Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už tak zkoušení Britové řeší další problém, kvůli vládnímu nesmyslu je nemusí pustit za hranice
3.10.2021 | Petr Prokopec
Když Británie v lednu opouštěla EU, politici každého ubezpečovali, že na problémy nedojde. Jenže poté se rozhodli nejen spasit světové klima, ale třeba i „vyřešit“ dávnou „křivdu“.
V roce 1801 se Irské království spojilo s Královstvím Velké Británie, pod které již spadalo Skotsko, načež vzniklo Spojené království Velké Británie a Irska. V roce 1922 bylo rozhodnuto o osamostatnění Irska, jeho severní část ale zůstala připojena k Velké Británii. Formálně došlo k rozdělení Irska v roce 1927, kdy vzniklo Spojené království Velké Británie a Severního Irska. Jinými slovy ta Velká Británie (či pro někoho velmi nepřesně Anglie, která je jen jednou z částí celého království), jak ji máme zafixovanou nyní.
Označení Spojené království, byť se používá, není zase tak rozšířené jako Velká Británie, které je bez zmínky o Severním Irsku neúplné. Většina lidí ji ale jistě vypouští nikoli z neúcty, nýbrž zkrátka proto, že takový název je příliš dlouhý. Jako mezinárodní poznávací značka země pak bylo používáno označení GB, které značí Velkou Británii, do níž nepatří Severní Irsko.
Dekády to bylo všem ukradené - i když někomu řeknete Anglie, obvykle si představí celé Spojené království, stejně jako když řeknete Velká Británie nebo jen Británie. Dnešní doba je ale politicky hyperkorektní a snaží se pamatovat na práva všech, i kdyby mělo jít o naprosté nesmysly. Britové se tak nyní kvůli tomu musí v době, kdy beztak řeší jeden problém za druhým (většina čerpacích stanic vyschla, průmysl trpí...) potýkat s něčím, čeho mohli být velmi snadno ušetřeni.
Problémem je právě ona zkratka GB na registračních značkách, a to při cestách do zahraničí. Od 28. září letošního roku totiž není platná, protože není přesná, místo toho motoristé musí užívat nové označení UK odkazující na Spojené království. Britská vláda totiž požádala Organizaci spojených národů o změnu své mezinárodní identifikace. Paradoxně tak přitom učinila až po ukončení Brexitu, kdy všem občanům tvrdila, že se značkou nesoucí písmena GB budou moci i nadále jezdit po evropských silnicích.
Daný krok jen ukazuje, jakými nesmysly se politici zabývají. Jak jsme totiž zmínili v úvodu, Severní Irsko je součástí Spojeného království již více než dvě staletí, pokud budeme brát jako rozhodný moment rok 1801, nebo 94 let, pokud bychom formálně trvali na roku 1927 coby chvíli vzniku „Británie” v její současné podobě. A jakkoliv mezi oběma ostrovy nepanují vyloženě vřelé vztahy, nevíme o jediném případu, kdy by se někdo cítil být dehonestován tím, že na registrační značce mu chybí odkaz na jeho konkrétní domovinu. Ostatně, v takovém případě není nic snazšího, než polepit karoserii dalšími samolepkami hlásajícími třeba: „Jsem ze Severního Irska!”
Britové si ale nyní musí opatřit svá auta znaky UK, pokud chtějí vyrazit za hranice se správně označeným vozem. Označení GB není platné, není možné jej použít a pokud jej někdo na autě má, riskuje nejen pokutu, ale i nemožnost pokračovat v jízdě v cizí zemi. Nemáme zprávy o tom, že by v posledních dnech došlo kvůli již neplatnému označení země k nějakým incidentům na hranicích či třeba na francouzských silnicích. Na druhé straně je ale třeba dodat, že u policistů a celníků člověk nikdy neví, na jak horlivý orgán narazí - někteří bazírují na jiných nesmyslech už dnes, tak proč by na označení UK nemohli bazírovat zítra...






Britové musí řešit další svérázné nesnáze plynoucí z Brexitu. Nově již nemohou zemi opustit s registrační značkou zahrnující identifikační kód GB, jak je patrné třeba na vyobrazené Škodě Octavia. Místo toho se vyžaduje nové označení UK. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před hodinou
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 2 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 4 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
