Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už v roce 2035 v autech vůbec nebudou volant či pedály, říká studie IEEE
17.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Podle dvou set odborníků ze symposia IEEE za dvacet let z aut zmizí veškeré ovládací. My to však vidíme jako přinejmenším dosti nepravděpodobné.
Chvíle, kdy se z aut stanou pouhé dopravní prostředky v tom smyslu, že do nich nastoupíte a necháte se odvézt, se pomalu blíží, ať se nám to líbí, nebo ne. Odhady, kdy se tak stane, se značně různí - Google se svým vozítkem připomínajícím koalu, které nemá volant ani pedály, odhaduje jeho uvedení do provozu v roce 2020. To se nám nezdá pravděpodobné - jednak senzorům dělá problémy i obyčejný déšť, jednak lidi těmto autům nevěří a jednak zákony neumožňují jízdu po silnici v autě, které člověk nemá možnost ovládat.
Nyní přichází studie, která hovoří o dokonce o tom, že o dalších 15 let později z aut zcela zmizí volant a pedály. Pochází z Institutu elektrických a elektronických inženýrů (IEEE) a vznikla anketou na symposiu tohoto sdružení. Dvě stovky dotazovaných byli odborníci na oblast automobilismu z akademické půdy, výzkumu i úřadů.
Výsledky jsou zajímavé, i když podle našeho názoru trochu optimistické (nebo pesimistické - záleží, jak se na to díváte): do roku 2030 mají z automobilů zmizet zpětná zrcátka, klaksony nebo parkovací brzdy. Za dalších pět let by měly zmizet i zmíněné volanty a pedály, protože už prostě nebudou potřeba. V té době také již mají nejméně tři čtvrtiny amerických států zákony umožnit provoz automobilů, které nelze ovládat člověkem.
Odstranění zpětných zrcátek nám přijde jako dost zvláštní krok. Tisková zpráva neuvádí, zda mají být nahrazena kamerami nebo senzory, jedno z toho to však jistě bude. Stejně tak vidíme jako nevhodné vymontování klaksonu - tomu se také říká houkačka a k čemu slouží, jistě každý řidič ví. A některé národy by si silniční provoz bez klaksonu představit téměř jistě neuměly.
Stejně tak se nám nezdá rozumné a ani bezpečné odstranit ruční brzdu. Říká se jí také nouzová, což implikuje možnost použití v nouzi, tedy potřebujeme-li zastavit a provozní brzdy, tedy ty, které se ovládají pedálem, selžou. Pravda, postupné nahrazování pákové ruční brzdy elektronickou parkovací brzdou tuto „záchrannou síť” ruší. A zajistit auto při zaparkování bude nutno pořád.
Po stránce autopilotů uvedla více než polovina dotázaných, že nejdůležitější jsou senzory. „Auto bez řidiče potřebuje stálý proud informací o cestě a okolí, aby mohlo vykalkulovat rozhodnutí. Senzory patří k nejdůležitějším a nejdůvěryhodnějším technologiím s tímto cílem,” uvedl Christoph Stiller, člen IEEE a profesor na Institutu technologie v německém Karlsruhe. „Senzory jsou malé, neruší a nabízejí spolehlivá data. Také je tato technologie poměrně levná,” dodal.
Kromě čidel jsou podle respondentů podstatné také detailní lidarové mapy. Celý svět mají pokrývat odhadem za 15 let. Ani tomu se nám nechce příliš věřit; zapadlé silničky ve vnitrozemí Číny, Ruska nebo Jižní Ameriky kolikrát nejsou ani na papírových mapách, natož aby je někdo chtěl mapovat pro použití v autonomních vozech. A to vůbec nehovoříme o jízdách zcela mimo silnice, které (také) stály za vznikem crossoverů a SUV, jedněch z celosvětově nejpopulárnějších kategorií automobilů.
Z těchto zpráv je však zřejmé, že se autopiloty ani za dvacet let nezvládnou pohybovat ve zcela neznámém prostředí, tedy jen pomocí senzorů. Proto si myslíme, že úplné vymizení volantu a pedálů, či souhrnně odebrání možnosti a svobody jízdy autem, je přinejmenším velmi nepravděpodobné. Ale kdyby se to náhodou stalo, my jsme nebyli těmi, kdo vás před tím nevaroval...


Někteří vidí budoucnost automobilů podobně jako Google, tedy bez volantu a pedálů...
... nám však přijde pravděpodobnější budoucnost se zachováním možnosti auto ovládat
Zdroj: Autoblog Green
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
před 8 hodinamiNové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
dnesNovému „Bugatti pro chudé” vysekl poklonu slavný moderátor. Prý je tak dobré, že na něj může být hrdý každý Američan
3.6.2025
Nejnovější články
Jeden z největších držáků mezi moderními auty umí překvapit i problematickými kusy. Ty ale nakonec jen podtrhují jeho výjimečnost
před 4 hodinamiŠéf čínského gigantu říká, že tamní „elektrická revoluce” je nafouknutá bublina. Automobilky bez marží žijí na hranici krachu jen díky státu
před 6 hodinamiZájem Američanů o elektrická auta spadl nejníž za mnoho let, prodeje elektrických Fordů a Kií klesly až o 98 procent
před 7 hodinamiŠéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
před 8 hodinamiVyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.05. 20:23 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 06.05. 13:30 - pavproch
- Politický koutek 06.05. 12:42 - jerry
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.05. 12:19 - delphin
- Rychlodotazy 06.05. 08:55 - jerry
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.04. 15:32 - pavproch
- BMW Divize 06.04. 10:30 - pavproch
- Hybridní pohon Dacia - přímovstřik spolehlivost 06.04. 08:37 - Prong1994