Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Volvo chce svůj Evoque, na skutečnou XC40 mu ale chybí platforma
4.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
I ve Švédsku si všimli aktuálních trendů. Kromě nového modelu tak chtějí i novou střední značku, zatím ale veškeré naděje soustředí do platformy SPA.
Situaci Volva jsme v posledních měsících omílali již několikrát, proto připomeneme jen zásadní fakta. Letos končí jedna éra švédské automobilky, která byla definována jak tradiční bezpečností, tak třeba i pětiválcovými motory. Ochrany všeho a všech se samozřejmě ve Skandinávii nevzdají, od toho tu ostatně mají plán, který od roku 2020 nepočítá s jediným fatálním zraněním. Pětiválce, případně pak i šestiválce, ovšem budou mít v brzké době utrum. Přičemž „vinu“ můžeme házet na novou modulární platformu SPA.
Tyto komponenty jsou totiž rozděleny do pěti částí, z nichž čtyři mohou být libovolně variabilní. Ta pátá, jež se soustředí na prostor mezi předními koly a čelním sloupkem, bude ale u všech modelů postavených na této platformě identická. Přičemž s ničím větším než se čtyřválcem tato modularita nepočítá. Maximálně umožňuje jen přenos výkonu benzinové či dieselové jednotky na přední kola, zatímco případný elektromotor by svou silou zásoboval kola zadní.
Tím bude nabídka vozů Volvo ideálně zahrnovat předokolky i čtyřkolky, stejně jako se uspoří na nákladech. A díky hybridní technice švédská značka dozajista papírově splní nesmyslné požadavky Evropské unie. Jenže je tu jeden zásadní problém, o kterém jsme se zmiňovali již dříve - a sice ten, že platforma SPA počítá jen s většími modely od sedanu S60 nahoru. Aktuální trendy ale favorizují downsizing, a to nejen ten motorový, ale také dimenzionální.
I proto má ostatně takový úspěch Range Rover Evoque nebo Audi Q3. Přičemž Volvo rozhodně nechce stát stranou, zvláště pak v situaci, kdy by nějaký bestseller opravdu potřebovalo. Jenže na výrobu pravověrného modelu XC40 (V40 Cross Country je takovým XC jen napůl) chybí podvozkové komponenty. A ty by podle zdroje zevnitř automobilky mohly být hotové až někdy za pět let. Volvu by tak klidně mohl ujet další vlak.
Snahy Švédů najít partnera, který by potřebnou platformu dodal dříve, jsou tak logické. Stejně jako by s ohledem na aktuální vývoj prodeje nových automobilů nemělo překvapit, že značka zvažuje výrobu značky jakési střední třídy. Volvo je totiž globálně bráno jako prémiové, zatímco mateřské Geely osloví svou nízkou cenou masy. „Dojná kráva“ umístěná mezi nimi by tak byla ideálem.
Aktuálně ovšem není jasné, zda se tato nová značka objeví jen na čínském trhu, či zda zasáhne celý svět. Jisté ovšem je, že k jejímu představení nedojde za týden. Švédové proto musí doufat, že s novinkami postavenými na platformě SPA dovedou klientelu uspokojit alespoň natolik, jako se jim to podařilo s těmi stávajícími v Německu. Jinak jim nepomůže ani opožděné XC40, ani „střední proud“.




Volvo by rádo představilo svůj vlastní Range Rover Evoque, chybí mu však platforma. Velké naděje proto značka vkládá do komponentů SPA, které příští rok představí nové XC90
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval včera 16:32
- Na čele je po pátku v Assenu Filip Salač včera 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? 26.6.2025
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda 26.6.2025
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejnovější články
Média tu kdysi byla od toho, aby kritizovala automobilky za to, co dělají. Teď kritizují vás za to, že nekupujete jejich auta
před hodinouK mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
včeraNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
včeraTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včera
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom