Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW nabízí nejvíc typů motorů ze všech automobilek, tady jsou všechny z nich
4.2.2019 | Mirek Mazal
Koncern VW je monstrum, pod jehož křídla padá všechno možné od docela obyčejné Škody až po ultra-exkluzivní Bugatti. Pestrá ale není jen jeho nabídka aut, fascinuje i portfoliem typů nabízených motorů.
Nadnárodní gigant Volkswagen Group je obří soustava firem soustředěných pod taktovku jednoho muže jménem Herbert Diess. Dlouhodobě jeden z největších světových koncernů spravuje celkem dvanáct dceřiných značek vyrábějících osobní či nákladní vozy a dokonce i motocykly. Masivní kolos hýbe globální ekonomikou, to se ví, kraluje ale i v jedné méně známé disciplíně.
Obr se sídlem ve Wolfsburgu dominuje velmi specifickým způsobem - žádný jiný výrobce automobilů nevyrábí tolik různých typů motorů s vnitřním spalováním. Pod vlajkou všech podřízených značek přichází na trh pestrá směsice agregátů s rozličnými počty válců a specifickými objemy, která není srovnatelná s těmi, co nabízí jakákoli jiná firma, byť i podobné velikosti.
Množství dostupných variant je skutečně neobvyklé. Většina konkurenčních výrobců má do značné míry standardizované řadové čtyřválce s občasným použitím V6 nebo V8, ale Němci vyzkoušeli i jiné možnosti, které jsou označovány písmeny VR či W. Šesti- a osmiválce nebyly pro německé techniky konečnou, vznikaly a vznikají i pětiválce, desetiválce, dvanáctiválce i šestnáctiválce. Všechny nabízené typy pohonných jednotek si zaslouží zrekapitulovat od toho nejmenšího příkladu po největší.
1. Řadový tříválec
Hlavním teritoriem litrových tříválců byla řadu let třída malých automobilů. Postupem času se zatracovaná technika přemístila do vyššího segmentu, kde přišlo na pomoc přeplňování turbodmychadlem. Premiéra současné generace benzínového motoru EA211 proběhla v roce 2011, od té doby pohání modely jako VW up!, Polo, Golf, Seat Ibiza, Leon, Ateca, Audi A1, A3, Q2, Škoda Fabia, Rapid, Octavia, Karoq a další.



2. Řadový čtyřválec
Čtyři válce uspořádané v řadě jsou nejčastějším rozložením jednotlivých spalovacích komor, protože patří k nejjednodušším systémům s výtečnou rovnováhou. Vlivem snahy chránit životní prostředí se musí některé modely bez tradičního složení obejít, u nás nejznáměji Škoda Fabia, i tak jasně převažuje počet vozidel s R4 pod kapotou, jsou prakticky ve všech typech aut, krom těch největších.
3. Plochý čtyřválec
Plochými motory alias boxery je proslulá zejména automobilka Subaru, ovšem do stejných vod se vydalo také Porsche, další značka věrná hlavně plochým šestiválcům. Do modelů řady 718 vyvinuli ve Weissachu nový čtyřválcový boxer, který vystřídal šestiválcového kolegu. Boxster a Cayman prý dosahují stejných - i lepších jízdních vlastností, ale zarytí staromilci nechtějí tyto argumenty ani slyšet.
4. Řadový pětiválec
Benzínové pětiválce u Audi vycházejí z dlouhé tradice továrního motorsportu. První zážehový R5 se pod kapotou čtyř kruhů objevil v roce 1976. V současnosti najdeme tuto techniku u Audi TT RS, RS3, krátkodobě poháněl i nafouklého otesánka se sportovními ambicemi RS Q3. Samotný Volkswagen předvedl pětiválcovou kreaci v podobě motoru VR5 u Golfu, Bory a Passatu, ale to nešlo o pět válců v řadě a dnes tento motor k dispozici není.
5. VR6
Doladění neprověřené koncepce zabralo Volkswagenu relativně dost času. Šestiválcový blok rozevřený jen pod úhlem 15 stupňů tvoří s hlavou motoru jeden kompletní celek, který zabírá mnohem méně motorového prostoru než typický V6. Kombinace řadového a véčkového sestavení dala vzniknout zmíněné, ještě kompaktnější VR5. Větší předchůdce se montoval například do Golfů R32, Audi TT, Passatů R36 a dalších vozů. Dnes v Evropě k dispozici není, mimo ni ji nabízí třeba velké SUV Atlas.
