Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Uber může zničit jediná právní bitva, dostal se v ní do slepé uličky
22.5.2019 | Petr Prokopec
Jedna z nejsledovanějších firem světa aut posledních let se dostala do velmi svízelné situace. Právní posouzení jedné a té samé věci ji současně jednoho zásadního problému zbavuje a do jiného ji vrhá.
Před několika málo dny Uber zamířil na burzu a leckoho šokoval. Hodnota firmy ihned po úpisu akcií dvojnásobně překonala Ford, tedy automobilku se stoletou minulostí, která vyrábí miliony aut ročně a která i přes mnohé obtíže stále generuje zisk. To je něco, s čím jsme si Uber nikdy nemohli spojit a je nejasné, jestli se to vůbec kdy stane.
Víra investorů v zářnou budoucnost firmy ale hned záhy dostala vážnou trhlinu. V extrémním případě se totiž může stát, že Uber zakrátko půjde ke dnu, stejně jako jemu podobné firmy, třeba AirBnB. Poslat je tam paradoxně může skutečnost, která měla firmě provozující jakousi sdílenou autodopravu pomoci. Ve prospěch Uberu se vyslovil právník americké Národní rady odborů - a s ním následně i celá rada -, dle které nejsou řidiči Uberu zaměstnanci, nýbrž nezávislými dodavateli služeb.
Tato slova sama o sobě nejsou právně závazná, jsou ale zásadním argumentem ve sporech Uberu s úřady i některými řidiči. Pokud Národní rada odborů, která stojí na straně zaměstnanců, vysloví právní názor, že s řidiči Uberu není možné zacházet jako se zaměstnanci, protože si mj. sami určují, kdy, pro koho či zda vůbec budou jezdit, stěží si lze představit soud, který bude vnímat věc opačně. Detailní právní rozbor rady tak Uberu na jednu stranu velmi pomůže ve sporech, zda jej lze vnímat jako taxislužbu či zda by měl za řidiče platit rozličná zákonná pojištění nebo jim povolit sdružování se v odborech. Na tu druhou jej ale může zcela zničit.
Firma tedy může dále vystupovat tak, jakože sama nenabízí přepravní služby koncovým zákazníkům. Provozuje platformu, k níž mají přístup jak lidé požadující odvoz, tak i ti, kteří jej nabízí. Obě strany jsou pro Uber technicky vzato zákazníci, kteří pak platí za zprostředkování, a to 25 procent z utracené sumy. Až potud je po legální stránce vše v pořádku. Nicméně problém tkví ve skutečnosti, že Uber nestanovuje pouze výši poplatku, ale také výši částky, za kterou se samotná přeprava uskuteční.
Aby firma mohla diktovat všem řidičům, za jakou taxu mají jezdit, muselo by se dle amerického práva jednat o její zaměstnance. Jak jsme si ovšem vysvětlili, těmi šoféři nejsou a firma si ani nepřeje, aby jimi byli, neboť v takové pozici by zřejmě rychle skončila. Když ale samostatným subjektům mluví do toho, za kolik mají nabízet své služby, porušuje tím antimonopolní zákony, a to je též likvidační záležitost.
Nadějí Uberu je snad jen to, že žalobu by v tomto případě musela podat Federální obchodní komise, a to nelze úplně očekávat. Komise loni v létě jmenovala novou zástupkyni šéfa Správy konkurenčního chování firem, jíž se stala Gail F. Levine. Ta vystudovala práva na Harvardu a má za sebou opravdu slušnou praxi, mimo jiné i v právním oddělení ministerstva spravedlnosti. Pozornost však budí její poslední působiště, kterým byl právě Uber, kde pracovala na postu šéfa divize zaměřené na americké konkurenční právo.
Suma sumárum, komise má nyní možná tu vůbec nejlepší příležitost, jak poslat Uber před soud. Závěry Národní rady odborů jasně říkají, že firma nemá zaměstnance, ale smluvní partnery. Kvůli tomu ovšem nesmí jakkoliv hovořit do jejich podnikání, přesně to ale dělá. Flagrantně tak porušuje Shermanům antimonopolní zákon. Nicméně komise se k žádné aktivitě nemá, možná i proto, že v jejím vedení je již přes půlrok bývalá vysoce postavená manažerka Uberu.
Tento stav pochopitelně nemusí trvat věčně, a tak jsme zvědavi, jak se celá situace vyvrbí. Jisté však je, že pokud by Uber skutečně nakonec k soudu zamířil a byl navíc shledán vinným, pak spolu s ním půjdou ke dnu právě i firmy jako AirBnB, jež pracují s podobným obchodním modelem. A to by se teprve začaly dít věci...



Uber je firmou, která nenabízí své služby koncovým zákazníkům. Z toho důvodu nemá zaměstnance, ale smluvní přepravce, kteří tak mají mnohem méně práv. Problémem pro společnost však je, že za takové situace nemůže stanovovat ceny za přepravu, přesně to ale dělá, čímž porušuje tvrdé americké antimonopolní zákony
Zdroje: Jalopnik, Uber, Reuters
Bleskovky
Levnější verze nových Mercedesů dají ostatním lidem na palubě jasně najevo, jak moc jste na nich šetřili
9.9.2025Mercedes začal odhalovat novou třídu C, devastace jednoho modelu za den mu zjevně nestačí
8.9.2025Řidič elektromobilu dostal pokutu za příliš hlučný výfuk, i to je v roce 2025 možné. Policista o tom odmítal diskutovat
7.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Jaká je nejlevnější ojetá moderní škodovka? Vtip je, že už vlastně ani není levná, často stojí víc než ještě nedávno nová
před 9 hodinami„Designové návrhy od AI jsou z 99 % na ho...,” prohlásil šéfdesignér Mercedesu. Copak asi říká na ty svoje?
před 10 hodinamiAudi zařízne svůj legendární pětiválec, potvrdil šéf, je to jeho další z řady jeho mizerných rozhodnutí
včeraNový sexy Číňan pro Evropu přichází přesně s tím, na co se místní automobilky v podstatě vybodly
včeraBMW v Mnichově překvapivě ukázalo i druhý vůz z nové revoluční éry, od toho prvního se moc neliší
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.10. 18:19 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.10. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 09.09. 14:47 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 09.08. 20:47 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.08. 18:59 - řidičBOB
- Onboard videa 09.08. 16:14 - řidičBOB
- Americké vozy a vše kolem nich 09.08. 14:55 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.08. 14:35 - pavproch