Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už navěky nejlepší Saab všech dob se dá koupit v překrásném stavu. Králem silnic můžete být za cenu tuctové Octavie
1.9.2023 | Petr Miler
Saab je mrtvý, tento vůz ale může klidně od zítřka žít ve vaší garáži. Pokud byste takový chtěli a přitom nemáte na vysloveně muzejní kusy za miliony, tento k nim navzdory vyššímu nájezdu nemá daleko za velmi přijatelnou cenu.
Není zase tak těžké podlehnout kouzlu švédských aut, jsou prostě svá. Tedy spíše taková byla, dnes už mezi novými vozy nemáte moc po čem sáhnout - Saab je po smrti, Volvo v čínských rukou míří ke sterilizaci a jeho odnože typu Polestar jsou sterilní od samého počátku. Nezbývá tedy, než se poohlédnout po něčem starším. A má-li to být vysloveně kultovní až ikonické, nemůže to být nic jiného než na Saab 900 turbo.
Model, jehož modernější inkarnace si říkaly 9-3 Aero, je ztělesněním ducha Saabu. A nejen pro nás je nejlepším autem značky, které kdy vzniklo - technicky i designově. Neváhali bychom jej označit ani za absolutní švédský automobilový vrchol, který stěží bude kdy překonán. Dlouhý přední převis a „hokejka” dolní linky oken na bocích mu dávají nezaměnitelný vzhled, jeho technika pak nezaměnitelný projev. Jenže je to už dekády staré auto, které v pěkném stavu není vůbec lehké pořídit. A když už se nějaké opravdu hezké objeví, bývá to od počátku skoro jen garážovaný stroj za miliony. Kdo z obyčejných fandů je na takové auto má?
Dnes před sebou ale máme opravdu pěkný kousek, který se vymyká obvykle dostupným vozům. A přesto nestojí majlant. Je to 900 turbo z roku 1993, tedy vůz už z posledních let výroby s podle nás atraktivnějším, poněkud uhlazenějším designem. Výbava je na svou dobu bohatá, jsou tu kromě elektrických bočních oken i elektrická zrcátka, kožené sportovní sedačky nebo ABS. Použitá 16" kola jsou pochopitelně také původní, však turbo na jiných discích by vypadalo snad až nepatřičně. Ono je originální prakticky vše, třeba včetně budíků v interiéru, ke kterým tradičně patří i plnicí tlak turbodmychadla.
Tenhle Saab má na rozdíl od mnoha jiných jasně zdokumentovanou historii. Byl jako nový prodán v Německu, později třikrát změnil majitele a přestěhoval se do Nizozemska, kde je dodnes. Tam je v rukou stále stejného vlastníka a není nemístné věřit tomu, že se o něj všichni (ne)zmínění dobře starali, vypadá opravdu mimořádně zachovale. Pokud si ho dnes koupíte, vůz převezmete s 231 tisíci km na tachometru, po technické stránce na tom ale bude líp, než se zdá - motor totiž ve 181 tisících km prošel generálkou a podle prodávajícího šlape jako hodinky.
Ani tak toho za sebou pochopitelně nemá málo, bavíme se ale o 30 let starém zboží. V minulých letech byl ale opakovaně občerstven nejen technicky, proto působí tak svěže. Prodávající říká, že auto je bez koroze a lak prakticky bez vady. U posledního majitele vůz jezdil prý jen za hezkého počasí a o víkendech (za posledních 10 let najel jen 50 tisíc km), mimo „aktivní čas” pak byl vždy skladován v garáži. Cena 28 500 euro, tedy asi 687 tisíc korun, je na dnešní ceny čehokoli staršího a obecně respektovaného nevelká, i když na poměry 900 turbo je pořád jednou z těch nejvyšších.
Není to tedy málo korunek, jde ale peníze, na které dohlédne ještě kde kdo z nás. Však za tuto sumu stále nekoupíte ani novou Octavii v jakkoli lepší specifikaci, na nic lepšího než základní kombík či liftback s pár příplatky nedosáhnete. Zde máme před sebou slavné auto v mimořádně dobrém stavu, které bude sloužit možná ještě dekády a na silnici s ním budete vypadat jako králové, ne jako jedni z davu. A stěží kdy ztratí na hodnotě, pokud s ním tedy neujedete dalších 231 tisíc km.













Takhle pěkná 900 turbo se v prodeji nevídá, přitom i po sběratelské mánii posledních let stojí ještě přijatelné peníze. Foto: Oosterbaan - Saab, publikováno se souhlasem
Zdroj: Saab 900 Turbo 16 S - GT - 1993 - Zwart@Marktplaats
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval včera 16:32
- Na čele je po pátku v Assenu Filip Salač včera 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? 26.6.2025
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda 26.6.2025
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
před 8 hodinamiNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
před 9 hodinamiAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
před 10 hodinamiTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včera
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom