Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Víte, jak se správně vyslovují jména automobilek? Že třeba Mazda není mazda?
1.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Jistě si vzpomenete, jak Hyundai všem říkalo, že je „hjóndé”. Není to jediná značka, co se v jejím „mateřském” jazyce vyslovuje jinak.
Podobně jako znaky automobilek mají i jejich jména nějaký historický původ. Někdy je to jednoduché, jde o příjmení zakladatelů či významných majitelů, jako v případě Porsche, Ferrari nebo Škody, jindy jde o trochu tajemnější zkratky či spojení jako třeba u Alfy Romeo, Audi či Fiatu. Leckdo si ale může klást otázku, jak ono jméno vyslovit.
Většinu jmen automobilek jsme si zvykli číst prostě tak, jak je vidíme, ať už je jejich původ jakýkoli. Často neuděláme chybu, Ferrari se čte prostě „ferrari”, i když Ital bude klást důraz na jiné slabiky. Takový Citroën je ale pro lidi obvykle „citroen”, i když se to francouzsky čte docela jinak. V jiných případech se pak snažíme originální výslovnost alespoň napodobovat, a tak většina lidí přečte Peugeot jako „pežot”, i když dokonale správně to také není. Otrocky „peugeot”, „porsche” nebo „lancia” řekne asi málokdo. A pokud to udělá, bude i u relativně málo vzdělaných lidí za burana.
Řekli bychom, že tento přístup je přirozený a ani lidé ovládající „mateřské jazyky” automobilek nebudou říkat na veřejnosti třeba „pežó”, protože by byli buď terčem nepochopení nebo výsměchu. Ostatně, všichni máme na paměti, když se značka Hyundai snažila naučit české zákazníky vyslovovat její jméno správně - „hjóndé”, nikoliv „hjundaj”. Když někdo dnes říká „hjondé”, zpravidla jde o ty, kteří dříve říkali „hnůjdaj” - je to znovu jen posměšné.
To ale neznamená, že se nemá smysl zajímat o to, jak se jméno té které značky správně čte. Nejnověji se o to zajímali Britové, jejichž výslovnost některých značek je také kuriózní, jak ukáže první video níže. Je pochopitelné, že BMW budou číst „bí-em-dabljů”, protože W se prostě v angličtině vyslovuje „dabljů” a proč tady dělat výjimky. Asi nic, nad čím bychom se pozastavili, ovšem hovořit o Hyundai jako o „haj-un-daj” musí člověku ovládajícímu angličtinu a němčinu nutně vytvořit v hlavě pomyšlení na frázi „ahoj a zemři”, což pro Korejce také není zrovna krásné.
I toto je ale přirozené - je to prostě jen výslovnost v daném jazyce. Pokud ale chceme vědět, jak se to či ono jméno čte skutečně, nezbývá než poslechnout si rodilé mluvčí na přiložených videích. To první a nejnovější vytvořili u britského Carwow, které se zabývá zprostředkováváním prodeje nových aut s co nejlepšími cenami. Ukazuje několik automobilek a nabízí poměrně unikátní srovnání, protože každé jméno po Britovi vysloví rodilý mluvčí jazyka země, odkud značka pochází.
Pozoruhodné je, že česká výslovnost je často velmi podobná té, kterou předvádějí rodilí mluvčí. Jsme tedy „realitě” rozhodně blíže než Britové, možná i proto, že dost z probíraných značek je německých a k Německu máme tak nějak přirozeně blíže. Některé výslovnosti ale přece jen překvapí. Mazda se zdá být „jasně mazda”, skutečná výslovnost je ale „ma-zu-da”, s „u” navíc.
Na dalším videu se můžeme podívat, jak Ital vyslovuje jména italských aut. Tentokrát ovšem nejen značek, ale také modelů. Je tu spousta známých aut od Alfy Romeo přes Ferrari a Maserati až po Lancii, u které se dozvídáme, že Deltě HF Integrale se v Itálii říká Deltona. Zajímavé jsou třeba Alfy typu 4C a další vozy s podobnými jmény - „kvatro-čé” u nás neřekne snad ani ten největší italofil. Bohužel se nedozvídáme výslovnost jména, které je pro některé nejzáhadnější, a to Pagani Huayra. Pokud je nám známo, správná výslovnost je „wajra”.
Třetí video předvádí výslovnost jmen japonských značek a pokud ani zde nenajdete své štěstí, přidáváme i seznam 43 krátkých videí, která snad krom Škody (ale tam to vážně nepotřebujeme...) řeší výslovnost snad všech významných značek. Podívejte se na to, je to zajímavé rozšíření obzorů...




















Britové vs. rodilí mluvčí ve výslovnosti značek je zajímavá podívaná
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
dnesNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nejnovější články
Černý přízrak mezi luxusními superexpresy německých dálnic je k mání krásný a málo jetý za cenu lepší Škody
před 5 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 7 hodinamiVW chce svůj elektrický propadák „ufaceliftovat” k životu, to se zaručeně povede
před 8 hodinamiNejlevnější auto v Česku nakonec nekončí, dočká se znovu nového provedení. Těšit se na něj ale mohou jen někde
před 10 hodinamiPřirozený projev špičkového motoru je prostě nenahraditelný, moderní napodobeniny jsou jen gumové panny mezi auty
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- VZKAZY 05.04. 19:13 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 18:41 - M.Z.
- Onboard videa 05.04. 15:24 - Truck Daškam
- OT: Už ani na bajku nemůžu yezdit.... 05.04. 14:31 - pavproch
- BMW Divize 05.04. 13:31 - pavproch
- 2 a 4 ventily - vlastnosti 05.04. 09:47 - Ondrais
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan