Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW jsme z podvodů podezírali již před sedmi léty, říká inženýr Volva
30.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švédové měli již dáno pocit, že pravidlům organizace EPA se nedá legálně vyhovět. Do budoucna navíc s čistě spalovacími motory ani nepočítají.
Po bitvě je každý generál, říká se. Bez výjimky to platí o Kentu Falckovi, šéfovi vývoje „devadesátkové“ rodiny u švédské automobilky. Ten totiž teprve nyní uvedl, že Volvo již před sedmi lety podezíralo Volkswagen z jistých čachrů s dieselovými motory, které jí napomáhají absolvovat velmi přísná pravidla organizace EPA. Jelikož ovšem značce chyběly hmatatelné důkazy, prala raději německé špinavé prádlo jen interně.
Když ovšem nyní vyšlo najevo, že koncern VW Group si ke splnění norem napomohl „chytrým“ softwarem, nemusí zjevně již Falck své názory skrývat. Nově tak uvedl, že kdysi se on i jeho kolegové domnívali, že Volkswagen buď podvádí, nebo má opravdu unikátní systém, který mu dovoluje přísné regule splnit. „Měli jsme stejné dodavatele, Bosch nebo Denso. Pracovali jsme na tom samém, takže jsme věděli, že technologie umožňující v té době splnění norem EPA prostě neexistuje.“
„Kolik aut s dieselovými motory jsme ve Spojených státech prodali? Žádné. Nikdo nedokázal splnit standardy EPA s tehdejší technologií,“ dodává Falck. „Sedli jsme si proto s našimi specialisty nad fakty a čísly... ale kam jsme se pohnuli, tak jsme nedokázali vyhovět pravidlům. Nevěděli jsme přitom, jak to dělají ostatní. Vždycky ovšem existuje jisté duševní vlastnictví, jakým je třeba nyní náš systém Powerpulse (zabraňující prodlevě turba - pozn. red.). Tehdy jsme si mysleli, že takové má i VW.“
Nyní ovšem Falck i celý svět zná pravdu, i když stále nevíme, kdo za celou kauzou Dieselgate stojí. Volkswagen ovšem obcházení pravidel vyjde pěkně draho, neboť ve Státech musí majitelům vozů s motory TDI EA 189 vyplatit nemalé odstupné a zároveň nabídnout i odkup samotného vozu. Komisařka EU Elzbieta Bienkowska přitom nyní požaduje, aby stejným způsobem německý koncern přistupoval také k evropským zákazníkům.
Je ovšem více než evidentní, že jde o čirý populismus. K takovému kroku nejen že VW Group dobrovolně nepřikročí, nemá smysl jej k tomu ani nutit - stejné odškodnění pro další dvacetinásobek aut v Evropě a zbytku světa by firmu zlikvidoval. Navíc je tu pak fakt, na který upozorňují i zástupci koncernu, a tím jsou rozdílná emisní pravidla ve Státech a Evropě. A kromě toho, zatímco v zámoří musel Volkswagen zájemce do dieselů doslova tlačit, na Starém kontinentu pomalu nestíhal uspokojovat poptávku.
Odstupné pro evropské zákazníky tedy rozhodně nebude, což Bienkowska považuje za chybu, díky které Volkswagen nikdy nezíská zpět ztracenou důvěru. V tomto ohledu ale eurokomisařku z omylu usvědčují data o registracích, která ve srovnání s loňskem v Evropě dokonce narostla. Jediným místem Starého kontinentu, kde VW tratí, je tak ruský trh. Zde ale nejde o důsledek Dieselgate, ale o propad ekonomiky.
Tím ovšem již skandál Volkswagenu opustíme a místo toho zamíříme zpátky k Falckovi, který se kromě minulosti rozpovídal také o budoucnosti značky. Ta zrovna petrolheadům vonět nebude, neboť podle dlouholetého inženýra Volva je stávající generace čtyřválců Drive-E tou vůbec poslední ze spalovacích jednotek, jaké Švédové vyvinuli a pustili do prodeje. Napříště by totiž mělo jít jen o hybridy a elektromobily.
„Pokud se jako zástupci lidstva budeme starat o životní prostředí, pak zde pro spalovací motory není místo. Budoucnost je spojena s odlišnými automobily. Pokud budete potřebovat urazit velmi dlouhou vzdálenost, pak zde musí být něco, co vám nabídne velký dojezd. Ale tři ze čtyř aut nebo i více budou elektromobily,“ představuje nám příští léta viděná skrze růžové brýle Falck.
Podle inženýra Volva by situace měla zajít až tak daleko, že lidé budou kupovat pouze elektromobily a v případě potřeby osloví autopůjčovnu se zájmem o hybrid. Mimo to Falck dodává, že ze spalovacích jednotek již nelze vymáčknout další potenciál, zatímco alternativní pohony mají přinést lepší návratnost investic. Navíc na základě průzkumů prý lidé již po objemných motorech ani netouží.
„Vidíme ve čtyřválcích problém po prodejní stránce? Ne. Začali jsme zákazníkům sdělovat, že motory V8 považujeme za dinosaury... a oni o tom začali přemýšlet,“ vytahuje informace z dotazníků, jimiž Švédové překvapivě obeslali Američany, tedy milovníky velkých kubatur, Falck. „Máme proto ambici prodat do roku 20225 milion hybridních nebo zcela elektrických vozů.“
„Věřím ovšem, že i poté budeme mít spalovací motory? Ano, myslím si to. Ale jen ve formě hybridů,“ dodává otec „devadesátkové“ rodiny. Na realizaci jeho slov jsme přitom vskutku zvědavi, neboť ta v mnoha ohledech stojí a padá s vládními dotacemi. Ty přitom nebudou poskytovány věčně, zatímco cena spalovacích motorů stále klesá...











Volvo v minulosti příliš nevěřilo Volkswagenu, do budoucna pak láme hůl nad spalovacími motory. Jejich místo mají zaujmout hybridy a elektromobily
Zdroj: Motoring poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
před 11 hodinami„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Tato dáma to jako jedna z mála dokáže vytmavit evropským papalášům za to, co tu provádí s automobilovým průmyslem
17.5.2025Moderní Ferrari skutečně stíhá nezájem, majitelé se musí při prodeji smiřovat s mnohamilionovými ztrátami
17.5.2025Čínská novinka působí jako sportovní sedan Lamborghini, i s 500 koňmi má ale stát jako Octavie 1,5 TSI
17.5.2025Jakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
18.5.2025VW to vymyslel. Svým elektromobilům přestane dávat bezduchá jména a lidé je začnou kupovat!
18.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva