Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vážně není 1. duben. FIA zavádí povinné odlétávání jisker od monopostů Formule 1
21.6.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zdá se vám dnešní F1 jako prázdná show, z níž sportovní duch dávno vyprchal? Bohužel bude jen hůř.
Psali jsme o tom minulý týden, když Ferrari začalo opět vyhrožovat odchodem z Formule 1. Důvodem nebylo nic jiného než pravidla, která v posledních dekádách, ale zejména pak letech ve snaze učinit ef-jedničky zábavnější udělala z někdejší královny motoristického sportu jen vrcholné cirkusové číslo. O sport, férové zápolení ani defilé špičkové techniky už v tomto seriálu nejde ani trochu, většina pravidel míří jen k násilné implementaci „nějaké show”, prakticky za jakoukoli cenu.
Můžeme se dlouze bavit o tom, zda systém dočasného snížení přítlaku zadního křídla (DRS), který může použít jen někdo a někde a je coby symbol nastolených změn citován nejčastěji, ještě alespoň trochu férový a náhodou něčemu fakticky nepomáhá. Můžeme se pustit do ještě sofistikovanější debaty a ptát se, proč v jednu éru existence F1 je tankování při závodě povinné a pak zase zakázané. Proč FIA řeší takové záležitosti a nenechá prostor týmům volit zásadně jiná řešení a přístupy v rámci širších mantinelů, které by jí tolik kýženou rozdílnost ve schopnostech monopostů v té či oné fázi závodů přinesly přirozeně a nechaly zvítězit toho nejschopnějšího. Jenže ani o to první, ani o to druhé už tu dávno nejde. Teď už se vymýšlejí naprosto prázdné, nic reálného nepřinášející show, nad nimiž může člověk přemítat leda o tom, zda nezaspal léto a neprobudil se na Silvestra nebo na Apríla.
Formuli 1 už sledujeme s ohledem na výše zmíněné jen z povzdálí, nyní se k nám ale donesla zpráva o tom, že její organizátoři vymysleli něco, co nápadně připomíná kroky některých automobilek. Třeba takové BMW záměrně dělá škubavé automaty ve sportovních režimech, aby jízda na řidiče působila „akčněji”, i když je to spíše nepříjemné a rychlost změny převodů to neovlivňuje ani trochu. A BMW to dělá stále intenzivněji, však „show must go on”. S výkonem zcela nesouvisejícím představením je pak i snaha udělat z formulových monopostů jakési prskavky, tedy uměle a jen s tímto cílem vynutit technickou změnu, která bude mít za následek odlétávání jisker od podvozku monopostů na zvlněném povrchu trati.
Něco takového se děje i dnes, ale spíše okrajově. Na podvozku vozu se totiž povinně používají prkna (skutečně dřevo, při závodech uvidíte jeho zbytky na zvlněných místech trati), od kterého pochopitelně žádná jiskra neodlétne. Tento materiál se začal používat právě kvůli tomu - bez jisker nic nevzplane, takže je to bezpečnější, dříve občas jiskry od kovových částí spodku (jsou tam pořád, ale obvykle nejsou styčnými body) postaraly o požár. Jenže se také staraly o pořádnou světelnou show a tu chce FIA zpět.
Říkáme si, jak hloupý někdo musí být, aby krutě chybějící sportovní zápolení zkoušel dále a dále nahradit podobnými komediálními kousky, ale vedení F1 je na to zjevně hloupé dost. Říkáme si ale také, jak moc někdo musí být pokrytecký, když ten samý tým, který pro podobné nesmysly vyhrožuje odchodem z formulového zápolení, svolí k testování této „novinky” na svém voze. Právě k tomu nyní dochází.
Velká cena Rakouska, která se jede tento víkend, bude totiž další, na které se „prskavky” objeví na monopostech Ferrari a také Mercedesu. Stane se tak jen v tréninku, týmy předběžně schválená změna ale počítá se zavedením této výbavičky jakožto povinné od roku 2015. Prkenné spodky (pozor na dvojsmysly) tak nahradí titanové, které budou asfalt brousit stejně jako ty dosavadní, jen s prskáním jisker. Zvláštní to asi ze světa F1 nepřijde nikomu, náš rozum ale zůstává nad podobnými nápady jen stát, stejně jako nad dalšími návrhy ze stejného soudku - více „svítivé” brzdové kotouče nebo dokonce dodatečné kouřové efekty.
Celkem chápeme, že by dnes FIA chtěla mít Formuli 1 jako kdysi, byla lepší. Toho ale přece nedosáhne jen tím, že jí dodá stejné vnější atributy. F1 v osmdesátých letech nebyla zábavná proto, že od aut létaly jiskry, ale proto, že se v ní reálně soutěžilo. Oheň opravdového zápolení žádná uměle vyvolaná jiskra znovu nezažehne...



Od Fomulí 1 kdysi létaly jiskry, protože to tak prostě bylo. Nyní mají létat proto, že to tak FIA prostě chce.
Zdroj: Autosport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 3 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včera
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
před 3 hodinamiNové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
před 4 hodinamiVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 6 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 7 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.01. 14:44 - pavproch
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1