Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
U továrny na elektromobily vypukl mohutný požár. Shořelo víc jak 50 aut, museli kolem nich postavit hradbu z kontejnerů
27.8.2024 | Petr Miler
Pro elektrická auta to není dobré období, během krátké doby tu máme už třetí masivní požár, jehož příčina zatím nebyla vysvětlena. Tentokrát se stal přímo u továrny na elektrická auta a je v podstatě štěstí, že zasáhl opodál stojící skupinu vozů, jinak mohly být následky ještě horší.
Požár jediného elektromobilu v podzemní garáži a 880 poničených aut, 1 600 domácností bez elektřiny. Požár jediného elektrického tahače u silnice a na 16 hodin zavřená dálnice, zákaz přibližování se kohokoli na méně než 800 metrů. A nyní jeden požár, který zničil - pokud správně počítáme - 57 elektrických aut. Nad elektromobily v tomto ohledu aktuálně nesvítí slunce, ale co se dalo s jejich postupným rozšiřováním čekat?
Můžeme si stokrát říci, že jejich požáry mohou být méně pravděpodobné, ale pokud mají takovéto následky, bude to stěží uklidňující konstatování. Zatím poslední zdokumentovaná velká událost tohoto typu se odehrála o víkendu ve městě Normal v Illinois, kde má velkou továrnu automobilka Rivian, která nic jiného než elektromobily nevyrábí. Pozoruhodné je na celé události už to, že i když je nepochybně významná, dva dny unikala pozornosti a v podstatě jen díky záběrům místních, diskuzi na Redditu a podobným zdrojům se jí začala věnovat média jako Motor Trend. Ten trefně uvádí, že takový požár ve městě Normal rozhodně není normální.
Z dostupných informací od Rivianu, z lokálních médií a ze zmíněných diskuzí víme, že událost se odehrála už v noci ze soboty na neděli a její příčina zatím není známá. Ze záběrů je patrné, že šlo o velký požár, který vypukl na parkovišti u továrny a vyžádal si nejen masivní zásah hasičů, ale také nestandardní opatření. Kolem shořelých aut (napočítali jsme jich 57) byl postaven val z přepravních kontejnerů pro případ, že by došlo k opětovnému vzplanutí už uhašených vozů.
Důležité je, že nikdo nebyl zraněn, téměř 60 aut je ale v pánu. A je v podstatě štěstí, že jde o tak omezený počet vozů, který stál na parkovišti stranou - zasáhnout oheň větší shluk aut, mohl být počet „obětí” snadno násobně vyšší. Historicky nejde o první takovou událost v továrně Rivianu, tato je ale zatím svými dopady tou nejhorší.
Na další informace čekáme zejména od hasičů z Normalu, kteří se k věci navzdory opakovaným dotazům dosud nevyjádřili a překvapivě ani iniciativně nevydali k této události žádnou zprávu, třebaže jen zřídka řeší požár takového rozsahu, který zničil majetek za snadno 100 milionů korun.
V mezičase se ale dozvídáme další z následků zmíněného jihokorejského požáru, po němž budou výrobci elektromobilů nuceni podstoupit certifikaci používaných baterií a veřejně přiznávat jejich původ, jak uvádí Korea JoongAng Daily. Jde zřejmě o snahu nepřímo postavit do horšího světla více problematické baterie čínského původu, které měly stát i za požárem onoho jediného Mercedesu EQE.
Podle odborníků oslovených Reuters jde ale spíš o další opatření pro opatření než skutečné řešení čehokoli. Neboť reálně čínského původu jsou dnes prakticky všechny baterie pro elektromobily, certifikaci dostanou znovu všechny a zákazník nemá šanci rozlišovat mezi spolehlivostí řady pro širší veřejnost neznámých firem, které je dodávají.
Bude to chtít odlišná opatření a hlavně rozum v hrsti, aby se zabránilo nejhorším následkům požárů těchto aut třeba skrze úplnou nemožnost je parkovat v uzavřených prostorách, kde je těžké se s jejich požáry efektivně prát a jejich následky mohou být opravdu hrozivé. Po takovém opatření si ale vzhledem k aktuálním náladám téměř nikdo netroufl a zřejmě ani netroufne sáhnout dřív, než se stane něco opravdu tragického.



U továrny Rivianu v Normalu hořelo. A následky nejsou pěkné ani normální, jak můžete vidět níže. Foto: Rivian
Zdroje: Motor Trend, Reddit, 25newsnow, Korea JoongAng Daily, Reuters
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají včera 10:14
Nejnovější články
Dědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
včeraBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva