Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
V Rusku se zjevil vzácný propadák koupený Muammarem Kaddáfím, jeho výrobce po produkci 8 aut zkrachoval
11.6.2022 | Petr Miler
Tohle auto nevidíme poprvé, po jeho někdejším prodeji v Evropě se po něm ale slehla zem. Teď už je jasné, kde výjimečný stroj s opravdu výjimečnou historií skončil. Stojí v Rusku. A je tam znovu k mání, možná i kvůli konfliktu na Ukrajině.
Maybach 57S Coupe jsme už nejednou překřtili na největší průšvih moderních luxusních aut. A bohužel právem, neboť ač takový vůz vypadá zvlášť dnešní optikou jako neodolatelné lákadlo pro ty nejbohatší, svého času totálně propadlo.
Potíže s odbytem měl ostatně už Maybach jako takový. Verze kupé pak nevznikla přímo u něj, postavila jej firma Xenatec. Stalo se tak na základě návrhu Fredrik Burchhardta, získala navíc licenci přímo od Daimleru. Proto si také vůz neříká Xenatec Coupe či jakkoli podobně, ale může si legálně říkat Maybach a používat slavné německé logo. Když k tomu přičteme, že designový návrh se alespoň podle nás povedl, zpracování vozu včetně specifických detailů kupé bylo prvotřídní a šlo o kupé neobvykle hýčkající hlavně cestující vzadu, úspěch se měl dostavit. Ale nedostavil se.
Auto za 800 tisíc euro v základním provedení nechtěl skoro nikdo a vyrobeno bylo pouhých osm vozů. Uvážíme-li, že minimálně dva byly prezentační, pak se na mysl vkrádá otázka, zda o něj stál vůbec někdo. Spekulovalo se o tom, zda všechny kusy nebyly vyrobeny jen proto, aby později zkrachovalá firma vytvářela nějakou činnost. Minimálně jeden zákazník se ale našel a nebyl to jen tak někdo.
Exemplář s pořadovým číslem 004 si v roce 2010 objednal Vůdce Velké revoluce z 1. září a Libyjské arabské lidové socialistické džamáhíríje (to není žert, ale oficiální titul), Muammar Kaddáfí. Rozporuplná osoba mezinárodní politické scény byla známa svou slabostí pro výjimečná auta, Maybach 57S Coupe by tedy do jeho kolekce jistě dobře zapadl. Na rozdíl od většiny jiných kupátek tohoto označení, která jsou typicky černá či bílá, sáhl Kaddáfí po béžovo-světle hnědé barevné kombinaci vně i uvnitř, která docela seděla k jeho stylu oblékání. A nešetřil ani na výbavě, která čítá vše představitelné zejména pro cestující vzadu.
Jak už ale asi tušíte, s Kaddáfího koupí to dopadlo podobně jako s Xenatecem. V průběhu roku 2010 začal mít libyjský plukovník trochu jiné problémy než volbu laku pro nový vůz, v roce 2011 byl sesazen a nakonec i zabit. Se svým Maybachem si tak nikdy nesjel. A evidentně to za něj pořádně neudělal ani nikdo jiný - po 11 letech má na tachometru jen 2 300 km a jde tak zřejmě o vůbec nejzachovalejší exemplář tohoto vozu na světě. Cena ovšem odpovídá, prodávající dnes žádá 120 000 000 rublů, tedy asi 49 milionů Kč. To je skutečně tučná suma i za tak výjimečný vůz s natolik neobvyklou historií.
Jak jste už z ceny jistě pochopili, auto se objevilo v prodeji v Rusku, což je další pozoruhodný aspekt. Naposledy jej pamatujeme z nabídky nizozemského obchodníka Douweho Leitnera, se kterým jsme v kontaktu už mnoho let a od nějž pochází fotky níže - ruský nabízející nám zatím své (jinak nepochybně autentické a v Rusku pořízené) fotografie vozu neposkytl. Douwe jej prodal za 25 milionů Kč, s diskrétností sobě vlastní ale pochopitelně odmítá říci více. Zda jej prodal přímo do Ruska, nevíme, na každý pár právě tam auto skončilo. A teď je k mání skoro dvakrát dráž. Že by někomu z místních boháčů docházely peníze ve spojitosti s konfliktem na Ukrajině? Možné to je, na prodej auta z Ruska není zrovna nejlepší doba, pokud by dotyčný chtěl „jen” vydělat.
































Tento Maybach Cruiserio alias 57S Coupe si ještě před svou smrtí koupil Muammar Kaddáfí. Nikdy s ním nejel, dnes je na prodej s 2 300 ujetými km za skoro 50 milionů Kč v Rusku. Tyto fotografie zachycují přímo nabízený vůz, aktuální ale nejsou, takto vypadal při svém někdejším prodeji v Nizozemsku. Foto: Autoleitner, publikováno se souhlasem
Zdroj: Avto.ru
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
dnes (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 7 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 8 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 10 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 11 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva