Vše, co jste chtěli vědět o spojení Volkswagenu a Fiatu, a báli jste se zeptat

Koupě koncernu FCA skutečně byla ve hře. Poté ovšem vedení VW dostalo výsledky za druhý kvartál.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Vše, co jste chtěli vědět o spojení Volkswagenu a Fiatu, a báli jste se zeptat

4.8.2014 | Petr Prokopec | 15 příspěvků

Vše, co jste chtěli vědět o spojení Volkswagenu a Fiatu, a báli jste se zeptat

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Koupě koncernu FCA skutečně byla ve hře. Poté ovšem vedení VW dostalo výsledky za druhý kvartál.

V posledních dnech a týdnech jsme tu měli hned několik zpráv, jež se dotýkaly německého Volkswagen Group. Zazněly tu dohady o možné koupi italsko-amerického koncernu Fiat Chrysler Automobiles, stejně jako se spekulovalo o změně názvu na Auto Union. Do toho se ovšem sdružení 12 značek muselo potýkat také s ne zcela lichotivými výsledky za letošní druhé čtvrtletí, za které si již vysloužil padáka produkční šéf koncernu Michael Macht. Mohlo by se tedy zdát, že situace v německé automobilce je více než zmatená, pročež tu máme „uklizení pracovního stolu“.

Začneme ovšem trochu nezvykle tím, že zopakujeme základní plán Volkswagenu, tedy stát se světovou automobilkou číslo jedna. Tohoto cíle by přitom podle firemních stratégů mohlo být dosaženo vcelku jednoduše, a sice koupí kontrolního balíku akcií ve zmiňovaném Fiatu. Díky tomu by se portfolio značek rozrostlo na 17, přičemž roční registrace by počítaly s nějakými 15 miliony nových aut ročně.

Při takovém objemu by se již VW Group nemusel obávat jak japonské, tak americké konkurence. Toyota totiž loni prodala 9,98 milionu nových vozů, General Motors pak 9,7. Volkswagen by ovšem na své straně měl 50procentní náskok, přičemž v myslích i novinových titulcích by v takové chvíli měl být veden jako Auto Union. Máme zde tedy již druhé potvrzení dříve vyřčené spekulace.

Naneštěstí pro německý koncern se však tento projekt nikdy nedostal dále než do fáze plánování, neboť ihned poté začalo bít na poplach finanční oddělení. Místo expanze se tak Volkswagen musí soustředit na úklid vlastního písečku a během příštích dvou let přijít na to, jak ročně uspořit 5 miliard Eur (cca 137,5 mld. Kč). Ve hře přitom nejsou jen škrty nákladů, ale také racionalizace portfolia.

Aktuálně totiž Volkswagen Group vyrábí prakticky vše, od malých městských automobilů přes těžkotonážní náklaďáky až po vrcholné limuzíny a nejrychlejší supersport na světě. Bugatti se samozřejmě šetření nedotkne, v případě Volkswagenu by ovšem padáka měly dostat modely jako Eos nebo Scirocco, jejichž prodeje nedokážou v žádném případě ospravedlnit nemalé náklady.

Zajímavé je pak sdělení, že skončit by mohla také rodina malých městských vozů, mimo Volkswagen up! je tak v ohrožení rovněž Škoda Citigo a Seat Mii. Dá se ovšem předpokládat, že ani v tomto směru nebude mnoho lidí ronit krokodýlí slzy, neboť ročně se všech tří vozů neprodalo více než 200 000 kusů (u zmíněného Eosu to pak loni bylo 7 651 ks, Scirocco má na kontě 23 400 registrací).

Šetření ale bude muset být daleko razantnější, neboť zatímco letos se zisková marže Volkswagenu pohybuje někde okolo 2 %, pro příští rok by klidně mohla klesnout ještě níže. Je proto logické, že akcionáři po žádné další akvizici netouží, přestože ta by podle analytiků navýšení prodejů měla přinést. Odhaduje se totiž, že po sloučení by celý koncern v roce 2020 vyprodukoval 15,84 milionu nových vozů.

Souběžně s tím by navíc taktéž došlo k redukci nákladů, neboť podle plánu měly nízkonákladové modely Fiatu a Chrysleru začít používat platformu PQ26, která je již dávno zaplacena. Jádro nabídky by se pak postavilo na MQB, zatímco vrcholné modely by používaly platformu MLB Evo. Malé vozy Volkswagenu by pak na oplátku využili komponenty Fiatu 500, díky čemuž by up! zůstal zachován.

Tato situace je ale zjevně passé, místo akvizic tak musí Volkswagen více než kdy jindy spoléhat na značky Audi a Porsche, které jsou hlavními „dojnými krávami“. Otázkou je pak budoucnost Seatu, který je dlouhodobě prodělečný. Ačkoliv totiž Volkswagen nemá ve zvyku opouštět dobitá území, za stávající situace dost možná udělá výjimku a španělskou značku buď uzavře, nebo prodá.

V tomto směru ale raději nebudeme předcházet budoucnost a jen doplníme pár informací od Italů. Šéf koncernu Sergio Marchionne totiž uvedl, že ke sloučení s VW Group nedojde, vytvoření aliance, jež by stála za několika společnými modely, se ovšem nebrání. Je však otázkou, kdo by do takového podniku šel, když třeba taková spolupráce s Mazdou skončí zcela jinak, než se předpokládalo.

Důvodem je Alfa Romeo, která je očividně Marchionneho miláčkem. Do továrny Cassino, kde se má od příštího roku vyrábět nová Giulia, totiž neváhal napumpovat 35 milionů EUR (962,5 mil. Kč) a přijal dalších 200 zaměstnanců. Je proto logické, když dodává, že tahle značka rozhodně není na prodej.


Vše, co jste chtěli vědět o spojení Volkswagenu a Fiatu, a báli jste se zeptat - 1 - VW Fiat akvizice 01Vše, co jste chtěli vědět o spojení Volkswagenu a Fiatu, a báli jste se zeptat - 2 - VW Fiat akvizice 02
Plán stratégů VW Group počítal se čtyřmi rodinami postavenými na modulárních komponentech. Dojel však na slabé finanční výsledky německého koncernu

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze 15 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.