Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč?
13.9.2015 | Marek Bednář | 12 příspěvků
Ještě nedávno bylo turbo něco, čím se automobilky chlubily, dnes je v označeních vozů s přeplňovanými motory nápis Turbo zřídka. Proč?
Turbodmychadla jsou dnes pod kapotami drtivé většiny aut, v případě některých značek i bez výjimky. Důvody dobře známe, co ale co už tak úplně jasné není, je stále běžnější snaha nedávat okolí najevo, že je ve voze přeplňovaný motor. Přitom ještě nedávno bylo už slovo „turbo” něco, čím se člověk mohl chlubit, protože měl pod kapotou něco výjimečného a také to znamenalo extra výkon. Třeba ne ovladatelnost, ale výkon ano a ten je vždy důležitý.
Vzpomeňme řadu aut od Fiatu Uno Turbo až po Nissan 300ZX Turbo. Pro příklad ale zabrousíme jinam, k Porsche 911. Tahle ikona byla po celé půlstoletí, co je na světě, vždycky atmosférická. Až na jeden model, od roku 1975 vrcholový - 911 Turbo. Byla to první produkční 911 s přeplňováním, byla opravdu rychlá a turbem se chlubila, proto ho měla v názvu. A také si ho zachovala dodnes - civilní vrchol 911 má stále ve jménu Turbo, resp. Turbo S. Stále se přeplňováním chlubí a stále si tuhle verzi pro ohromný výkon, pramenící z turbodmychadel, kupuje spousta lidí, i když znamená spoustu kil navíc, povinnou čtyřkolku a poslední dobou i automat, což z ní dělá volbu kde koho, jen jen puristů.
Po nedávno odhaleném faceliftu, který dal vzniknout desítkám článků na tohle téma včetně toho, který právě čtete, už je v modelové řadě 911 výjimkou verze bez přeplňování, nikoli naopak. Teoreticky by si tedy většina 911 mohla říkat Turbo, však dosavadní 911 Turbo už není ničím unikátní, leda vyšším výkonem.
Podobně je na tom třeba BMW, které ve své evropské nabídce atmosféricky plněné motory už zcela vybilo. Dlouho nabízí třeba verze označené jako 35i, které ale neskýtají 3,5litrový motor. A s faceliftem přidalo nový vrchol civilní řady 3, variantu 340i, která nemá čtyřlitrový osmiválec, nýbrž třílitrový šestiválec s turbodmychadlem. Jistě, je to rychlé auto, ale proč nemůže být nazváno třeba 330i Turbo? Nejde tu přitom o rozdíl mezi označením a objemem, tady BMW nikdy neříkalo tak úplně pravdu - 320i třeba měla 2,2litrový řadový šestiválec. Nikdy dříve ale neprodávalo věci jako chystanou 750d, která přitom bude mít pod kapotou jen třílitr. Přitom by se mohla jmenovat 730d quad-turbo, třeba, jenže jmenovat se tak nebude.
Důvod může být velmi jednoduchý - turbodmychadla už dnes nejsou primárně prostředky k vyššímu výkonu, ale k nižší normované spotřebě. To pochopitelně neznamená, že motory s turby nejsou silnější - všechny nově přeplňované verze 911 mají nezanedbatelně více výkonu než před turbo-faceliftem. Automobilka ale touto cestou nešla ze své vůle, je si vědoma ústupků a raději hraje hru - a nejen takto - že se vlastně nic nezměnilo, že se nic nestalo, že nová verze je dále schopna uspokojit očekávání zákazníků, jen to dělá „jinak”, aby dostála legislativním omezením. To na jednu stranu není těžké pochopit, na druhou stranu nelze přehlédnout jistou faleš této hry - s inovovanou 911 už jsme jeli a nový přeplňovaný motor přidal její hmotnosti 50 kg, vesměs za zadní nápravu. A to už je něco, co změní mnohé.
Kdyby před dvaceti lety dostaly všechny 911, BMW a Ferrari turbodmychadla, bylo by to propagováno jako zvýšení výkonu a většina fanoušků by to nadšeně uvítala. Vzpomeňte na F40, která měla dvě turba a všichni ji milovali. Ještě než se zprávy o chystaných turbodmychadlech pro 911 dostaly na svět, bylo přeplňování i u této ikony žádoucí, protože ho měl nejvyšší model, který také měl nejvíc síly. A nebyla ho ušetřena ani divize GT, vzpomeňte na 911 997 GT2 či GT2 RS, přeplňované, děsivé a velmi lákavé stroje. Nebo třeba i ono BMW - turba nejsou novinkou, dědeček dnešní M4, model 2002 turbo, měl pod kapotou přeplňovaný čtyřválec a nikdo nenaříkal.
Turbodmychadla znamenají výkon. Dvanáctistovka dnes má výkonu a točivého momentu tolik, kolik před patnácti lety nabídly sotva dvoulitry, ale je přitom lehčí. Navíc je výkon dostupný mnohem níže, v oblasti otáček, ve kterých se bude člověk pohybovat po většinu času, takže je motor pružnější. A protože silnější motor má se stejným autem méně práce, bude jezdit s menší reálnou spotřebou, jak ukazuje i tabulka 30 nejužranějších aut za poslední rok - šestiválec s větším množstvím výkonu, než většina běžných lidí bude kdy potřebovat, ale zároveň s reálnou spotřebou mezi 10 a 11 litry není vůbec výjimkou.
Jenže existují auta, u kterých člověk turbodmychadlo prostě nechce. Atmosférické motory mívají lepší zvuk, rychlejší reakci na plyn a progresivnější průběh výkonu, takže budou lepší zejména pro sporťáky - proto v 911 GTS zůstává atmosférická 3,8. A pak je tu spousta takových, u nichž si prostě jen výrobci nejsou jisti reakcemi zákazníků na změnu, nakonec jde-li o downsizing, motor s nižším objemem a turbem zase o tolik více výkonu než větší s atmosférickým plněním nepřináší. Ne všichni ale mlčí - koncern Volkswagen cudně schovává turbo za písmeno T na zádi (motory TSI nebo TFSI) a třeba Opel se dokonce nestydí vůbec - ten uvádí celé slovo Turbo, je-li daný vůz turbodmychadlem vybaven.
Jenže když jste Porsche a Turbo je u vás vrchol za násobky ceny základního modelu, tohle tak úplně udělat nemůžete, protože vrchol musí stát na špici aspoň na pohled osamoceně. BMW má trochu jiný problém - jeho auta byla dlouhá léta proslulá velkými atmosférickými motory a i když je většina lidí stejně nekupovala, 330i bylo „něco”. 320i Turbo by tak dobře nevypadalo, nehledě na to, že by automobilka měla problém rozlišovat stejné motory naladěné na různé výkony, což dnes dělá s větší oblibou než kdy dříve. A podobné důvody bychom našli i u jiných výrobců.
Automobilky byly zkrátka příliš rychle postaveny před hotovou věc a slovo „turbo” se rázem přestalo hodit do krámu - než jím riskovat, raději se rozhodly neztratit, alespoň z většiny. Za současné situace se pak můžeme jednou stát i svědky toho, jak se budou hrdě prodávat verze jako BMW 330i Atmospheric, NA (Naturally Aspirated) nebo s nadsázkou třeba i 330i RD (Real Displacement - skutečný objem). Právě z toho se totiž může stát něco výjimečného, co automobilky budou schopny prodat - turbo dnes dostanete od každého...













BMW místo 320i Turbo a 330i Turbo používá raději jména 330i a 340i. Je to lepší kompromis mezi tradicí a marketingovou uchopitelností
911 Carrera S má turbodmychadla, ale nemá nápis Turbo, protože vrcholová 911 Turbo musí stát osamoceně
Inspirace: Autoblog
Diskuze 12 příspěvků
Bleskovky
- Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021 - Souboj německých rodinných stíhaček na mokrém letišti má naprosto jasného vítěze
22.2.2021 - Golfista vyhrál tři auta stejné značky za čtyři měsíce, už neví, co s nimi dělat
20.2.2021 - Americké čištění mnohaproudé dálnice od sněhu je symfonie pro sedm pluhů
19.2.2021
Nejčtenější články
- Nová Škoda Fabia ukázala možný vzhled, nové tvary ji snad vrátí ztracený výraz
27.1.2021 - K mání je vzácný propadák, který si koupil sám Muammar Kaddáfí, vzniklo jich jen 8
27.1.2021 - Bývalý šéf vývoje Fordu řekl, jak jedině se elektrická auta cenově vyrovnají těm spalovacím
27.1.2021 - Zájem o ruskou Škodu Octavia RS přes nízkou cenu povážlivě klesá, cena tak letí ještě níž
27.1.2021 - Korejci ještě víc připepřili své SUV s „neviditelnými” světly, i těmi říká, co je zač
27.1.2021 - Veřejný nepřítel Tesly má úspěch, jeho Modelu S s V8 už tleskají i fanoušci značky
27.1.2021 - Němci redefinovali pojetí luxusního hotelu na kolech, televizi má i tam, kde žádný jiný
27.1.2021 - Nové nejrychlejší auto světa je nakonec realitou, maže všechny dosavadní rekordy
27.1.2021 - Nebezpečného záření mobilů se lidé často děsí, elektromobily ho ale vyzařují řádově víc
27.1.2021 - Lada zbavila Nivu 2021 její největší slabiny, i když dál stojí jen kolem 210 tisíc Kč
27.1.2021
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 21:16 - abgx1
- IT poradna 21:11 - abgx1
- Onboard videa 20:13 - M.Z.
- Škoda Auto obecně 19:48 - řidičBOB
- Octavia IV 17:32 - řidičBOB
- Genevo ONE - Zkušenosti 17:08 - Kavis
- Koronavirus 14:17 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 14:04 - Lachende Bestien
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 13:29 - pavproch
- iso konektor 08:02 - OndraK123