Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto monstrum je 1. testovací prototyp slavné Lancie 037. A je na prodej
26.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Červený vůz na snímcích je genesis Lancie Rally, známé spíš pod jménem 037. Je to první testovací prototyp, který vlastnil sám konstruktér vozu.
Není mnoho značek, které jsou v historii rallye zapsány tak silně jako Lancia. Když se řekne Delta nebo Stratos, fanouškovi naskáče husí kůže a zpozorní, aby mu nic neušlo. Jedním z mezičlánků mezi těmito dvěma legendami je vůz nikoliv menšího věhlasu, ovšem s jednoduchým číselným označením - 037.
Správný název je Lancia Rally, označení 037 je interní kód Abarthu, ale podle tohoto čísla je vůz znám mnohem více lidem, tedy se ho držme. Ať se jmenuje jakkoliv, je to první soutěžní vůz skupiny B značky Lancia a také poslední auto s pohonem pouze jedné nápravy, které dokázalo triumfovat v nejvyšší soutěži rallye - v roce 1983 vyhrála Lancia s vozy 037 pohár konstruktérů. Sice jen o dva body před Audi, ale vyhrála a to se počítá. Za volantem sedávali Markku Alén a Walter Röhrl, mimo jiné.
Vývoj začal v roce 1980 na rýsovacím prkně Sergia Limoneho. Model 037 měl být duchovním nástupcem Stratosu, měl být podobně revoluční. Vůz si bral hodně z okruhových závoďáků Lancia Monte Carlo Turbo. První prototyp, označený jednoduše 001, byl ve výrobě v září roku 1980 ve firmě Dallara. A už v prosinci roku 1980 se proháněl po testovací trati Abarthu na letišti Campavolo.
Uprostřed podélně uložený dvoulitrový čtyřválec Lampredi s šestnáctiventilovými hlavami od Abarthu a dalšími úpravami byl tehdy ještě atmosférický. S přeplňováním se počítalo, ovšem s kompresorem tehdy byly problémy, tak se začalo testovat bez něj. Od ledna 1981 však už byl přítomen i kompresor. Koncem ledna vůz putoval do větrného tunelu Pininfariny, kde byla zjištěna potřeba křídla na zádi. A v listopadu tohoto roku byl prototyp 001 také prvním, který byl testován mimo asfalt.
Nikdy nezávodil, byl „jen” testovací mulou a když testy skončily, putoval do vlastnictví samotného Sergia Limoneho. A nyní může být váš, 30 let po konci skupiny B, pro kterou Lancia 037 vznikala a ve které později byla úspěšná i přes handicap v podobě absence čtyřkolky. Prototyp s číslem 001 je genesis tohoto vozu. Podpis tisíců testovacích kilometrů byste ale hledali marně, vůz byl v letech 2013 - 2014 zrenovován.
Je tedy v perfektním stavu, má původní interiér a jsou k němu dokumenty včetně pasu Registro Lancia, který potvrzuje Sergia Limoneho jako prvního soukromého majitele. Nyní je vůz prý registrován v Británii. Od renovace příliš nejezdil, ale prý podává velmi dobré výkony, takže jen v garáži také nestál. Např. na Festivalu rychlosti v Goodwoodu vás s ním asi rádi přivítají.
V každém případě to je unikátní kus historie rallye, který je dobrou příležitostí k obohacení sbírky a dost možná také k investici. Jeho cena ale není nijak nízká, odhad vítězné nabídky v aukci zní na 320 - 400 tisíc Eur, tedy zhruba 8,1 - 11 milionů korun. S tím, co má tohle auto za sebou a co znamenalo pro svět rallye, to ale není nepatřičně moc.



























Tohle je genesis Lancie 037 a může být váš
Na fotky z vývoje a testování člověk jen tak nenarazí
Zdroj: [https://www.bonhams.com/auctions/23591/lot/134/ Bonhams]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejčtenější články
Jinak nepříliš ceněné Ferrari postavené na míru prezidentovi firmy se prodalo za pořádný ranec, interiér má jako žádné jiné
8.6.2025Data z technických kontrol ukazují, jaké ojeté Hyundai i30 se nejvíc vyplatí. Ideální volba se už pár let nevyrábí
8.6.2025Itálie od čtvrtka znovu mění pravidla pro provoz radarů, za vším stojí pokuty za 693 tisíc Kč pro jediného řidiče
8.6.2025Automobilky představují stále méně nových aut, rok 2025 bude novým dnem. O úpadku celého oboru nic nesvědčí líp
9.6.2025Čech předělal Škodu Elroq na spalovací pohon, ukázal automobilce cestu k o poznání zajímavějšímu autu
9.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva