i tak je to nejvíc, co si dnes můžeme přát
8.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
