Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V Německu chtěli prodávat nové čisté palivo pro diesely, zakázali ho ještě dřív, než otevřela první stanice
29.4.2023 | Petr Prokopec
Zní to jako nějaká konspirace, ale je to pravda do poslední čárky. Nové palivo dokáže redukovat emise CO2 skrze existující naftová auta a zákazníci neměli problém si za něj připlatit pár korun na litru. Politici - navíc zelení - ale absurdně dělají vše pro to, aby to nebylo legálně možné.
Neuplyne pomalu den, abych v médiích nenarazil na článek poukazující na změny klimatu. Ty jsou nepochybné, nelze je ale vnímat s klapkami na očích. Naše planeta se v tomto ohledu mění po celou svou existenci a třeba před 50 miliony let, kdy začalo dlouhodobé ochlazování, byla průměrná teplota na Zemi jen 14 stupňů Celsia. Hladina moří byla tehdy o 70 milimetrů výš než dnes a v ovzduší se nacházelo takřka čtyřnásobné množství CO2.
Následně došlo k množství geologických procesů, které oxid uhličitý z atmosféry odčerpávaly. Před zhruba 1,2 miliony let se taj ochlazování zastavilo a nastal pravý opak, tedy oteplování. Člověk na tom tehdy neměl žádnou zásluhu a je docela naivní si myslet, že hybnou silou změn se stal kdykoli později. Pochopitelně není možné nic tvrdit s absolutní jistotou, a tak není od věci se snažit ty či ony následky lidské činnosti minimalizovat. Pokud ale naše snahy mají mít nějaký efekt, je třeba k nim přistupovat rozumně, nikoli dogmaticky.
Že se to první neděje ani náhodou, se aktuálně prokázalo v Německu. Tedy v zemi, která svou budoucnost vidí v elektrickém pohonu. Naprostá většina lidí ho sice odmítá, to ale politiky nezajímá. Stejně tak nehodlají věci měnit k lepšímu okamžitě, tedy s pomocí rozsáhlého vozového parku, který již existuje, místo toho hledí k dekády vzdálené budoucnosti a přechod na úplně jiný druh poohnu. S jakou motivací?
Pochybnosti o jejich motivech ostatně vyvolává pozoruhodná situace, která u našich západních sousedů aktuálně nastala. Nedávno totiž mělo dojít nedaleko Frankfurtu k otevření první čerpací stanice, která by nabízela nové čisté palivo pro dieselové motory zvané HVO 100. To není vyráběno z ropy, ale z odpadního materiálu, jako je třeba použitý potravinářský olej, a přináší stoprocentní redukci emisí CO2. Němci by se tímto krokem zařadili po bok dalších evropských zemí, kde je takové palivo již dávno nabízeno. Třeba ve Švédsku má syntetický diesel již 35procentní podíl na prodejích.
Je dražší než konvenční nafta, v Německu mělo stát o 15 eurocentů (tedy asi 3,50 Kč) na litru víc, přesto o něj lidé měli zájem. Regionální rada v Darmstadtu, která je ovládána Stranou zelených, nicméně zakázala veřejný prodej HVO 100 ještě před tím, než mohla otevřít první stanice. To je vskutku překvapivé, ostatně Zelení by měli být právě pro ekologické palivo. Zvláště, když měl být jeho prodej schválen spolkovou vládou. Christop Ploss, politik zastupující křesťanské demokraty, proto v parlamentu vyrukoval s dotazem, o co tu komu jde. A dozvěděl se, že vláda schválila záměr takové palivo schválit, na samotné schválení prý dosud ještě nedošlo.
Německé vládě přitom stačí přidělení příslušného regulačního standardu a je hotovo. Něco takového zabere chvíli a Němci mohou začít pomáhat klimatu okamžitě. Při výrobě HVO 100 je totiž využívána jen větrná či solární energie. Když si pak navíc uvědomíme, že během ní dochází k přeměně odpadu na palivo, máme tu hned několik tref do černého na jednu ránu. Proč se tedy Němci tomuto kroku brání, je vskutku s podivem.
Christian Nikolai ze společnosti FuelMotion uvádí, že pokud vláda v čele s ministryní pro životní prostředí Steffi Lemke bude i nadále zdržovat schválení HVO 100, bude třeba celou záležitost poslat před soud. V té chvíli by se ovšem nejen celé Německo, ale rovnou celá Evropa začala dotazovat, oč tu vlastně jde. A odpověď z ranku logických a racionálních nečekejte, žádná se nenabízí.


Proč tankovat ekologické palivo a chránit tak životní prostředí již nyní, když za dvanáct let má dojít k nucenému zákazu prodeje nových spalovacích aut a jejich nahrazení ne zrovna čistými elektromobily, že? Ilustrační foto: ADAC Presse
Zdroj: Focus
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nejčtenější články
Nejprodávanější Dacia se jako ojetá podle detailních dat TÜV vyplatí jen někdy, i tady je nad koupí třeba přemýšlet
24.5.2025Rychlý test Porsche Macan Electric: Zrušit, zahodit a začít znovu
25.5.2025Nissan je na tom tak zle, že zvažuje i prodej vlastního ústředí, aby pokryl stamiliardové ztráty a náklady spojené s restrukturalizací
25.5.2025Zakladatelé Alpiny prodali Alpinu, aby si založili novou Alpinu nesoucí jejich jméno. Jejich první novinka je zvláštní
25.5.2025Lotus místo konce spalovacích aut přijde s novým osmiválcovým sporťákem, tomu se říká obrat
25.5.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 06.23. 22:37 - rhinos
- Rychlodotazy 06.23. 21:48 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 06.23. 21:43 - Stepan
- Pneu koutek 06.23. 21:38 - Stepan
- Cyklistické vlákno 06.23. 17:08 - HondaMan
- Autopojištění - kalkulace 06.23. 15:01 - Vojta1988
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.23. 12:41 - M.Z.
- Vačka palivového čerpadla 06.23. 10:31 - xodis