Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V pekle začalo sněžit? Šéf policejní unie přiznal, že měření rychlosti je k ničemu
22.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Pravidelně kritizujeme paušální limity rychlosti a jejich tvrdé vymáhání jako cestu k bezpečnějším silnicím. Zastání teď přišlo z překvapivých míst.
Měření rychlosti je častá náplň práce policistů posvěcená z nejvyšších pozic vedení bezpečnostního sboru. Samotná existence paušálních rychlostní limitů a podpora sledování rychlosti řidičů začíná u politických představitelů a pavouk bedlivého dohledu nad naší jízdou prochází šéfy policie až k plnění rozkazů řadovými policisty, kteří musí nasbírat čárky i kdyby na silnici zůstali jen cyklisté. Nechceme říkat, že jsou z toho nešťastní, většina z nich se se svou prací musí dlouhodobě ztotožňovat.
I v Česku probíhá dlouhodobé přesvědčování veřejnosti, že největší hrozba pro naši bezpečnost na silnicích je rychlá jízda. Opravdu podstatné porušování pravidel silničního provozu je v pozadí. Rychlost se snadno změří mnoha dostupnými prostředky, nebývá problém vystavit důkazy a pokutovat řidiče. Ostatní nešvary vyžadují náročné sledování a složité usvědčování, je to prostě víc práce. A také z toho nejsou zajímavé titulky novin. Více očí zaujme nadpis, že někdo byl změřen radarem při 200 km/h, než že někdo celou dálnici projel za jasného dne levým pruhem s puštěnou zadní mlhovkou.
Historie už mnohokrát ukázala, že samotné zavádění paušálních rychlostních limitů nemá absolutně vliv na bezpečnost provozu, stejně jako zvyšování postihů za jejich porušování. Naopak, přísné měření rychlosti nehody jen způsobuje. Dlouhodobě na tuto problematiku poukazujeme a nemáme v úmyslu s tím přestat, teď jsme se ale dočkali zastání ze vskutku nečekaných míst. Samotný institut zejména skrytého měření rychlosti jako cestu k vyšší bezpečnosti provozu zkritizoval šéf Policejní unie v australském Queenslandu.
Ten veřejně uznal, že skryté měření a tajné kamery nesnižují počet nehod. Nejsou nic víc, než jen plánovaný zdroj přijmu pro státní správu, upozorňuje Ian Leavers. „Slouží jen ke zvýšení rozpočtových příjmů, prostě a jednoduše, všichni to víme,“ řekl Leavers a dodal: „V jakékoli jiné organizaci, když něco zkusíte a nefunguje to, zkusíte něco jiného. V případě rychlostních kamer, i když víme, že nefungují, místo vyzkoušení něčeho jiného vedení policie začne prostě více měřit. To nedává smysl.”
Chce svým názorem změnit situaci na severovýchodě Austrálie. Nechal se slyšet, že by se měl změnit postup zvyšování bezpečnosti na cestách. Jasno má v názoru na radary: „Všechny formy mobilních, skrytých a neoznačených rychlostních kamer, včetně měřících přívěsů nezpůsobí nic, co by ovlivnilo počet úmrtí na silnicích.“ Podle Leaverse je veřejnost v případě této otázky už značně cynická a má a veškeré právo obviňovat vládu z ryzí honby za vyššími příjmy.
Není od věci dodat, že vládnoucí labouristická strana v plánu zvýšit své příjmy z měření rychlosti o 50 % do roku 2021 na odhadovaných 190 milionů dolarů (cca 3,2 milardy Kč). Má to přímo zakotveno v rozpočtovém plánu, prostě se s tím počítá. Nikdo tak snad ani nedoufá, že lidé začnou jezdit pomaleji a na silnicích bude bezpečněji - počítá se s tím, že si připlatí za zachování statu quo.
Ian Leavers z policejní unie dodává, že stíhání řidičů nevede jen k účelovému plnění pokladnice, ale zároveň kazí reputaci policie. „Taková zařízení slouží pouze k poškození reputace policie. Jen viditelná přítomnost policie a označená policejní auta jsou způsob, jak vyřešit úmrtnost na silnicích. Výkon policejní služby bylo vždy partnerstvím mezi námi a veřejností a bude tím úspěšnější, čím se dokonalejší bude naše spolupráce. Policisté jsou kritizováni a obviňováni lidmi, že jen vybírají pokuty s pomocí skrytých radarů.“
Stacionární radary jsou podle policisty naprostou ránou vedle už kvůli časovému rozestupu mezi spácháním přestupku a uložením trestu za něj. „Dostat lístek poštou až měsíc po překročení rychlosti, když si stěží pamatujete, kde a kdy jste byli v té době, nemá žádný účinek. Potřebujeme okamžité ukončení používání těchto záludných zařízení a zvýšit viditelné vykonávání služby, abychom zpět získali důvěru veřejnosti.“ Na závěr dodal, že tragické nehody zaviňuje sorta řidičů, na které překročení rychlosti a obálka ve schránce nemá žádný vliv. Jen viditelné hlídky by mohly situaci změnit.
Není co dodat, vše bylo řečeno a ne poprvé. Skoro bychom chtěli dodat, že policie si musí uvědomit, že cesta k bezpečnějším silnicím tkví v náročném „vyzobávání” opravdu nebezpečných elementů z provozu, nikoli v masovém pokutování lidí, kteří jedou Mrázovkou 85 km/h. Ale jak vidno, policisté to ví, alespoň někteří z nich. Snad i tento hlas poslouží k posunu debaty o přístupu k měření rychlosti tím správným směrem...

Policejní unie Queensland v čele s Ianem Leaversem hlasitě vystoupila proti měření rychlosti...
...lepší řešení je prý viditelná přítomnost policie v ulicích a ne jen tajně měřit rychlá auta
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Do Formule 1 se po mnoha letech vrátila žena, proslula hlavně jako kaskadérka z bondovek
před 6 hodinamiZáběry z pohledu řidiče ukazují, jak mu přes střechu přejelo auto jedoucí v protisměru. Bylo to jinak, než se zprvu zdálo
včeraŘidič za bílého dne ujel policii v centru New Yorku a sám si to natočil, něco takového jsme v životě neviděli
včera
Nejnovější články
Téměř vyhynulé auto z dob levných lidových sporťáků se dá koupit nejeté, i po 1. majiteli nestojí skoro nic
před hodinouNejžádanější Bentley končí s motorem W12, i když zájem o něj byl do poslední chvíle obrovský
před 3 hodinamiTesle hoří bateriové úložiště za skoro miliardu korun. Hasiči dostali instrukce, ať ho radši ani nezkouší hasit
před 4 hodinamiDo Formule 1 se po mnoha letech vrátila žena, proslula hlavně jako kaskadérka z bondovek
před 6 hodinamiVW zastaví výrobu svých klíčových elektromobilů. Ví, že je skoro nikdo nechce a chtít ani nebude
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 09.28. 12:58 - pavproch
- Cyklistické vlákno 09.28. 12:51 - pavproch
- Land Cruiser vs Outback 09.28. 09:27 - Jaggie
- Elektromobily a vse kolem nich 09.27. 09:46 - řidičBOB
- berlingo rifter proace city combo 09.27. 01:07 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.26. 23:07 - M.Z.
- Dotaz: číštění ulic a zákaz zastavení. 09.26. 17:57 - Truck Daškam
- Audi A8 (H4) 2013 3.0 tdi - držák "uchycení" blatníka 09.26. 10:07 - spooon