6. Vidlicový šestiválec
V6 se vyznačuje malými rozměry a velkým objemem s výkonem v prostoru, který by jinak pojal jen čtyři válce. K nevýhodám patří například složitější konstrukce, dvojí ventilové ústrojí ve dvou hlavách válců nebo fakt, že výfukové svody jsou na obou stranách motoru. Z koncernu ho používají často u Audi (A4, A5, A6, A7, Q5, Q7), dále kupříkladu pro VW Amarok, Touareg či Porsche Cayenne.
7. Plochý šestiválec
Jsme zpět u boxeru, tentokrát se správným počtem šesti válců. Specifický symbol automobilky Porsche, který posílá písty horizontálně proti sobě a uprostřed se točí kliková hřídel. Uspořádání dovoluje snížit těžiště vozidla, proto jsou Porsche 911 tak dokonalé stroje. Ani současná verze 991.2 o tento poznávací prvek nepřišla.
8. Vidlicový osmiválec
V8 je ikona, ať už v USA nebo v evropských luxusních či sportovních autech. Svého věhlasu nedosahuje náhodou, zde je totiž je velmi snadné dostat se na velké objemy a tedy i vysoké výkony. Němečtí motoráři dříve častěji sázeli na V8, ale downsizing si vybral svoji daň. Dnes už je tento pohon viděn jen u hrstky nových aut, kupříkladu Porsche Cayenne, Panamera, nejnověji Volkswagen Touareg a vrátit se má i Audi SQ7. Též některá budoucí Audi S a RS osmiválce jistě dostanou.
9. Vidlicový desetiválec
Mnohými řidiči vysnívaný desetiválec je tvořen dvěma spojenými řadovými pětiválci, tím pádem primární a sekundární síly v tomto motoru jsou rovnoměrně vyváženy, stejně jako podélné vibrace pramenící z lichého počtu válců na každé straně. Vyšší liga patří dodnes jen speciálním modelům jako Lamborghini Huracán a Audi R8, které mají hodně společného, dříve VW nabízel i naftový V10 TDI.
10. Vidlicový dvanáctiválec a W12
Šlechta mezi motory drží tenhle statut zcela právem. Když se spojí dva řadové šestiválce na jedné klikové hřídeli čili dva téměř dokonale vyvážené motory, vznikne dokonale hladký chod V12. Dříve tento poklad poháněl Audi Q7 nebo VW Phaeton, aktuálně výsada patří jen vyvoleným, kterým je určitě Lamborghini Aventador.
Další specialita koncernu Volkswagen je W12. Konstruktéři vymysleli použití čtyř řad tří válců sloučených do dvou válcových sad, jinak řečeno došlo k seskupení dvou jednotek VR6. Britové pod vládou německých nadřízených používají tuto fintu u Bentley Continental GT, Continental Flying Spur a Bentayga.
11. W16
Monstrózní protažená skládačka W16 ze dvou V8 se společnou klikovou hřídelí. Skupina Volkswagen je na dnes jediným výrobcem osobních automobilů zemi, který stále vyrábí tak obrí motory o rozložení W16. Tyto agregáty se v Molsheimu montovaly do Bugatti Veyron a nyní táhnou vpřed novější Chiron.
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
Nadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
včeraFernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
24.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Bulega v novém rekordu včera 18:53
- Ukončí Iannone kariéru? včera 15:40
- V Misanu pokračují testy Superbike, na čele je Toprak včera 15:10
- Yamaha Tricity 125: v novém kabátu včera 13:13
- Misano 1. den testů Superbike 27.5.2025
Nejčtenější články
U Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
29.4.2025Slavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
29.4.2025Lada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
29.4.2025Co se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
29.4.2025K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
29.4.2025
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 05.28. 20:53 - M.Z.
- Politický koutek 05.28. 19:16 - Brus
- Detektory policejních radarů 05.28. 18:07 - Carrert93
- Lampárna (stěžovatelna) 05.28. 15:25 - Stepan
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.27. 10:43 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.27. 10:40 - pavproch
- VZKAZY 05.26. 19:20 - jerry
- Fiat a vše kolem nich 05.26. 14:58 - pavproch