Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč?

Ještě nedávno bylo turbo něco, čím se automobilky chlubily, dnes je v označeních vozů s přeplňovanými motory nápis Turbo zřídka. Proč?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč?

13.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ještě nedávno bylo turbo něco, čím se automobilky chlubily, dnes je v označeních vozů s přeplňovanými motory nápis Turbo zřídka. Proč?

Turbodmychadla jsou dnes pod kapotami drtivé většiny aut, v případě některých značek i bez výjimky. Důvody dobře známe, co ale co už tak úplně jasné není, je stále běžnější snaha nedávat okolí najevo, že je ve voze přeplňovaný motor. Přitom ještě nedávno bylo už slovo „turbo” něco, čím se člověk mohl chlubit, protože měl pod kapotou něco výjimečného a také to znamenalo extra výkon. Třeba ne ovladatelnost, ale výkon ano a ten je vždy důležitý.

Vzpomeňme řadu aut od Fiatu Uno Turbo až po Nissan 300ZX Turbo. Pro příklad ale zabrousíme jinam, k Porsche 911. Tahle ikona byla po celé půlstoletí, co je na světě, vždycky atmosférická. Až na jeden model, od roku 1975 vrcholový - 911 Turbo. Byla to první produkční 911 s přeplňováním, byla opravdu rychlá a turbem se chlubila, proto ho měla v názvu. A také si ho zachovala dodnes - civilní vrchol 911 má stále ve jménu Turbo, resp. Turbo S. Stále se přeplňováním chlubí a stále si tuhle verzi pro ohromný výkon, pramenící z turbodmychadel, kupuje spousta lidí, i když znamená spoustu kil navíc, povinnou čtyřkolku a poslední dobou i automat, což z ní dělá volbu kde koho, jen jen puristů.

Po nedávno odhaleném faceliftu, který dal vzniknout desítkám článků na tohle téma včetně toho, který právě čtete, už je v modelové řadě 911 výjimkou verze bez přeplňování, nikoli naopak. Teoreticky by si tedy většina 911 mohla říkat Turbo, však dosavadní 911 Turbo už není ničím unikátní, leda vyšším výkonem.

Podobně je na tom třeba BMW, které ve své evropské nabídce atmosféricky plněné motory už zcela vybilo. Dlouho nabízí třeba verze označené jako 35i, které ale neskýtají 3,5litrový motor. A s faceliftem přidalo nový vrchol civilní řady 3, variantu 340i, která nemá čtyřlitrový osmiválec, nýbrž třílitrový šestiválec s turbodmychadlem. Jistě, je to rychlé auto, ale proč nemůže být nazváno třeba 330i Turbo? Nejde tu přitom o rozdíl mezi označením a objemem, tady BMW nikdy neříkalo tak úplně pravdu - 320i třeba měla 2,2litrový řadový šestiválec. Nikdy dříve ale neprodávalo věci jako chystanou 750d, která přitom bude mít pod kapotou jen třílitr. Přitom by se mohla jmenovat 730d quad-turbo, třeba, jenže jmenovat se tak nebude.

Důvod může být velmi jednoduchý - turbodmychadla už dnes nejsou primárně prostředky k vyššímu výkonu, ale k nižší normované spotřebě. To pochopitelně neznamená, že motory s turby nejsou silnější - všechny nově přeplňované verze 911 mají nezanedbatelně více výkonu než před turbo-faceliftem. Automobilka ale touto cestou nešla ze své vůle, je si vědoma ústupků a raději hraje hru - a nejen takto - že se vlastně nic nezměnilo, že se nic nestalo, že nová verze je dále schopna uspokojit očekávání zákazníků, jen to dělá „jinak”, aby dostála legislativním omezením. To na jednu stranu není těžké pochopit, na druhou stranu nelze přehlédnout jistou faleš této hry - s inovovanou 911 už jsme jeli a nový přeplňovaný motor přidal její hmotnosti 50 kg, vesměs za zadní nápravu. A to už je něco, co změní mnohé.

Kdyby před dvaceti lety dostaly všechny 911, BMW a Ferrari turbodmychadla, bylo by to propagováno jako zvýšení výkonu a většina fanoušků by to nadšeně uvítala. Vzpomeňte na F40, která měla dvě turba a všichni ji milovali. Ještě než se zprávy o chystaných turbodmychadlech pro 911 dostaly na svět, bylo přeplňování i u této ikony žádoucí, protože ho měl nejvyšší model, který také měl nejvíc síly. A nebyla ho ušetřena ani divize GT, vzpomeňte na 911 997 GT2 či GT2 RS, přeplňované, děsivé a velmi lákavé stroje. Nebo třeba i ono BMW - turba nejsou novinkou, dědeček dnešní M4, model 2002 turbo, měl pod kapotou přeplňovaný čtyřválec a nikdo nenaříkal.

Turbodmychadla znamenají výkon. Dvanáctistovka dnes má výkonu a točivého momentu tolik, kolik před patnácti lety nabídly sotva dvoulitry, ale je přitom lehčí. Navíc je výkon dostupný mnohem níže, v oblasti otáček, ve kterých se bude člověk pohybovat po většinu času, takže je motor pružnější. A protože silnější motor má se stejným autem méně práce, bude jezdit s menší reálnou spotřebou, jak ukazuje i tabulka 30 nejužranějších aut za poslední rok - šestiválec s větším množstvím výkonu, než většina běžných lidí bude kdy potřebovat, ale zároveň s reálnou spotřebou mezi 10 a 11 litry není vůbec výjimkou.

Jenže existují auta, u kterých člověk turbodmychadlo prostě nechce. Atmosférické motory mívají lepší zvuk, rychlejší reakci na plyn a progresivnější průběh výkonu, takže budou lepší zejména pro sporťáky - proto v 911 GTS zůstává atmosférická 3,8. A pak je tu spousta takových, u nichž si prostě jen výrobci nejsou jisti reakcemi zákazníků na změnu, nakonec jde-li o downsizing, motor s nižším objemem a turbem zase o tolik více výkonu než větší s atmosférickým plněním nepřináší. Ne všichni ale mlčí - koncern Volkswagen cudně schovává turbo za písmeno T na zádi (motory TSI nebo TFSI) a třeba Opel se dokonce nestydí vůbec - ten uvádí celé slovo Turbo, je-li daný vůz turbodmychadlem vybaven.

Jenže když jste Porsche a Turbo je u vás vrchol za násobky ceny základního modelu, tohle tak úplně udělat nemůžete, protože vrchol musí stát na špici aspoň na pohled osamoceně. BMW má trochu jiný problém - jeho auta byla dlouhá léta proslulá velkými atmosférickými motory a i když je většina lidí stejně nekupovala, 330i bylo „něco”. 320i Turbo by tak dobře nevypadalo, nehledě na to, že by automobilka měla problém rozlišovat stejné motory naladěné na různé výkony, což dnes dělá s větší oblibou než kdy dříve. A podobné důvody bychom našli i u jiných výrobců.

Automobilky byly zkrátka příliš rychle postaveny před hotovou věc a slovo „turbo” se rázem přestalo hodit do krámu - než jím riskovat, raději se rozhodly neztratit, alespoň z většiny. Za současné situace se pak můžeme jednou stát i svědky toho, jak se budou hrdě prodávat verze jako BMW 330i Atmospheric, NA (Naturally Aspirated) nebo s nadsázkou třeba i 330i RD (Real Displacement - skutečný objem). Právě z toho se totiž může stát něco výjimečného, co automobilky budou schopny prodat - turbo dnes dostanete od každého...


Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 1 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 01Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 2 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 02Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 3 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 03Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 4 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 04Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 5 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 05Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 6 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 06Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 7 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 07Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 8 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 08Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 9 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 09Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 10 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 10Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 11 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 11Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 12 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 12Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 13 - 2016 bmw 3 facelift oficialni 340i 12a
BMW místo 320i Turbo a 330i Turbo používá raději jména 330i a 340i. Je to lepší kompromis mezi tradicí a marketingovou uchopitelností

Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 14 - Porsche 911 facelift 2016 prvni oficialni sada 01Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 15 - Porsche 911 facelift 2016 prvni oficialni sada 02Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 16 - Porsche 911 facelift 2016 prvni oficialni sada 03Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 17 - Porsche 911 facelift 2016 prvni oficialni sada 04Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 18 - Porsche 911 facelift 2016 prvni oficialni sada 05Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 19 - Porsche 911 facelift 2016 prvni oficialni sada 06Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 20 - Porsche 911 facelift 2016 prvni oficialni sada 07Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 21 - Porsche 911 facelift 2016 prvni oficialni sada 08Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 22 - Porsche 911 facelift 2016 prvni oficialni sada 09Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 23 - Porsche 911 facelift 2016 prvni oficialni sada 10Turbo má pod kapotou skoro každý vůz, nápis „turbo” ale mizí. Proč? - 24 - Porsche 911 facelift 2016 prvni oficialni sada 11
911 Carrera S má turbodmychadla, ale nemá nápis Turbo, protože vrcholová 911 Turbo musí stát osamoceně

Inspirace: Autoblog

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.