Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW jsme z podvodů podezírali již před sedmi léty, říká inženýr Volva
30.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Švédové měli již dáno pocit, že pravidlům organizace EPA se nedá legálně vyhovět. Do budoucna navíc s čistě spalovacími motory ani nepočítají.
Po bitvě je každý generál, říká se. Bez výjimky to platí o Kentu Falckovi, šéfovi vývoje „devadesátkové“ rodiny u švédské automobilky. Ten totiž teprve nyní uvedl, že Volvo již před sedmi lety podezíralo Volkswagen z jistých čachrů s dieselovými motory, které jí napomáhají absolvovat velmi přísná pravidla organizace EPA. Jelikož ovšem značce chyběly hmatatelné důkazy, prala raději německé špinavé prádlo jen interně.
Když ovšem nyní vyšlo najevo, že koncern VW Group si ke splnění norem napomohl „chytrým“ softwarem, nemusí zjevně již Falck své názory skrývat. Nově tak uvedl, že kdysi se on i jeho kolegové domnívali, že Volkswagen buď podvádí, nebo má opravdu unikátní systém, který mu dovoluje přísné regule splnit. „Měli jsme stejné dodavatele, Bosch nebo Denso. Pracovali jsme na tom samém, takže jsme věděli, že technologie umožňující v té době splnění norem EPA prostě neexistuje.“
„Kolik aut s dieselovými motory jsme ve Spojených státech prodali? Žádné. Nikdo nedokázal splnit standardy EPA s tehdejší technologií,“ dodává Falck. „Sedli jsme si proto s našimi specialisty nad fakty a čísly... ale kam jsme se pohnuli, tak jsme nedokázali vyhovět pravidlům. Nevěděli jsme přitom, jak to dělají ostatní. Vždycky ovšem existuje jisté duševní vlastnictví, jakým je třeba nyní náš systém Powerpulse (zabraňující prodlevě turba - pozn. red.). Tehdy jsme si mysleli, že takové má i VW.“
Nyní ovšem Falck i celý svět zná pravdu, i když stále nevíme, kdo za celou kauzou Dieselgate stojí. Volkswagen ovšem obcházení pravidel vyjde pěkně draho, neboť ve Státech musí majitelům vozů s motory TDI EA 189 vyplatit nemalé odstupné a zároveň nabídnout i odkup samotného vozu. Komisařka EU Elzbieta Bienkowska přitom nyní požaduje, aby stejným způsobem německý koncern přistupoval také k evropským zákazníkům.
Je ovšem více než evidentní, že jde o čirý populismus. K takovému kroku nejen že VW Group dobrovolně nepřikročí, nemá smysl jej k tomu ani nutit - stejné odškodnění pro další dvacetinásobek aut v Evropě a zbytku světa by firmu zlikvidoval. Navíc je tu pak fakt, na který upozorňují i zástupci koncernu, a tím jsou rozdílná emisní pravidla ve Státech a Evropě. A kromě toho, zatímco v zámoří musel Volkswagen zájemce do dieselů doslova tlačit, na Starém kontinentu pomalu nestíhal uspokojovat poptávku.
Odstupné pro evropské zákazníky tedy rozhodně nebude, což Bienkowska považuje za chybu, díky které Volkswagen nikdy nezíská zpět ztracenou důvěru. V tomto ohledu ale eurokomisařku z omylu usvědčují data o registracích, která ve srovnání s loňskem v Evropě dokonce narostla. Jediným místem Starého kontinentu, kde VW tratí, je tak ruský trh. Zde ale nejde o důsledek Dieselgate, ale o propad ekonomiky.
Tím ovšem již skandál Volkswagenu opustíme a místo toho zamíříme zpátky k Falckovi, který se kromě minulosti rozpovídal také o budoucnosti značky. Ta zrovna petrolheadům vonět nebude, neboť podle dlouholetého inženýra Volva je stávající generace čtyřválců Drive-E tou vůbec poslední ze spalovacích jednotek, jaké Švédové vyvinuli a pustili do prodeje. Napříště by totiž mělo jít jen o hybridy a elektromobily.
„Pokud se jako zástupci lidstva budeme starat o životní prostředí, pak zde pro spalovací motory není místo. Budoucnost je spojena s odlišnými automobily. Pokud budete potřebovat urazit velmi dlouhou vzdálenost, pak zde musí být něco, co vám nabídne velký dojezd. Ale tři ze čtyř aut nebo i více budou elektromobily,“ představuje nám příští léta viděná skrze růžové brýle Falck.
Podle inženýra Volva by situace měla zajít až tak daleko, že lidé budou kupovat pouze elektromobily a v případě potřeby osloví autopůjčovnu se zájmem o hybrid. Mimo to Falck dodává, že ze spalovacích jednotek již nelze vymáčknout další potenciál, zatímco alternativní pohony mají přinést lepší návratnost investic. Navíc na základě průzkumů prý lidé již po objemných motorech ani netouží.
„Vidíme ve čtyřválcích problém po prodejní stránce? Ne. Začali jsme zákazníkům sdělovat, že motory V8 považujeme za dinosaury... a oni o tom začali přemýšlet,“ vytahuje informace z dotazníků, jimiž Švédové překvapivě obeslali Američany, tedy milovníky velkých kubatur, Falck. „Máme proto ambici prodat do roku 20225 milion hybridních nebo zcela elektrických vozů.“
„Věřím ovšem, že i poté budeme mít spalovací motory? Ano, myslím si to. Ale jen ve formě hybridů,“ dodává otec „devadesátkové“ rodiny. Na realizaci jeho slov jsme přitom vskutku zvědavi, neboť ta v mnoha ohledech stojí a padá s vládními dotacemi. Ty přitom nebudou poskytovány věčně, zatímco cena spalovacích motorů stále klesá...
Volvo v minulosti příliš nevěřilo Volkswagenu, do budoucna pak láme hůl nad spalovacími motory. Jejich místo mají zaujmout hybridy a elektromobily
Zdroj: Motoring poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 7 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 9 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 10 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
dnes - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva