Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vážně není 1. duben. FIA zavádí povinné odlétávání jisker od monopostů Formule 1
21.6.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zdá se vám dnešní F1 jako prázdná show, z níž sportovní duch dávno vyprchal? Bohužel bude jen hůř.
Psali jsme o tom minulý týden, když Ferrari začalo opět vyhrožovat odchodem z Formule 1. Důvodem nebylo nic jiného než pravidla, která v posledních dekádách, ale zejména pak letech ve snaze učinit ef-jedničky zábavnější udělala z někdejší královny motoristického sportu jen vrcholné cirkusové číslo. O sport, férové zápolení ani defilé špičkové techniky už v tomto seriálu nejde ani trochu, většina pravidel míří jen k násilné implementaci „nějaké show”, prakticky za jakoukoli cenu.
Můžeme se dlouze bavit o tom, zda systém dočasného snížení přítlaku zadního křídla (DRS), který může použít jen někdo a někde a je coby symbol nastolených změn citován nejčastěji, ještě alespoň trochu férový a náhodou něčemu fakticky nepomáhá. Můžeme se pustit do ještě sofistikovanější debaty a ptát se, proč v jednu éru existence F1 je tankování při závodě povinné a pak zase zakázané. Proč FIA řeší takové záležitosti a nenechá prostor týmům volit zásadně jiná řešení a přístupy v rámci širších mantinelů, které by jí tolik kýženou rozdílnost ve schopnostech monopostů v té či oné fázi závodů přinesly přirozeně a nechaly zvítězit toho nejschopnějšího. Jenže ani o to první, ani o to druhé už tu dávno nejde. Teď už se vymýšlejí naprosto prázdné, nic reálného nepřinášející show, nad nimiž může člověk přemítat leda o tom, zda nezaspal léto a neprobudil se na Silvestra nebo na Apríla.
Formuli 1 už sledujeme s ohledem na výše zmíněné jen z povzdálí, nyní se k nám ale donesla zpráva o tom, že její organizátoři vymysleli něco, co nápadně připomíná kroky některých automobilek. Třeba takové BMW záměrně dělá škubavé automaty ve sportovních režimech, aby jízda na řidiče působila „akčněji”, i když je to spíše nepříjemné a rychlost změny převodů to neovlivňuje ani trochu. A BMW to dělá stále intenzivněji, však „show must go on”. S výkonem zcela nesouvisejícím představením je pak i snaha udělat z formulových monopostů jakési prskavky, tedy uměle a jen s tímto cílem vynutit technickou změnu, která bude mít za následek odlétávání jisker od podvozku monopostů na zvlněném povrchu trati.
Něco takového se děje i dnes, ale spíše okrajově. Na podvozku vozu se totiž povinně používají prkna (skutečně dřevo, při závodech uvidíte jeho zbytky na zvlněných místech trati), od kterého pochopitelně žádná jiskra neodlétne. Tento materiál se začal používat právě kvůli tomu - bez jisker nic nevzplane, takže je to bezpečnější, dříve občas jiskry od kovových částí spodku (jsou tam pořád, ale obvykle nejsou styčnými body) postaraly o požár. Jenže se také staraly o pořádnou světelnou show a tu chce FIA zpět.
Říkáme si, jak hloupý někdo musí být, aby krutě chybějící sportovní zápolení zkoušel dále a dále nahradit podobnými komediálními kousky, ale vedení F1 je na to zjevně hloupé dost. Říkáme si ale také, jak moc někdo musí být pokrytecký, když ten samý tým, který pro podobné nesmysly vyhrožuje odchodem z formulového zápolení, svolí k testování této „novinky” na svém voze. Právě k tomu nyní dochází.
Velká cena Rakouska, která se jede tento víkend, bude totiž další, na které se „prskavky” objeví na monopostech Ferrari a také Mercedesu. Stane se tak jen v tréninku, týmy předběžně schválená změna ale počítá se zavedením této výbavičky jakožto povinné od roku 2015. Prkenné spodky (pozor na dvojsmysly) tak nahradí titanové, které budou asfalt brousit stejně jako ty dosavadní, jen s prskáním jisker. Zvláštní to asi ze světa F1 nepřijde nikomu, náš rozum ale zůstává nad podobnými nápady jen stát, stejně jako nad dalšími návrhy ze stejného soudku - více „svítivé” brzdové kotouče nebo dokonce dodatečné kouřové efekty.
Celkem chápeme, že by dnes FIA chtěla mít Formuli 1 jako kdysi, byla lepší. Toho ale přece nedosáhne jen tím, že jí dodá stejné vnější atributy. F1 v osmdesátých letech nebyla zábavná proto, že od aut létaly jiskry, ale proto, že se v ní reálně soutěžilo. Oheň opravdového zápolení žádná uměle vyvolaná jiskra znovu nezažehne...



Od Fomulí 1 kdysi létaly jiskry, protože to tak prostě bylo. Nyní mají létat proto, že to tak FIA prostě chce.
Zdroj: Autosport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
dnes
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo je Mattia Rato? 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
Nejnovější články
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 5 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
před 6 hodinami
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 8 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 9 hodinami
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 11.02. 20:12 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.02. 19:54 - Vrooom
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.02. 11:55 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
